تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۸۷۲۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
علیرضا زاهدیان:

بهایی که تولید فولاد می‌پردازد

می متالز - علیرضا زاهدیان مدیرعامل فولاد نی‌ریز در سخنانی به شرح زیر بیان کرد:
بهایی که تولید فولاد می‌پردازد

به گزارش می متالز، برخورداری کشور از مزیت‌هایی چون سنگ آهن و انرژی سبب شده کشور ما به یکی از کشورهای مطرح در زمینه تولید فولاد تبدیل شود؛ اما باید در نظر داشت که با وجود تمام مزیت‌هایی که در این زمینه داریم، بتوانیم که قیمت تمام‌شده خود را کاهش دهیم. یکی از عواملی که بسیار در قیمت تمام‌شده فولاد تاثیرگذار است، مواد اولیه است که حدود دوسوم قیمت نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند این روزها توزیع نامناسب سنگ آهن به عنوان خوراک اولیه فولادسازان سبب شده قیمت تمام‌شده فولاد را افزایش دهد.
البته باید یادآوری کرد که این روزها هرچند با کمبود سنگ آهن آنچنانی روبه‌رو نیستیم، اما توزیع نشدن مناسب و تا حد هم صادرات آن، سبب ایجاد مشکل برای واحدهای تولیدی فولادی شده است.
علاوه بر موضوع هزینه مواد اولیه، باید در زمینه قیمت تمام‌شده فولاد هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز در نظر گرفت. این روزها که هزینه‌های حمل روند صعودی به خود گرفته‌اند، سبب افزایش قیمت نهایی محصول می‌شوند.
عامل دیگری که بر قیمت تمام‌شده فولاد اثرگذار است، بهای انرژی است که به نوبه قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. از چند سال گذشته تا کنون نرخ حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز در حال افزایش است برای نمونه، بهای گاز از سال گذشته تا کنون دوبرابر و این موضوع نیز سبب افزایش قیمت فولاد شده است. ناگفته نماند که با بهره‌وری بیشتر می‌توان قیمت تمام‌شده در تولید فولاد را کاهش داد.

عناوین برگزیده