تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۲۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۸۷۱۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو):

برای تامین مواد اولیه باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن و اکتشافات اصل مهمی تلقی شود/ لزوم ایجاد ستاد آلومینیوم در ایمیدرو

می متالز - عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران گفت: تهیه و خرید مواد اولیه آلومینیومی یکی از چالش برانگیزترین اقداماتی است که همواره برای صنایع بالادستی مشکل‌آفرین شده، به نحوی که در زمینه تهیه آلومینا، کک نفتی، آند و ... با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه و تولید این مواد ضروری در کشور یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که باید در سال‌های گذشته برای تکمیل زنجیره آلومینیوم کشور،‌صورت می‌گرفت، در همین راستا شرکت ایرالکو در خصوص داخلی‌سازی این مواد ضروری، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است که در آینده نزدیک می‌توانیم نتیجه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در پیشرفت صنعت آلومینیوم کشور مشاهده کنیم.
برای تامین مواد اولیه باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن و اکتشافات اصل مهمی تلقی شود/ لزوم ایجاد ستاد آلومینیوم در ایمیدرو

به گزارش می متالز، محمد کشانی اظهار داشت: شرکت‌های ایرالکو، المهدی و سالکو که در زمینه تولید شمش خالص آلومینیومی در کشور فعالیت می‌کنند، ممکن است در سال آتی با مشکلاتی در خصوص تامین مواد اولیه مواجه شوند و دلیل اصلی این چالش، عدم دسترسی به معدن بوکسیت و ساخت و تولید آلومینا در کشور است؛ تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی با موانع و مشکلات بسیار بیشتری نسبت به سایر صنایع همچون فولاد مواجه‌ هستند.

وی بیان کرد: دسترسی تولیدکنندگان محصولات فولادی به معادن موجب شده است که فرآیند تولید در این صنعت، روند بهتری نسبت به آلومینیوم داشته باشد، در حالی که تولیدکنندگان شمش آلومینیومی در کشور همواره با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند به گونه‌ای که تهیه و تامین آلومینا برای آن‌ها به عنوان بزرگ‌ترین معضل این صنعت شناخته می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: در سال آینده وابستگی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه، به سایر کشورها بیشتر می‌شود زیرا شرکت تنها تولیدکننده آلومینا در کشور، شرکت جاجرم بوده که میزان تولیدات این مجموعه نیز بسیار محدود است. اگر در زمینه توسعه معدن فعالیت می‌کردیم شاید نتایج بهتری را به دست می‌آوردیم و در حال حاضر با چنین مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه نمی‌شدیم.

کشانی تصریح کرد: با اضافه شدن شرکت آلومینیوم جنوب به جمع تولیدکنندگان شمش آلومینیومی، به طور قطع هر سال مشکل تامین مواد اولیه بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

 

ایجاد کنسرسیوم بهترین راه‌حل ممکن است

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران اذعان کرد: ایجاد کنسرسیومی متشکل از صنایع بالادستی آلومینیوم (ایرالکو، المهدی  و جاجرم) بهترین اقدامی است که در زمینه تولید آلومینا در کشور صورت گرفته و قرار است این کنسرسیوم موجب افزایش تولید و بهبود میزان بهره‌وری شرکت جاجرم در سال آتی شود که به نظر می‌رسد این اقدام توجیه اقتصادی مناسبی نیز برای تمام شرکت‌های حاضر داشته باشد.

وی مطرح کرد: این کنسرسیوم باید در سال‌های گذشته تشکیل می‌شد و سرمایه‌گذاری در شرکت آلومینای ایران سریع‌تر صورت می‌گرفت؛ به گونه‌ای که زنجیره تولید آلومینیوم در کشور کامل می‌شد و تا این میزان به واردات مواد اولیه آلومینیومی محتاج نمی‌شدیم.

کشانی افزود: در شرایط تحریم، واردات مواد اولیه مشکلات عدیده‌ای دارد و باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن و اکتشافات اصل مهمی تلقی شود و تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی همچون فعالان حوزه فولاد درصدد تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره باشند.

 

مزیت سالکو نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر است

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران عنوان کرد: با بهره‌برداری و راه‌اندازی شرکت آلومینیوم جنوب ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور چند برابر شده است در حالی که میزان مصرف این فلز در کشور افزایش نیافته است، میزان تقاضا برای خرید آلومینیوم همان 270 هزار تن است که شرکت‌های ایرالکو و المهدی آن را عرضه می‌کنند و نیاز بازار داخل، با فعالیت‌های این دو شرکت برطرف می‌شود؛ به همین دلیل ایرالکو و سالکو باید بیشتر بر صادرات تمرکز کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سالکو در منطقه ویژه قرار گرفته که مزیت بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان شمش از لحاظ صادرات و واردات دارد.

کشانی بیان کرد: هزینه تولید و صادرات در شرکت سالکو در مقایسه با سایر شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی کمتر است به این دلیل که لازم نیست تعرفه‌ای بابت واردات مواد اولیه آلومینیومی پرداخت کند و همچنین صادرات آلومینیوم از این شرکت، به مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. مزیت حمل‌ونقل دریایی موجب می‌شود که سالکو راحت‌تر بتواند مواد اولیه را وارد و یا محصول نهایی را صادر کند.

 

سرمایه‌گذاری برای تولید آلومینا منطقی‌تر بود

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم باید با برنامه‌ریزی بیشتری صورت می‌گرفت، به نحوی که در ابتدا در زمینه صنایع بالادستی و تولیدکننده آلومینا، سرمایه‌گذاری مناسبی انجام می‌شد و در مرحله بعد در زمینه احداث کارخانه آلومینیوم اقداماتی انجام می‌دادند. همچون صنعت فولاد که چندین سال است بر معادن تمرکز شده و سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعت فولاد به گونه‌ای است که هرچه در زمینه معادن سنگ‌ آهن اقدامات بیشتری انجام دهند، در حقیقت امکان توسعه و رشد تولید محصولات فولادی افزایش داده‌اند اما وضعیت صنعت آلومینیوم همچون صنعت فولاد رو به رشد نبوده است؛ به گونه‌ای که در این حوزه، عمده وابستگی فعالان به واردات مواد اولیه است، به همین سبب تاسیس و راه‌اندازی کارخانه تولید شمش آلومینیومی ضرورت نداشت.

 

حمایت از شرکت‌های المهدی و هرمزال را باید در اولویت قرار می‌گرفت

کشانی مطرح کرد: نیاز مصرف‌کنندگان به شمش آلومینیومی با فعالیت شرکت‌های آلومینیوم ایران، المهدی و هرمزال برطرف می‌شد و با انجام و پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای، قادر بودیم میزان تولیدات شمش را افزایش داده و صادرات داشته باشیم، از این رو، تاسیس شرکت سالکو در زمانی که زیرساخت‌های تامین مواد اولیه هنوز ایجاد نشده است، اقدام نادرستی بود.

وی اذعان کرد: در حال حاضر، میزان تولیدات شرکت‌های المهدی و هرمزال به اندازه ظرفیت اسمی تعیین شده، نیست و این در حالی است که اگر دولت به این دو شرکت کمک می‌کرد، میزان تولید و سودآوری آن‌ها بهبود می‌یافت و قادر بودند به اندازه ظرفیت اسمی تولید کنند؛ بنابراین کمک و حمایت از شرکت‌های المهدی و هرمزال باید در اولویت قرار می‌گرفت.

 

سهامداران نگاه توسعه‌ای به شرکت نداشتند

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: با اینکه نقش دولت در رشد و توسعه شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم برای مثال شرکت ایرالکو تاثیرگذار و موثر است اما عاملی که اهمیت بیشتری در این زمینه دارد، اقدامات و تصمیماتی است که باید سهام‌داران انجام می‌دادند؛ به گونه‌ای که آن‌ها نگاه توسعه‌ای به شرکت ایرالکو نداشتند.

کشانی تاکید کرد: شرکت ایرالکو بیش از 40 سال است که در زمینه تولید فلز آلومینیوم فعالیت می‌کند و سهامداران باید سال‌های گذشته اقداماتی در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای انجام می‌دادند؛ همچنین باید در نظر داشت که تنها 30 درصد سهام ایرالکو متعلق به سهام عدالت بوده و 70 درصد متعلق به سهام‌داران خصوصی است. در نتیجه بزرگ‌ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که سهام‌داران نگاه توسعه‌ای به پیشرفت این شرکت نداشته‌اند.

وی تشریح کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه‌ای شرکت ایرالکو باید در سال‌های گذشته صورت می‌گرفت، به همین دلیل در سال آتی، با راه‌اندازی و شروع به کار شرکت سالکو، بازار رقابتی در کشور ایجاد می‌شود که وضعیت فروش و میزان فعالیت شرکت ایرالکو را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد و روند فعالیت را برای این شرکت سخت‌تر می‌کند.

 

ایرالکو برای حمایت از صنایع پایین‌دستی، فروش اعتباری دارد

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: شرکت آلومینیوم ایران در زمینه کک نفتی و آندسازی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است و سعی می‌کند که در این زمینه‌ها به خودکفایی برسد. طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، مقرر شده بود که تا پایان 1399 روند ساخت کارخانه‌ها به اتمام برسد اما طبق بررسی‌های به عمل آمده، افتتاح و راه‌اندازی این کارخانه‌ها در سال 1400 انجام می‌شود.

کشانی تاکید کرد: فروش نقدی یا اعتباری وابسته به شرایط بازار است برای مثال شرکت ایرالکو از هر دو روش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند و در هر ماه برای حمایت از صنایع تولیدی پایین‌دستی، بخشی از تولیدات خود را به صورت اعتباری سه ماهه در بورس کالا به فروش می‌رساند.

وی افزود: در حال حاضر، صنایع پایین‌دستی به دلیل کمبود نقدینگی در زمینه خرید شمش آلومینیومی با مشکلاتی مواجه هستند و شرکت ایرالکو برای کمک به شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، از این روش استفاده می‌کند تا شرکت‌های پایین‌دستی را ترغیب کنند و آن‌ها بتوانند فعالیت خود را ادامه بدهند.

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران مطرح کرد: اقداماتی که در بورس کالا صورت گرفته، موجب شده است که خرید و فروش شمش آلومینیومی به صورت شفاف‌سازی شده‌ای انجام شود، به گونه‌ای که میزان تقاضا، خرید و معامله کاملا مشخص است و با رقابت  قیمت محصولات تعیین می‌شود.

کشانی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر، وضعیت فروش و تقاضا به نحوی بوده که میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته است و به طور معمول مشاهده می‌شود که برای فروش، شمش‌ها و بیلت‌های عرضه شده به تالار مچینگ منتقل می‌شوند.

 

ادغام امکان‌پذیر نیست

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران تاکید کرد: ادغام شرکت‌های پایین‌دستی امکان‌پذیر نیست زیرا هر کدام از شرکت‌ها مدیران مختلفی دارند از این رو انجام چنین اقدامی سخت و نشدنی است؛ اما یکی از اصول اقتصادی این موضوع را مطرح می‌کند که در شرکت‌های بزرگ‌تر، میزان سوددهی افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که مزیت ساخت و راه‌اندازی یک شرکت 100 هزار تنی به مراتب از کارگاه‌های 20 هزار تنی بیشتر است اما در حال حاضر، این شرکت‌های کوچک شکل گرفته‌اند به همین دلیل امکان اجرای این طرح در کشور وجود ندارد.

وی در پایان گفت: در نظر داریم، همان‌گونه که زنجیره تولید فولاد در کشور کامل شده است زنجیره تولید آلومینیوم را نیز باید تکمیل کنیم. قرار است ستادی را در ایمیدرو تشکیل بدهیم تا تمام روند تولید آلومینیوم در کشور را رصد کنیم و حلقه مفقود شده این حوزه را بیابیم تا به این وسیله، زنجیره تولید آلومینیوم در کشور کامل شود.

عناوین برگزیده