تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۹۱۰۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سال طلایی برای زرشوران

می متالز - رییس هیات عامل (ایمیدرو)، ضمن اعلام دستاوردهای این سازمان از جمله شناسایی ۷۶۰ محدوده اکتشافی و دسترسی به ذخایر معدنی جدید، برنامه های ایمدرو برای سال آینده را اعلام کرد.
سال طلایی برای زرشوران

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - از شناسایی ۷۶۰ محدوده امیدبخش با انجام اکتشافات جدید در طول سال جاری خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد تاکنون مجوز ۵۲ پروانه اکتشاف، صادر شده است که از این تعداد محدود شناسایی شده برای اکتشاف، ایمیدرو خواستار صدور پروانه برای ۲۸۰ محدوده شده و تاکنون مجوز ۵۲ پروانه اکتشاف نیز صادر شده است.

وی افزود: دسترسی به ذخایر جدید سنگ آهن، طلا و بوکسیت نیز از جمله دستاوردهای ما در این یک سال بوده است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه اکتشافات انجام شده دستاوردهای قابل توجهی برای کشور داشته است، گفت: یکی از موفقیت ها در اکتشافات معدن شرکت گل گهر در سیرجان بود که در آنجا توانستیم ۵۳۷ میلیون تن ذخیره اکتشافی جدید را در اثر اکتشافات تکمیلی به ذخایر گل گهر اضافه کنیم. از سوی دیگر در اکتشافات زرشوارن توانستیم ۵۰ درصد به ذخایر جدید این مجموعه اضافه کنیم که این تضمینی برای آغاز فاز ۲ طلای زرشوران است. همچنین توانستیم ذخایر بوکسیت کشور را از ۱۴ میلیون تن به ۳۸ میلیون تن ارتقاء دهیم که این موضوع موجب پیشبرد اهداف و تامین خوراک آینده کارخانه آلومینیوم جاجرم خواهد شد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در این سازمان، بقیه محدوده های امیدبخش شناسایی شده در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا از طریق سازمان صمت استان ها به مزایده گذاشته و به بخش خصوصی واگذار شود. ضمن اینکه امیدوار هستیم نخستین معادن واگذار شده به بخش خصوصی، از سال آینده به بهره برداری رسند. تعدادی از پهنه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده است، به مرحله صدور پروانه رسیدند و تعدادی هم در سال آتی تبدیل به گواهی کشف شوند.

 

افزایش ذخایر جدید معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مجموع مساحت پهنه های اکتشافی ایمیدرو به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع رسیده است، ادامه داد: به این ترتیب ایمیدرو علاوه بر شناسایی محدوده برای خود، مشارکت با بخش خصوصی را در شمار برنامه های خود قرار داده است.

غریب‌پور شناسایی منابع جدید معدنی و ایجاد تنوع در مواد معدنی را از جمله برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: ایمیدرو در نظر دارد در استفاده از روش‌های نوین اکتشاف، توسعه و ارتقای بانک اطلاعاتی مکان محور GIS را در برنامه‌های سال آتی خود قرار دهد. این سیستم در حفظ و ذخیره و پردازش داده‌ها به ما کمک خواهد کرد. ضمن اینکه روش‌های نوینی را برای اکتشاف ذخایر پنهان مورد توجه قرار خواهیم داد.

عناوین برگزیده