تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۸۷۷۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قوامی خبر داد:

سناریوی چند دوازدهم شدن لایحه منتفی است / تلاش مجلس برای تصویب بودجه تا قبل از پایان سال

می متالز - سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ مجلس از تلاش نمایندگان در این روزها جهت تصویب بودجه تا قبل از پایان سال خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد فعلا سناریوی چند دوازدهم شدن لایحه منتفی است چراکه مجلس ابتدا باید به اصل ۸۵ شدن آن رای دهد.
سناریوی چند دوازدهم شدن لایحه منتفی است / تلاش مجلس برای تصویب بودجه تا قبل از پایان سال

به گزارش می متالز، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99، (یکشنبه،  11 بهمن ماه) در تشریح آخرین نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آتی از فعالیت نمایندگان در مجلس با وجود شیوع بیماری کرونا جهت بررسی لایحه بودجه و تلاش نمایندگان برای تصویب بودجه تا قبل از پایان سال خبر داد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق گزارش خود درباره لایحه را جمع‌بندی کرده است و به زودی آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم میکند، افزود: پس از این مجلس یا به روال عادی لایحه بودجه را بررسی خواهد کرد و نمایندگان با حضور در صحن علنی ابتدا کلیات و سپس جزئیات را بررسی می‌کنند و یا اینکه بررسی لایحه مشمول اصل 85 قانون اساسی خواهد شد که در این صورت کمیسیون تلفیق به نیابت از مجلس وظیفه بررسی بودجه تمامی را برعهده خواهد گرفت.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تا قبل از پایان سال، بودجه سال 99 در مجلس تصویب به دولت ابلاغ شود، افزود: به نظر می‌رسد فعلا سناریو-ی چند دوازدهم شدن لایحه منتفی است چراکه مجلس ابتدا باید به اصل 85 شدن آن رای دهد و اگر رای نیاورد به کلیات رای دهد و اگر هیچ کدام از این موارد میسر نشد آنگاه ممکن است لایحه به صورت چند دوازدهم بررسی شود.

قوامی با بیان اینکه برای اصل 85 شدن لایحه باید در صحن رای‌گیری شود به‌همین منظور مسئولان مربوطه در حال رای‍گیری استمزاجی از نمایندگان هستند به این صورت که با آنها تماس گرفته و می پرسند؛ آیا شما با اصل 85 شدن لایحه بودجه موافق هستید یا مخالف؟ در ادامه نظر نمایندگان ثبت و برای هیات رئیسه مجلس مشخص می‌شود اکثریت با این مهم مخالف یا موافق هستند.

وی با اشاره به اینکه رای گیری استمزاجی صرفا برای درک درست از نظر نمایندگان است، توضیح داد: اگر نتیجه رای استمزاجی مبنی بر این بود که لایحه باید شمول اصل 85 شود یک جلسه مجلس تشکیل می‌شود تا نمایندگان در این جلسه علنی درباره اصل 85 شدن لایحه تصیمیم بگیرند.

این نماینده مجلس توضیح داد: کمیسیون تلفیق جلسه دیگری نخواهد داشت، البته اگر لایحه بودجه مشمول اصل 85 شود به نیابت مجلس کار بررسی لایحه را آغاز می‌کند اما اگر به صحن رود طبق روال همیشگی بررسی خواهد شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 در صورت بررسی لایحه در صحن از نمایندگان خواسته می شود از پیشنهادات کثیرِ خود بگذرند تا بتوان قبل از پایان سال لایحه را تصویب کرد.

وی افزود: تلاش مجلس برای تصویب بودجه تا قبل از پایان سال است چراکه مجلس جدید 7 خرداد تشکیل می شود و بررسی بودجه در مرداد و شهریور ماه امکان‌پذیر میشود لذا تلاش می‌شود بودجه قبل از پایان سال توسط همین مجلس تصویب شود.

عناوین برگزیده