تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۸۷۲۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهمنی پاسخ داد:

آیا عملیات بازار باز می تواند به کنترل تورم منجر شود؟

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید موفقیت بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز و استقبال مردم از آن در گرو برابری نرخ اوراق مشارکت با تورم است.
آیا عملیات بازار باز می تواند به کنترل تورم منجر شود؟

به گزارش می متالز، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر عملیات بازار باز در اقتصاد، گفت: یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، عملیات بازار باز است، اگر در این عملیات اوراق مشارکت منتشر و نقدینگی موجود در جامعه جمع آوری و برای تامین نیاز، مجدد به بازار تزریق شود از آنجایی که حجم پول تغییری نمی‌کند اثر چندانی در کاهش تورم به وجود نمی‌آید.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: موفقیت بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز و استقبال مردم از خرید اوراق مشارکت در گرو  برابری نرخ اوراق مشارکت با نرخ تورم است.

 

فروش اوراق مشارکت با نرخ 20 درصد جاذبه ای برای مردم ندارد

وی اظهار کرد: فروش اوراق مشارکت با نرخ 20 درصد در شرایطی که تورم 40 درصد است، جاذبه ای برای مردم ندارد و افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در سایر بازارها سرمایه گذاری کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: اگر بانک مرکزی به منظور اجرای عملیات بازار باز اوارق مشارکت را با نرخ 20 درصد منتشر کند، عده‌ی محدوی از آن استقبال کرده و اوراق را خریداری می کنند که در این شرایط اهداف بانک مرکزی محقق نشده و نقدینگی موجود در جامعه جذب نمی شود.

عناوین برگزیده