تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۹۱۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن:

بزرگ‌ترین حجم ذوب‌ریزی را انجام می‌دهیم

می متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن در خصوص ویژگی‌های تولیدات این شرکت گفت: در خصوص ذوب‌ریزی تجهیزات فولادی مثل پاتیل، چند شرکت دیگر نیز در کشور وجود دارند که این حجم از کار را انجام می‌دهند اما ویژگی شرکت ما در ذوب‌ریزی قطعات بسیار بزرگی مثل رینگ‌های صنایع سیمانی است.
بزرگ‌ترین حجم ذوب‌ریزی را انجام می‌دهیم

به گزارش می متالز، امیر ایرانپور اظهار داشت: ما در شرکت مهندسی پویش ساخت حجم زیادی از کارهای تامین از جمله ریخته‌گری را برای شرکت ذوب آهن اصفهان انجام می‌دهیم و در کنار آن سفارش‌های شرکت‌های دیگر را نیز می‌پذیریم.

از ذوب آهن تا فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن درباره سفارش‌های ساخت ارجاع شده به این شرکت نیز عنوان کرد: ازجمله موارد مهم این تولیدات می‌توان به ساخت پاتیل‌های سرباره کوره بلند، پاتیل‌های سرباره کنورتور مربوط به شرکت ذوب آهن و همین‌طور پاتیل‌های سرباره فولاد مبارکه اشاره کرد. ضمن اینکه قابلیت ساخت رینگ‌های مربوط به صنعت سیمان که نیاز به وزن ذوب‌ریزی بالایی دارد نیز در این شرکت وجود دارد؛ حجم و کیفیت این تولیدات و خدمات به نحوی بوده است که توانسته‌ایم عنوان تامین‌کننده برتر در این حوزه را از آن خود کنیم.

وی در خصوص ساخت رینگ‌های سیمان در این شرکت، خاطرنشان کرد: به غیر از شرکت مهندسی پویش ساخت، چند شرکت ریخته‌گری دیگر نیز وجود دارد که توانایی تولید پاتیل‌هایی تا ظرفیت ۳۰ تن را نیز دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند اما ساخت رینگ‌های سیمان را که نیاز به ذوب‌ریزی بیشتری دارند و باید حجم زیادی از ذوب به صورت یکجا ریخته شود را نمی‌توان با کوره‌های القایی انجام داد و شرکت پویش ساخت، امکان تولید چنین محصولی را با استفاده از فضا و امکاناتی که شرکت ذوب آهن در اختیار این شرکت قرار داده، دارد.

ایرانپور در خصوص نیازسنجی در مورد تولید رینگ‌های سیمانی، بیان کرد: در حال حاضر، شرکت ما با بسیاری از شرکت‌های تولید سیمان‌ در ارتباط است و چنانچه هر یک از این شرکت‌ها نیاز به چنین محصولی داشته باشند، می‌توانیم تولید آن را در دستور کار قرار دهیم.

تنوع کم تولیدات

مدیرعامل شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن در خصوص تامین این میزان مذاب برای ریخته‌گری تجهیزاتی مثل رینگ‌های بزرگ صنایع سیمان، یادآور شد: البته ما در این شرکت، کوره ذوب با این حجم نداریم و مذاب مورد نیاز خود را از پاتیل‌های فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان که برای فولادسازی شارژ می‌شوند تامین می‌کنیم. این مذاب پس انجام عملیات ویژه برای رسیدن به آنالیز مورد نظر، برای ذوب‌ریزی در اختیار واحد ریخته‌گری قرار می‌گیرد.

وی در مورد عمده تولیدات این شرکت در حوزه ریخته‌گری فولاد، عنوان کرد: تنوع تولیدات ریختگی در ابعاد کوچک بسیار زیاد است اما در مورد قطعات بزرگ‌تر تنوع چندانی در کشور وجود ندارد. در حال حاضر، بیشترین میزان تولید ما در حوزه ریخته‌گری مربوط به طراحی و ساخت پاتیل‌های ریخته‌گری است و میزان آن نیز بر اساس سفارش خریداران می‌تواند تا دو پاتیل در ماه نیز باشد؛ اما هم‌اکنون به صورت میانگین ما در ماه حداقل یک پاتیل را تولید می‌کنیم.

مراحل تولید یک پاتیل

ایرانپور درباره مراحل تولید یک پاتیل در کارگاه ساخت شرکت مهندسی پویش ساخت، توضیح داد: پس از انجام مراحل اولیه‌ای مثل قالب‌‌گذاری و فرم‌گیری و نصب درجه‌ها، عملیات ذوب‌ریزی پاتیل‌ها انجام می‌شود. در مرحله بعد و پس از خارج کردن ماسه‌ها، قطعات اضافی از قطعه اصلی جدا شده و عملیات تمیزکاری آغاز می‌شود. پس از این مرحله نیز عملیات حرارتی روی پاتیل انجام می‌شود که شامل بخش‌های مختلف تنش‌گیری، نرماله و آنیل کردن است و بر اساس نوع سفارش و نیاز خریدار متفاوت است.  این فرآیند در کوره عملیات حرارتی با ابعاد ۴ متر در ۸ متر انجام می‌گیرد که یکی از کوره‌های عملیات حرارتی بزرگ در منطقه به شمار می‌رود.

صد در صد ذوب آهنی

مدیرعامل شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن در مورد مالکیت شرکت پویش ساخت، عنوان کرد: 100 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ذوب آهن است. شرکت ما با استفاده از امکاناتی که شرکت ذوب آهن در اختیار ما می‌گذارد به طراحی و تولید محصولاتی می‌پردازد که امکان تولید آن‌ها در شرکت‌های دیگر با توجه به محدودیت امکانات وجود ندارد.

وی همچنین در پایان در مورد وضعیت کشور در حوزه ریخته‌گری فولاد، عنوان کرد: خوشبختانه ما با توجه به نوع تولیدات خود و اینکه با شرکت ذوب آهن اصفهان در حال همکاری هستیم، بسیاری از مشکلات این حوزه را تجربه نمی‌کنیم اما با توجه به آمار و اطلاعات موجود به نظر می‌رسد که وضعیت ریخته‌گری فولاد در کشور ما چندان مساعد نیست و تولیدکنندگانی که در این حوزه فعایت می‌کنند با مشکلات مختلفی در بخش خرید مواد اولیه، ساخت و فروش محصولات دست به گریبان هستند و به طور کلی این صنعت در کشور متناسب با پیشرفت‌های جهانی در این حوزه پیش نمی‌رود اما با توجه به اهمیت این صنعت، امیدوار هستیم که مسئولان توجه ویژه‌ای به حمایت از آن داشته باشند.

عناوین برگزیده