تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۹۱۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش 100 درصدی تجارت ایران با اوراسیا

می متالز - سخنگوی گمرک با بیان اینکه در طی ۱۱ ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار بوده است؛ اعلام کرد: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشد ۱۰۵ درصدی را به همراه داشته است.
افزایش 100 درصدی تجارت ایران با اوراسیا

به گزارش می متالز، سخنگوی گمرک با بیان اینکه در طی ۱۱ ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار بوده است؛ اعلام کرد: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشد ۱۰۵ درصدی را به همراه داشته است.

«سید روح الله لطیفی» با اشاره به اهمیت تجارت با اتحادیه اوراسیا گفت: مجموعه کشورهای اوراسیا شاخص های اقتصادی قابل توجهی از جمله رتبه اول استخراج نفت با دارایی ۱۴.۵ درصد از منابع کل جهان، رتبه اول تولید گاز جهان با ۲۰.۲ درصد از سهم جهانی و رتبه چهارم تولید انرژی برق با ۴.۹ درصد از سهم جهان دارد.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی ایران با این مجموعه بزرگ می‌تواند بسیار با اهمیت باشد،  افزود: سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران با مرزهای دریایی (روسیه و قزاقستان) و زمینی (ارمنستان) هستند و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.

لطیفی درباره شرکای اصلی تجاری اتحادیه اوراسیا و سهم ایران اظهار داشت: اصلی‌ترین کشورهای صادر کننده به اوراسیا شامل چین، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ترکیه هستند. همچنین کشورهای عمده وارد کننده از اوراسیا در حال حاضر کشورهای هلند، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، سوئیس و انگلستان هستند.

به گفته وی سهم ایران از تجارت با مجموعه کشورهای اوراسیا طی ۱۱ ماهه سال ۹۸، بالغ بر دو میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که این میزان در مدت زمان مشابه در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک با اشاره به رشد ۴۰ درصدی تجارت با اوراسیا در یک سال گذشته تصریح کرد: بیشترین مقصد صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا، فدراسیون روسیه با ۳۸۷ میلیون ۷۲۱ هزار و ۴۵ دلار وپس از آن کشورهای ارمنستان و قزاقستان بودند. همچنین عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را سیب تازه، گاز طبیعی مایع شده، پسته، کیوی، خیار و خیارشور، انگورخشک شده و پرتقال تشکیل می‌دهند.

لطیفی با اشاره به حجم واردات کالا از اوراسیا گفت: حجم واردات ایران از اوراسیا طی ۱۱ ماهه سال ۹۸ بالغ بر ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار تن است که این حجم کالا در مدت زمان مشابه حدود یک میلیون و۲۰۴ هزار تن کالا بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش این حجم کالای وارداتی یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار است، ‌ افزود: این میزان در مدت زمان مشابه در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و۲۸۳ میلیون و۸۱ هزار و ۴۷۰ دلار بوده است که از این نظر اندکی کاهش در واردات داشته‌ایم.

به گفته لطیفی عمده کالاهای وارداتی کشور از اوراسیا شامل جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، مخلوط های گندم و گوشت بوده است.

سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به موافقت نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا گفت: بر اساس این موافقت نامه که از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است، ۳۸۰ ردیف کد تعرفه کالاهای قابل مبادله تحت موافقتنامه مذکور مورد توافق قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولید کنندکان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد. هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: تبادل آسان و روان تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه گذاری متقابل می شود.

منبع: صبحانه
عناوین برگزیده