تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۸۷۲۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یازده مثبت متوالی در فرابورس

می متالز - فرابورس ایران همراستا با بورس‌ تهران روز گذشته به روند مثبت اخیر خود ادامه داد و برای یازدهمین روز متوالی با رشد ۸/ ۰ درصدی در ارتفاع بی‌سابقه ۶۷۴۴ واحد ایستاد.
یازده مثبت متوالی در فرابورس

به گزارش می متالز، به این ترتیب رشد شاخص کل این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۱۹۸ درصد رسید. از نکات قابل‌توجه معاملات این روز فرابورس، ثبت رکورد جدید ارزش معاملات خرد در تاریخ فعالیت این بازار بود.

به این ترتیب دیروز حدود ۳هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران به گردش درآمد. تقاضای قدرتمند از یک ‌طرف و تشدید عرضه‌ها از سوی دیگر به ثبت رکورد دیگری در ارزش معاملات منجر شده است. در این میان به‌نظر می‌رسد دو روز تعطیل پایان هفته و هراس معامله‌گران از وقوع رخدادی غیرمنتظره سبب شده تا فشار فروش افزایش پیدا کند. با این حال همچنان انگیزه‌ها برای تبدیل دارایی به سهام نیز قابل‌توجه است که همین موضوع سبب شد تا هرگونه عرضه‌ای به سرعت سرکوب شود. از این‌رو حدود ۳۴۵ میلیارد تومان در انتظار ورود به گردونه معاملات این بازار ناکام ماند که ۲۴۷ میلیارد تومان از این رقم به سه عرضه اولیه اخیر این بازار شامل نمادهای «فروی»، «کلر» و «ومهان» اختصاص داشت. در بازار پایه نیز شاهد صف خرید ۱۷۴ میلیارد تومان در ۸۸ نماد معاملاتی بودیم.

در مجموع طی معاملات روز چهارشنبه فرابورس ایران، از ۱۱۱ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۶۹ سهم در محدوده مثبت به‌کار خود پایان داد و در مقابل۴۲ سهم با افت قیمت مواجه شدند.

در بازار بدهی نیز روز گذشته قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت. به این ترتیب میانگین قیمت ۳۲ سررسید اسناد خزانه اسلامی موجود در این بازار با رشد ۲/ ۰ درصدی، از ۷۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان فراتر رفت. از این‌رو با توجه به رابطه عکس میان قیمت و بازدهی، نرخ سود موثر اوراق مذکور با افت ۱/ ۰ واحد درصدی به ۵/ ۲۰ درصد رسید.

اوراق تسهیلات مسکن نیز دیروز شرایط مشابهی را تجربه کردند. به‌طوری‌که تمام سررسیدهای اوراق مذکور روز گذشته با رشد قیمت همراه شدند. در این میان بیشترین رشد قیمت با افزایش ۱۴/ ۲ درصدی به «تسه۹۷۰۱» رسید. در مجموع، متوسط قیمت کل «تسه»ها دیروز ۱/ ۱ درصد رشد کرد.

در این بازار روز گذشته شاهد دادوستد حدود ۲۸۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بودیم. با رشد تقاضا برای امتیازهای وام طی هفته جاری، سطح قیمت «تسه»ها به بالاترین سطح از ابتدای خرداد رسید. پیش از این مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس از افزایش اقبال به خرید اوراق مسکن به‌دنبال اعلام سقف‌های جدید تسهیلات از محل این اوراق خبر داده بود.

روز سه‌شنبه بانک مرکزی هم اعلام کرد حجم معاملات مسکن در تهران طی ماه بهمن در مقیاس ماهانه ۲۴ درصد و در مقیاس سالانه ۴۲ درصد افزایش داشته است. همچنین براساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در تهران طی ماه گذشته ۳/ ۴ درصد و در یک سال منتهی به بهمن ۴۴ درصد متورم شده است.

عناوین برگزیده