تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۸۸۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

بازار در اندیشه عرضه‌های بزرگ‌تر

می متالز - به نظر می‌رسد که امروز شاهد افزایش عرضه‌ها و احتمال استراحت مقطعی بازار باشیم. با این حال در خصوص کلیت بازار همچنان شاهد ادامه روند صعودی بازار باشیم.
بازار در اندیشه عرضه‌های بزرگ‌تر

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با رکورد شکنی جدیدی به رقم جالب و تقریبا باورنکردنی ۵۴۴ هزار و ۲۳۹ واحد رسید. روز گذشته شاخص کل با ۲.۸۲ درصد افزایش و شاخص هم وزن با افزایش ۲.۲ درصدی همراه بود. نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی"و "پارس" بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند.

ارزش کل معاملات نیز همچنان بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال بوده و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات دیروز به ۸۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

 

سیاست و اقتصاد کلان

لایحه بودجه کل کشور با توجه به شرایط فعلی کشور تحت تاثیر کرونا و با توجه به تعطیلی مجلس و با توجه به حکم حکومتی رهبری، صرفا بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان جهت تصویب نهایی و ابلاغ جهت اجرا به دولت، تعیین تکلیف شد. به این ترتیب شاهد عدم تغییر لایحه بودجه در سال ۹۹ هستیم.

همچنین در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی، از تمدید اختیارات بانک مرکزی در خصوص تنظیم و مدیریت بازار ارز و اصلاحات نظام بانکی تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در جلسه دیروز، شورای عالی هماهنگی اقتصادی اختیارات بانک مرکزی در خصوص تنظیم و مدیریت بازار ارز و نیز اصلاحات نظام بانکی تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید شد.

در خبری از بازار‌های جهانی، سیاست‌گذاران کشور‌های گروه ۷ برای مدیریت شیوع ویروس کرونا و اثر اقتصادی آن متحد شدند و به این ترتیب امید می‌رود که بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نرخ بهره را کاهش دهند و این امر سبب شد تا قیمت هر اونس طلا به ۱۶۰۱.۷۹ دلار برسد.

همچنین بر اساس اخبار و آمار ارائه منتشر شده توسط اوپک، ۱۳ کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک به طور میانگین روزانه ۲۷.۸۴ میلیون بشکه نفت در ماه گذشته تولید کردند که ۵۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه بود. تولید نفت اوپک در فوریه به پایین‌ترین حد طی یک دهه گذشته رسید، چون عرضه نفت لیبی به خاطر بسته شدن بنادر و میادین نفتی آن کاهش یافت و عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس تولید خود را بیش از سهمیه شان از قرارداد کاهش تولید پایین آوردند.

۱۳ کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک به طور میانگین روزانه ۲۷.۸۴ میلیون بشکه نفت در ماه گذشته تولید کردند که ۵۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه بود.

قیمت جهانی نفت در ادامه روند صعودی خود، شب گذشته نیز با افزایش قیمت مواجه شد و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام برنت با ۲.۵ درصد افزایش به بیش از ۵۳ دلار به ازای هر بشکه رسید. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با رشد ۳.۵ درصدی به بیش از ۴۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

 

بازار امروز

امروز شاهد عرضه اولیه ۱۳ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت هستیم. ۳ درصد از این عرضه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۱۰ درصد نیز با قیمت ۳.۴۰۰ ریال به سایر سهامداران تخصیص می‌یابد.

با توجه به ارزش برآوردی محاسبه شده ۴.۰۷۵ میلیارد ریالی برای این شرکت در گزارش ارزش‌گذاری شرکت، به نظر می‌رسد که شاهد رشد خوبی در قیمت سهام این شرکت در روز‌های آینده باشیم. همچنین عرضه اولیه ۱۷ درصد از سهام شرکت دوده صنعتی فام نیز در دامنه قیمتی ۱۹.۰۰۰ تا ۱۹.۹۰۰ ریال صورت خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که تا پایان سال شاهد عرضه اولیه حداقل ۷ تا ۸ شرکت دیگر در بازار سرمایه باشیم. از جمله شرکت‌های بزرگ در آستانه عرضه اولیه می‌توان به شرکت پتروشیمی آریاساسول و پتروشیمی تندگویان از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد.

به نظر می‌رسد که امروز شاهد افزایش عرضه‌ها و احتمال استراحت مقطعی بازار باشیم. با این حال در خصوص کلیت بازار همچنان شاهد ادامه روند صعودی بازار باشیم.

عناوین برگزیده