تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۷۱۸
کد خبر: ۸۷۸۴۱

"اسپیس‌ایکس" برنده مزایده سیارک‌های ناسا شد!

می متالز - شرکت "اسپیس‌ایکس" موفق شد قرارداد اکتشاف یک سیارک غنی از مواد معدنی به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار را از ناسا بگیرد.
"اسپیس‌ایکس" برنده مزایده سیارک‌های ناسا شد!

به گزارش می متالز، ناسا قرارداد اکتشاف سیارک غنی از مواد معدنی "سایک"(Psyche) به معنی "روان" را به شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس(SpaceX) اعطا کرد. این ماموریت تقریباً ۱۱۷ میلیون دلار ارزشگذاری شده که مبلغ کمی برای این نوع پروژه است. این مبلغ شامل خدمات راه اندازی و پرتاب و سایر هزینه‌های مربوط به مأموریت است.

به گفته ناسا، موشک "فالکون هوی"(Falcon Heavy) این ماموریت را انجام می‌دهد! این ماموریت که ناسا برای آن به بالاترین سطح قابلیت اطمینان وسیله نقلیه پرتابی نیاز دارد، یک سیارک فلزی واقع در بین مریخ و مشتری را کاوش خواهد کرد تا به بشریت کمک کند تا شکل سیارات منظومه شمسی را بهتر درک کند.

ناسا در یک بیانیه نوشت: مأموریت "سایک" به یک سیارک بی‌نظیر غنی از فلز به نام "سایک"(Psyche) سفر خواهد کرد که بین مریخ و مشتری واقع است و به دور خورشید می‌چرخد. ما این سیارک را منحصر به فرد می‌دانیم، زیرا به نظر می‌رسد که از هسته عظیم نیکل-آهن ساخته شده و یکی از اجرام دخیل در شکل گیری منظومه شمسی ما بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دانشمندان در اعماق سیاره‌های سنگی از جمله سیاره زمین، وجود هسته‌های فلزی را انتظار دارند، اما این هسته‌ها به طور غیرقابل دسترسی در زیر پوسته‌ها و گوشته‌های سنگی قرار دارند. از آنجا که ما نمی‌توانیم هسته زمین را به طور مستقیم ببینیم یا اندازه گیری کنیم و بسنجیم، مأموریت "سایک" یک پنجره منحصر به فرد از تاریخچه برخوردهای خشن و تشکیل سیارات سنگی به روی ما باز خواهد کرد.

ناسا فاش کرد که این مأموریت شامل دو محموله شامل "فرار و شتاب پلاسما و کاوشگر دینامیک"(EscaPADE) و "یانوس"(Janus) خواهد بود. محموله اول به کاوش جو مریخ خواهد پرداخت و دومی نگاهی به سیارک‌های جفتی خواهد داشت.

ناسا همچنین فاش کرد که برنامه "خدمات پرتاب ناسا" در مرکز فضایی کندی در فلوریدا، خدمات پرتاب اسپیس‌ایکس را مدیریت خواهد کرد، در حالی که این پروژه توسط دانشگاه ایالتی آریزونا هدایت می‌شود.

این مأموریت همچنین به کمک آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در زمینه مهندسی سیستم، ادغام، آزمایش و عملیات‌های ماموریت و شرکت "ماکسار"(Maxar) برای تهیه پیشران برقی خورشیدی پیش خواهد رفت.

عناوین برگزیده