تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۸۷۵۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آخرین وضعیت سدهای تهران اعلام شد

تاثیرات بارندگی‌های اخیر بر ذخایر آبی

می متالز - بارندگی‌های روزهای اخیر چه تغییر و تحولاتی در متوسط بارش‌های سال آبی جاری و حجم ذخایر سدهای تهران ایجاد کرد؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ریزش‌های جوی اخیر، متوسط بارش‌های کشور را هفت میلی‌متر افزایش داده است. همچنین داده‌های اعلام شده حکایت از آن دارد که سدهای پنج‌گانه تهران در ۴۸ ساعت (روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته)، ۲ میلیون مترمکعب به حجم ذخایرشان اضافه شده است.
تاثیرات بارندگی‌های اخیر بر ذخایر آبی

به گزارش می متالز، محمد حاج‌رسولی‌ها از افزایش متوسط بارندگی‌ها خبر داد. به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، بارندگی‌های روزهای اخیر در کشور متوسط بارندگی سال آبی جاری را هفت میلی‌متر افزایش داده است. او در ادامه گفت: بارندگی‌هایی که از عصر دوشنبه در کشور اتفاق افتاد و بخش‌های عمده‌ای از استان‌های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قزوین و تهران را دربرگرفت، متوسط بارندگی کشور را افزایش داد. حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: بارندگی کل کشور پیش از این بارش‌ها ۱۶۵ میلی‌متر بود که به ۱۷۲ میلی‌متر رسید. اوگفت: البته میزان بارندگی‌ها در برخی استان‌ها خیلی بیشتر بود؛ به‌عنوان مثال در استان تهران ۵۱ میلی‌متر و در استان مرکزی ۶۰ میلی‌متر بود، اما در کل کشور متوسط هفت میلی‌متر بود. در لرستان به‌طور متوسط ۱۰۸ میلی‌متر، ایلام ۱۰۰ میلی‌متر و همدان ۸۰ میلی‌متر بارید. همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه بارش‌های دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، دو میلیون مترمکعب به حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران اضافه کرد، گفت: برای مدیریت سیلاب ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای پنج‌گانه را خالی نگه داشته‌ایم. سیدحسن رضوی گفت: در استان تهران میزان بارش‌ها به ۶۵ میلی‌متر رسید و خوشبختانه کمترین مشکلی در این خصوص رخ نداد. او در پاسخ به این سوال که با بارش‌های اخیر برای مدیریت سدهای تهران چه اقداماتی انجام گرفته است، گفت: از قبل برای اینکه برای سدهای تهران مشکلی رخ ندهد اقدامات خوبی صورت گرفته است و مخازن سدها را به نحوی آماده کرده بودیم که مشکلی با بارش‌های شدید رخ ندهد.

وی افزود: خوشبختانه با همراهی شهرداری تهران در دره‌های تهران و رودخانه کن اقدامات خوبی صورت گرفت تا بارش‌ها باعث ایجاد سیلاب نشود، چراکه برخی رودخانه‌ها مثل رودخانه کن دارای سد نیستند و با بارش‌های سیل‌آسا دچار مشکل می‌شوند. رضوی ادامه داد: بارش‌ها باعث شد میزان حجم ذخایر سدها با دو میلیون مترمکعب افزایش به ۶۱۰ میلیون متر‌مکعب برسند و این آمار و حجم ذخیره در سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ میلیون متر‌مکعب بیشتر است. وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای سیلاب احتمالی صورت گرفته است، گفت: در اغلب سدهای تهران به دلیل اینکه در آن مناطق بارش‌ها به‌صورت برف است به احتمال زیاد از فروردین و اردیبهشت با آب شدن برف این سدها پر از آب می‌شوند، بنابراین ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای پنج‌گانه تهران را خالی نگه داشته‌ایم تا مدیریت سیلاب را انجام دهیم.

عناوین برگزیده