تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۹۱۱۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

بهبود نسبی معاملات

می متالز - پس از افت سنگین دو روز گذشته به نظر می‌رسد که در گروه‌هایی که کمتر با قیمت‌های جهانی در ارتباط باشند، با روند افزایشی و مثبت همراه باشند.
بهبود نسبی معاملات

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد دومین افت سنگین شاخص کل در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۱۴ هزار و ۵۳۱ واحد کاهش به کمتر از ۳۲۰ هزار واحد سقوط کرد. شاخص هم وزن نیز کاهش ۱.۶۸ درصدی را تجربه کرد و به ۱۷۷ هزار و ۹۲۹ واحد تنزل یافت. در حالی که در ساعات میانی بازار با بهبود روند معاملات برخی گروه‌ها از جمله بانکی و خودرویی همراه بود، پس از بازگشایی منفی و سنگین دو نماد بزرگ بازار یعنی "تاپیکو" و "فارس"، مجددا گارد نزولی به خود گرفت و در پایان بازار اکثر گروه‌ها با روند منفی به کار خود پایان دادند.

ارزش معاملات نیز از میانگین خود در هفته‌های اخیر فاصله گرفته، ولی در معاملات روز گذشته شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات و افزایش خرید در قیمت‌های منفی بودیم. جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "فارس"، "تاپیکو"، "فولاد" و "فملی" بیشترین اثر منفی را بر بازار داشتند. این ۴ نماد به تنهایی بیش از ۴.۸۰۰ واحد شاخص کل را منفی کردند.

 

سیاست و اقتصاد کلان

پس از افت سنگین بازار‌ها جهانی در روز دوشنبه، دیشب شاهد بهبود روند معاملات بودیم. قیمت نفت خام آمریکا با بیش از ۹ درصد رشد نسبت به روز دوشنبه به بیش از ۳۴ دلار به ازای هر بشکه رسید و نفت خام برنت نیز با بیش از ۳ دلار افزایش به ۳۷ دلار و ۵۱ سنت رسید. شاخص بورس‌های جهانی نیز روند اصلاحی و رو به بالایی را تجربه کردند. شاخص داوجونز بیش از ۱.۳ درصد رشد داشت و شاخص اس اند پی نیز افزایش ۱.۵ درصدی را تجربه کردند تا بخشی از افت تقریبا ۷ درصدی روز دوشنبه جبران شود. قیمت طلا افت تقریبا محسوسی داشت و با بیش از ۲۱ دلار کاهش به ۱.۶۵۴ دلار به ازای هر اونس رسید.

در خبری دیگر از بازار‌های جهانی، رئیس جمهور آمریکا و ولی عهد سعودی امروز درباره وضعیت بازار جهانی انرژی گفتگو کردند. دوشنبه، دونالد ترامپ در توییتی مسئولیت کاهش بهای نفت را بر دوش عربستان و روسیه انداخت و گفت، این وضعیت ناشی از اختلاف دو طرف درباره قیمت و حجم نفت در بازار است.

در خبری از بازار سرمایه، بر اساس مصوبات امروز شورای عالی بورس، حجم دامنه مبنا ادامه خواهد یافت، ضمن اینکه سهام شرکت‌های دولتی نیز در بورس عرضه خواهند شد. همچنین بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد، عرضه‌های اولیه امسال و سال آینده ادامه خواهد داشت.

در جریان معاملات امروز شاهد عرضه اولیه دو شرکت خواهیم بود. عرضه اولیه سیمان ساوه و کشاورزی کوثر در بازار‌های فرابورس و بورس صورت خواهد گرفت. به این ترتیب، انتظار می‌رود که عرضه اولیه پتروشیمی آریاساسول به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی کشور که ارزش و نقدینگی سنگینی را در عرضه اولیه از بازار سرمایه جذب خواهد کرد، در روز شنبه هفته آینده صورت خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که عرضه اولیه دو سهام ذکر شده در بازار امروز نیاز به نقدینگی ۵۰۰ هزار تومانی خواهد داشت.

 

بازار امروز

به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز، شاهد بهبود نسبی روند معاملات باشیم. پس از افت سنگین دو روز گذشته به نظر می‌رسد که در گروه‌هایی که کمتر با قیمت‌های جهانی در ارتباط باشند، با روند افزایشی و مثبت همراه باشند. با این حال در گروه‌های پالایشی و پتروشیمی نیز انتظار جمع شدن صف‌های فروش را خواهیم داشت، ولی مثبت شدن روند معاملات این دو گروه به نظر نمی‌رسد تداوم زیادی داشته باشد و احتمال اصلاح بیشتر در این گروه‌ها طی روز‌های آینده وجود خواهد داشت.

عناوین برگزیده