تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۸۸۱۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هپکو گرفتار بدقولی مسوولین یا بدقولی خودش!؟/ تجویزهایی که ارزش سهام هپکو را تکان می‌دهد اما تولیدش را نه

می متالز - باید منتظر ماند و دید که آیا هپکو مسیر درست را طی خواهد کرد و به چرخه تولید بر می گردد و یا اینکه باید آرام آرام منتظر بازنشسته شدن جمعی از کارگران با تجربه باشیم و پایانی غم انگیز برای هپکو در نظر بگیریم. امید است که مسوولین مربوطه با جدی گرفتن بحث حسابرسی این شرکت عاملین اصلی وضع موجود را شناساسی کنند و با نظم بخشی به این شرکت پس از حسابرسی، آن را در اختیار سهامداری دارای اهلیت قرار دهند.
هپکو گرفتار بدقولی مسوولین یا بدقولی خودش!؟/ تجویزهایی که ارزش سهام هپکو را تکان می‌دهد اما تولیدش را نه

به گزارش می متالز، شرکت هپکو یکی از شرکت هایی است که طی سالیان گذشته به واسطه خصوصی سازی های غلط و پر ابهام با چالش های مختلفی روبه رو شده است. چالش هایی که شرکت موفق ابتدای دهه هشتاد را به شرکتی ناتوان و ورشکسته در دهه ۹۰ تبدیل کرد و نتیجه ای جز بدهی های سرسام آور، مطالبات عقب افتاده کارگران و همچنین از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی و تعدیل پرسنل با تجربه نداشت.

وضعیت پر تنش هپکو طی یکی دو سال گذشته با اقدامات اعتراضی کارگران آرام آرام به مسئله ای جدی در سطح ملی و استانی تبدیل شد و این دست اقدامات منتج به تصمیم گیری های خاصی در مورد این تولید کننده بزرگ ماشین آلات گشت. تصمیماتی که همه آنها در قامت اخبار و تیتر ها از وجهه خوبی برخوردار بودند اما در وادی عمل آن چنان که باید و شاید خروجی قابل بیانی نداشتند چرا که علی رغم همه خبرهای اعلام شده در خصوص هپکو اما همچنان این شرکت سیر نزولی خود را طی می کند.

هپکو پس از پشت سر گذاشتن دو سهام دار قبلی اش گرفتار مدیران دولتی شد و مدتها با مدیرانی سر کرد که طبق اسناد موجود از حقوق ماهیانه ۲۰۰ میلیونی، ماشین های میلیاردی، استقرار در هتل های خاص و ... برخوردار بودند و حتی در میتینگ های تبلیغاتی ماشین های تولید شده توسط برند های دیگر را رنگ کرده و به عنوان تولید هپکو در رسانه ها انتشارش دادند. اما همین مدیران میلیاردی در بازه کوتاهی بدون هیچ گونه پاسخ گویی به عملکرد ضعیف خود به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه تراکتور سازی انتخاب شدند و هپکو را با کوله بار پر از مشکلش تنها گذاشتند.

مشکلات هپکو آن قدر ادامه دار شد که به هر صورت هپکو به سازمان خصوصی سازی بازگشت تا ابتدا نظم پیدا کند و پس از یافتن یک سهام دار دارای اهلیت بار دیگر واگذار شود. در مسیر بازگشت هپکو به سازمان خصوصی سازی اتفاقات بسیاری نیز رقم خورد که در بین آنها می توان به خبرسازی های متعدد در خصوص جان گرفتن دوباره هپکو و در نتیجه آن افزایش سرسام آور سهام این شرکت در بورس، همچنین ترس عده ای از حسابرسی هپکو، بازنشسته شدن کارگران با تجربه و اختصاص بودجه برای آن، عدم تحرک و پویایی شرکت، افزایش وام های بانکی برای پرداخت حقوق پرسنل و بسیار موارد دیگر که هپکو پس از بازگشت به سازمان خصوصی سازی نیز با آن روبه رو بود.

حال در شرایطی که بسیاری در انتظار برنامه ریزی سازمان خصوصی سازی در راستای نظم دهی به شرایط کنونی هپکو تا رسیدن به مرحله واگذاری هستند استاندار مرکزی در مصاحبه ای برای چندمین بار از اختصاص بودجه ای برای شروع تولید در هپکو و عقد قرارداد با سازمان راهداری گفته است. مصاحبه ای که برخی نکات آن قابل تامل است.

استاندار مرکزی: هپکو اگر خوش قولی کند از بن بست خارج می شود!

سید علی آقازاده استاندار مرکزی در این مصاحبه گفت: در صورتی که شرکت هپکوی اراک به تعهدات خود در خصوص سفارش ساخت ماشین آلات راهداری عمل کرده و خوش قولی کند از بن بست خارج خواهد شد.

 آقازاده اظهار کرد: با پیگیری‌های بعمل آمده در راستای  برون رفت از موانع تولید شرکت هپکو و اقداماتی که جهت برگرداندن این شرکت به سازمان خصوصی سازی صورت گرفت، نهایتا منجر به تشکیل جلسه‌ای در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهور شد.

وی ادامه داد: خرید ماشین آلات برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با پرداخت هزینه آن از سوی دولت یکی از مصوبات مهم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور بود که این سفارش به شرکت هپکوی اراک واگذار شد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در این جلسه موضوع خرید ماشین آلات برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تعیین تکلیف شد و نهایتا مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت به تصویب رسید و این پول ظرف حداکثر دو هفته آینده به سازمان راهداری برای خرید ماشین آلات از شرکت هپکو تخصیص خواهد یافت.

آقازاده افزود: این مبلغ پس از عقد قرارداد و تشریفات اداری در قبال ساخت و تولید ۲۰۴ دستگاه گریدر از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به مرور به  شرکت هپکو اراک پرداخت خواهد شد.

صحبت های آقازاده استاندارمرکزی به شکلی بود که کارگران هپکو را وادار به واکنش کرد تا جمعی از آنها در بیانیه ای نسبت به این صحبت ها و برخی از جزییات ذکر شده در آن موضع گیری کنند.

در بیانیه جمعی از کارگران هپکو آمده است:

«آقای آقازاده حدود ۲ سال از حضور جنابعالی به عنوان استاندار استان مرکزی گذشته است، شما که از ابتدای حضور نوید تلاش های بی وقفه در راستای رفع مشکلات صنایع استان در کنار کارگران از جمله صنعت مادر تخصصی هپکو را دادید و سبب شدید کارگران این شرکت زخم خورده از خصوصی سازی ناعادلانه، به آینده شغلی خود و ماندگاری این شرکت عظیم و راهبردی، امیدوارتر بشوند.

از قول های مختلف مبنی بر برگزاری جشن تولید در هپکو تا ۲۲ بهمن ۹۶، حضور در جشن های کذایی محصولات باصطلاح جدید و تولید نشده در هپکو و متهم کردن کارگران به عدم همکاری با مدیری که در صبح یک روز کاری مدیر عامل هپکو بود و عصر همان روز رَختِ مدیرعاملی باشگاه تراکتورسازی تبریز را به تن کرد(بدون هیچگونه پاسخگویی و آنهم به شکل سراسر توهین آمیز به کارگران و به اصلاح مسوولین استانی)، گرفته تا قول های شما مبنی بر رفع مشکل هپکو ظرف دو هفته (البته هرگز مشخص نشد کدام دو هفته)، واگذاری هپکو به کنسرسیوم معدنی یا وزارت صمت، خبرهای خوب توئیتری جنابعالی، خبر قرارداد ۴۰ دستگاه بکهو سازمان همیاری ها (که بعد ها این قرارداد با شرکت دیگری بسته شد) و چندین مورد و مثال دیگر....

شما اخیرا در گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌ها  اظهار داشته اید که در جلسه هفته گذشته در هیات  دولت مقرر شده است، که مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری ها برای خرید ماشین آلات از هپکو تخصیص خواهد یافت و هپکو اگر "خوش قولی" کند از بن بست خارج خواهد شد!

باید به استحضار شما برسانیم که اولا، فقط جرایم ناشی از دیرکرد بدهی های هپکو که ثمره زحمات شبانه روزی!!! مدیرانِ منتخب آن دولت محترم است، سالیانه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است; بدهی سرسام آوری که از اجرای غلط سیاستهای واگذاری خصوصی سازی و عدم نظارت و بی عملی مسوولین دولت های قبلی و فعلی حاصل شده است (و هر چه اصرار بر حسابرسی مستقل می کنیم گویا گوش شنوایی نیست) و با وجود مدیرانِ ناکارآمد و بعضا مساله دار منتصب فعلی در این مجموعه و یار کشی های هدفمند ایشان و همچنین وعده های بدون آدرس مسوولین، قطعا این ۲۲۰ میلیارد اگر هم اختصاص یابد، بصورت خوش بینانه بخش اعظمی از آن صرف تامین قطعات و مواد اولیه خواهد شد و دردی از هپکو دوا نخوهد کرد هر چند با توجه به تجربیات گذشته، در اختصاص آن هم تردید های بسیارجدی وجود دارد.

ثانیا شما فرموده اید اگر هپکو "خوش قولی" کند، از بن بست خارج خواهد شد! البته این جمله شما به صورت هوشمندانه ای انتخاب شده که از همین ابتدا تمام بدعهدی ها و مشکلات و عدم نظارت مسوولین دولتی و مشکلات مدیران منتصب فعلی و قبلی شرکت هپکو را در زیر جمله ای به نام "خوش قولی" هپکو پنهان کرده است! تا اگر مدیرانی که هنوز تکلیف مشکلات مالیاتی گذشته شان مشخص نشده و تنها برای حضور اسمشان در هئیت مدیره هپکو حقوق های نجومی می گیرند و تنها هستند که باشند...از این هشدار شما در امان باشند و بار دیگر فضای رسانه ای به سمت کارگران و عدم تعهد کارگران به شرکت و....به میل خودتان و خودشان بهره ببرید.

گویا تمام قصاص این روزهای هپکو به دلیل گناهِ کارگرانش است!!!!

جناب آقای استاندار! مگر هپکو همین حالا در دست خودتان و مدیران منتصب خودتان نیست که می فرمایید اگر هپکو خوش قولی کند.

مگر در حال حاضر هپکو دولتی و تحت نظارت سازمان خصوصی سازی نیست؟؟؟

باز هم تاکید می کنیم در حالی که از طرفی کارگران این شرکت دارای بیش از ۳ ماه حقوق و عیدی معوق هستند و تعدادی از آنها نیز به اتهام مطالبه صنفی حقوق هم اکنون در حال محاکمه در مراجع قضایی می باشند و بازنشستگان عزیز هم بیش از ۲ سال است که منتظر تسویه حساب هستند، به نظر می رسد در سوی دیگر برخی مسوولین با انجام مصاحبه ها و وعده های خیالی در رسانه های مختلف در حالِ کمک به رشدِ سر سام آور قیمت سهام هپکو هستند.

پس بسیار ساده انگارانه است که تصور کنیم این ۲۲۰ میلیارد ناجی هپکو با بدهی ۱۱۰۰ میلیاردی خواهد شد و احتمالا این مبالغ هم مثل سنوات گذشته صرف سفره های مدیران شرکت و سیاسی بازی برخی مسوولین خواهد شد.

در پایان برای چندمین بار فریاد می زنیم، کارگران سال هاست که جان و مال و آبروی خود را در این شهر فدای ماندگاری شرکت هپکو کرده اند و در بقای این شرکت از هیچ چیزی دریغ نکرده اند، که نتیجه آن سوسوی چراغ سوله های عظیم این شرکت است، (هرچند کم فروغ و پر هزین)

شما و مدیران منتخب تان که چون مسافری می آیند و می روند، برای این شرکت چه کرده اید؟؟

 باید منتظر ماند و دید که آیا هپکو مسیر درست را طی خواهد کرد و به چرخه تولید بر می گردد و یا اینکه باید آرام آرام منتظر بازنشسته شدن جمعی از کارگران با تجربه باشیم و پایانی غم انگیز برای هپکو در نظر بگیریم. امید است که مسوولین مربوطه با جدی گرفتن بحث حسابرسی این شرکت عاملین اصلی وضع موجود را شناساسی کنند و با نظم بخشی به این شرکت پس از حسابسی، آن را در اختیار سهامداری دارای اهلیت قرار دهند.

 

عناوین برگزیده