تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۸۷۲۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر کرونا بر بورس تهران چقدر جدی است؟

می متالز - اواخر هفته گذشته بود که اولین گزارش‌ها از انتشار ویروس کرونای جدید در ایران منتشر شد. شیوع این بیماری به سرعت موجب شد تا بسیاری از مراکز تعطیل یا نیمه‌ تعطیل شوند.
تاثیر کرونا بر بورس تهران چقدر جدی است؟

به گزارش می متالز، طی روز گذشته شاهد میل بالای برخی از معامله‌ گران به فروش سهام خود بودیم. به نظر می‌رسد در کنار میل به کشف سود، می‌توان افزایش نااطمینانی‌ها و در پی آن نگرانی از رخداد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در تعطیلات دو روزه پایان هفته را علت دیگر فروش گسترده سهام دانست. اواخر هفته گذشته بود که اولین گزارش‌ها از انتشار ویروس کرونای جدید در ایران منتشر شد. شیوع این بیماری به سرعت موجب شد تا بسیاری از مراکز تعطیل یا نیمه‌ تعطیل شوند.

همزمان با گزارش‌هایی از ابتلای ایرانیان به کرونا ویروس جدید، در برخی دیگر از کشورها مانند ایتالیا و کره‌ جنوبی شاهد سرعت بالای شیوع بیماری بودیم. همین اتفاق موجب شد تا سرمایه‌گذاران در اقصی نقاط دنیا با نگرانی مواجه شوند. در همین پی شاهد افت‌های نسبتا شدیدی در بازارهای جهانی بودیم. به‌ طوری که مس از روز دوشنبه تا دیروز با افت ۵/ ۲ درصدی و نفت برنت نیز طی همین مدت با افت ۶/ ۸ درصدی مواجه شده است.

البته طی هفته جاری شاهد رشد نرخ دلار در بازار داخلی بودیم. به‌طوری که نرخ دلار در صرافی‌های منتخب بانک مرکزی از ۵شنبه هفته گذشته تا دیروز حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. به همین علت در داخل کشور به‌رغم افت قیمت‌های جهانی، شاهد رشد قیمت ریالی کامودیتی‌ها بودیم. به نظر می‌رسد رشد گروه‌های کالا محور بورس تهران در هفته جاری هم تحت تاثیر همین اتفاق بود.

بازگشت داروسازان به محور اصلی معاملات

طی هفته جاری در اغلب روزها شاهد صدرنشینی گروه‌های کامودیتی‌محور در فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بودیم. به‌عنوان مثال دیروز، صنعت فلزات اساسی با ۵۲۹ میلیارد تومان معامله در صدر فهرست مذکور قرار گرفت و در همین پی رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص صنعت را تجربه کرد. جایگاه دوم فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات هم به گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملات ۴۹۷ میلیارد تومانی اختصاص یافت. اما نکته جالب توجه گروه محصولات دارویی بود که با ۴۵۷ میلیارد تومان معامله، سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بود.

این صنعت از شهریور تا نیمه مهر ماه سال جاری رشد بالایی را تجربه کرده بود. اما شاخص این صنعت از میانه‌های مهر تا اواخر دی ماه تغییر چندانی را تجربه نکرد. ولی از ابتدای هفته جاری و با تایید رسمی هجوم کرونا ویروس جدید به کشور، بار دیگر شاهد اقبال بالای معامله‌گران به این دسته از سهم‌ها هستیم. به‌طوری که طی هفته جاری این صنعت در اغلب روزها در سطوح بالای فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشته است. همچنین شاخص این صنعت طی ۵ جلسه معاملاتی هفته جاری رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

بازگشت لرز «کرونا» به بازارهای جهانی

همچنین درگزارشی دیگر نوشت: درحالی‌که برای چند هفته بازارهای بین‌المللی نسبت به اخبار مربوط به شیوع کرونا بی‌تفاوت بودند در هفته جاری با انتشار اخبار گسترش بیماری به خاورمیانه به یک باره ورق برگشت و بازارهای جهانی جدی‌ترین افت خود از اواخر سال ۲۰۱۸ را به ثبت رساندند.

ابعاد افت در بازارهای آمریکایی‌ها که دورترین مکان به کانون تحولات این بیماری هستند نیز بسیار شدید بوده تا جایی که شاخص‌های اصلی بازار سهام از اوج چند روز قبل بیش از ۷ درصد سقوط کرده‌اند. مساله اصلی که موجب هراس سرمایه‌گذاران شد، عبارت از تاثیر این ریسک سیستماتیک بر تقاضای مصرفی در اقتصاد‌های جهان و افت درآمد و فروش بخش مهمی از صنایع بورسی است. همزمان، مواد خام نظیر نفت و فلزات اساسی نیز پس از ریزش‌های پردامنه یک ماه قبل کماکان در موضع دفاعی قرار دارند و نزدیک به کف قیمتی معامله می‌شوند که پس از شوک اولیه کرونا به محدوده آن رسیدند.

اکثر ناظران معتقدند حتی اگر آثار بیماری هم‌ اکنون و فورا مهار شود، روند اقتصاد جهانی تا قبل از شش ماه دوم سال میلادی جاری به حالت عادی بر نخواهد گشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت سال ۲۰۲۰ دوره‌ای متفاوت و شاید دشوار برای بازارهای جهانی باشد که یازده سال است به روند صعودی خود ادامه داده‌اند؛ وضعیتی که البته برای بازار کالاها و مواد خام نیز واجد پیام‌های مثبتی از منظر ترسیم چشم‌انداز قیمتی در کوتاه‌ مدت نیست.

عناوین برگزیده