تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۸۷۳۰۵
سرویس خبر : انرژی
استاندارد اند چارتر پیش بینی کرد:

افت تب و تاب نفتی کشورهای عربی، با اقتصاد ویروسی چین

می متالز - بانک استاندارد چارتر در تازه ترین گزارش خود هشدار داده است که رشد اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امسال به خاطر تبعات منفی ویروس کرونا به پایین ترین سطح در سال های اخیر خواهد رسید.
افت تب و تاب نفتی کشورهای عربی، با اقتصاد ویروسی چین

به گزارش می متالز، بانک استاندارد چارتر با اعلام گزارشی مبنی بر تأثیر کرونا بر اقتصادهای نفت محور بیان داشته است: با توجه به آنکه ویروس کرونا به تقاضای نفت، تجارت و گردشگری لطمه وارد می کند، رشد اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که عمدتا بر این سه محور پایه ریزی شده است، در سال جاری  به شدت کاهش خواهند یافت.

تحلیلگران اقتصادی بانک استاندارد چارتر تاکید کردند: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به شدت تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی جهان قرار خواهند داشت. کاهش رشد اقتصادی چین، بر این کشورها تأثیر بیشتری خواهد گذاشت به این دلیل که، در مرحله نخست موجب کاهش تقاضای نفت آنها خواهد شد و در مرحله دوم با افت تجارت و گردشگری رو به رو می شوند.

تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند، ویروسی که نخستین بار از کشور چین شیوع پیدا کرده است.  در روزهای اخیر تعداد موارد ابتلا به این ویروس در کشورهای نفت خیز خاورمیانه نیز افزایش یافته و موجب شده تا بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ، پروازهای خود را محدود کنند.

این بانک پیش بینی خود نسبت به قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را به ۶۴ دلار کاهش داده است، این رقم پیش از این ۷۰ دلار اعلام شده بود.

در این بین، در حالی که اوپک تصمیم گرفته است تا تولید نفت خود را با هدف برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا کاهش دهد، بخش زیادی از این کاهش تولید بر دوش عربستان سعودی خواهد بود و به این ترتیب، پیش بینی می شود رشد اقتصادی عربستان امسال به کمتر از یک درصد برسد، این رقم پیش از این ۲.۳ درصد اعلام شده بود.

عمان نیز که بخش زیادی از نفت خود را به چین صادر می کند، از تبعات منفی این ویروس در امان نخواهد بود. امارات متحده عربی و به خصوص دوبی که یک مرکز مهم تجاری و ترانزیتی در منطقه به شمار می رود، با تبعات منفی این ویروس و تاثیر آن بر اقتصاد خود روبرو خواهد شد و پیش بینی می شود رشد اقتصادی امارات از ۲.۱ درصد به کمتر از ۱.۱ درصد خواهد رسید.

 

عناوین برگزیده