تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۹۱۵۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل نیان باتری خاوران عنوان کرد:

خودکفایی و افزایش میزان تولید با راه‌اندازی خط تولید پلیت باتری

می متالز - مدیرعامل نیان باتری خاوران گفت: یکی از راهکارهای مهم مجموعه برای افزایش میزان تولید، راه‌اندازی خط تولید پلیت برای باتری‌های مورد استفاده در صنعت مخابرات است. بنابراین از آنجایی که حدود 99 درصد مواد اولیه تولید پلیت، شامل شمش سرب می‌شود، پیش‌بینی ما این است که پس از راه‌اندازی خط تولید پلیت، نیاز سالانه شمش سرب مجموعه به بیش از چهار هزار تن برسد.
خودکفایی و افزایش میزان تولید با راه‌اندازی خط تولید پلیت باتری

به گزارش می متالز، داریوش امانیان اظهار داشت: در حال حاضر، شرکت نیان باتری خاوران به صورت کاملا تخصصی و با کارکنان ماهری که در اختیار دارد، به تولید باتری برای واحدهای مخابراتی مشغول است و ظرفیت سالانه تولید باتری در این مجموعه به 100 هزار دستگاه در سال می‌رسد.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های عمده‌ میان باتری سرب - اسیدی مورد استفاده در صنعت مخابرات و صنعت خودرو، درUPS  و استارتر بودن هرکدام از آن‌ها است؛ در واقع، باتری‌های مورد استفاده در صنعت مخابرات از نوعی است که در یک بازه نسبتا طولانی، انرژی الکتریکی را تامین می‌کند. در حالی که در باتری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، انرژی الکتریکی تنها در زمان استارت زدن تامین می‌شود. به طور کل، استیشنری (پایداری) مهم‌ترین مشخصه باتری در صنعت مخابرات و استارتر مهم‌ترین مشخصه باتری خودرویی است.

باتری UPS و استارتری

مدیرعامل نیان باتری خاوران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع باتری، استفاده از آن به عنوان تامین‌کننده برق اضطراری در کاربردهای کم‌مصرف یا با توان مصرفی پایین است؛ در برخی از مکان‌ها که برای تامین برق خود نیاز به توان زیاد برای برق اضطراری ندارند، از این نوع باتری استفاده می‌شود، این در حالی است که تامین برق اضطراری صنایع بزرگ به وسیله دیزل ژنراتور انجام می‌گیرد.

امانیان گفت: شمش سرب یکی از نیازهای تولید این نوع باتری به عنوان ماده اولیه است؛ به طوری که در حال حاضر حدود 300 تن شمش سرب به صورت سالانه برای تامین نیاز مجموعه از واحدهای صنعتی شمش سرب خریداری می‌شود.

خودکفایی با خط تولید پلیت

مدیرعامل نیان باتری خاوران مطرح کرد: یکی از برنامه‌های جدی در راستای خودکفایی مجموعه و نیز افزایش میزان تولید و کیفیت باتری، راه‌اندازی خط تولید پلیت یا صفحات باتری بوده که در این زمینه برنامه‌های تحقیقاتی و عملیاتی آن به طور ویژه‌ انجام شده است و به زودی خط تولید آن نیز راه‌اندازی خواهد شد. با این حال، تصور مجموعه از رسیدن به نقطه خودکفایی در این زمینه، رونق تولید همراه با افزایش میزان اشتغال واحدهای تولیدی- صنعتی است.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ و متوسط برای تامین پلیت‌های مورد نیاز خط تولید باتری، خود دست به تولید آن می‌زنند؛ به همین خاطر، آن‌ها بر اساس نیاز خود پلیت مورد نیاز باتری را تامین می‌کنند. شرکت‌هایی همچون شرکت ما که در حال حاضر امکان تولید پلیت را ندارد، برای تامین این نیاز به کشورهایی همچون چین متوسل می‌شود و به صورت سالانه حدود دو هزار تن پلیت از کشور چین وارد می‌کند که با راه‌اندازی خط تولید پلیت در تابستان 99، در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.

مدیرعامل نیان باتری خاوران عنوان کرد: در زمینه ایجاد طول عمر باتری سرب- اسیدی می‌توان به نوع، مکان کاربرد، دمای باتری و تعداد دفعات شارژ اشاره کرد که به طور مشخص برای یک سیستم UPS، تعداد دفعات یا قطع برق نیز بر عمر باتری تاثیرگذار است. با این حال، عمر متوسط این نوع باتری‌ها بین سه تا پنج سال تخمین زده می‌شود.

امانیان یادآور شد: میزان سرب موجود در باتری بستگی به ظرفیت باتری دارد به طوری که باتری‌ها بر اساس آمپر-ساعت دسته‌بندی می‌شوند. بر این اساس، در هر باتری UPS، برای هر آمپر-ساعت، حدود 200 تا 210 گرم سرب استفاده می‌شود که این میزان برای باتری‌های خودرویی استارتری، حدود 160 تا 170 گرم برای هر آمپر-ساعت است.

همراهی با همراه اول و ایرانسل

مدیرعامل نیان باتری خاوران مطرح کرد: اغلب مشتری‌های مجموعه، شرکت‌های بزرگ مخابراتی هستند که در این زمینه می‌توان به شرکت‌های خدمات‌رسان تلفن همراه همچون همراه اول، ایرانسل و رایتل اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص میزان صادرات این شرکت، بیان کرد: در گذشته فروش صادراتی این مجموعه در رتبه خوبی قرار داشت ولی در حال حاضر این میزان صادرات، به دلیل افزایش میزان تقاضای داخلی، به حداقل ممکن رسیده است.

امانیان در پایان با اشاره به چشم‌انداز این صنعت، خاطرنشان کرد: امید بسیاری به آینده این بخش وجود دارد تا آنجا که می‌توان چشم‌انداز روشنی برای این صنعت متصور شد. با این حال، نکته مهم در این مجموعه بحث خودکفایی کامل بوده و جدیت در تولید پلیت باتری به بالاترین حد خود رسیده است. علاوه‌براین باید اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین دلایل پیش رفتن به سمت تولید این محصول، استراتژیک بودن آن است تا جایی که حدود 98 تا 99 درصد پلیت باتری از فلز سرب تشکیل می‌شود. بنابراین راهکار مجموعه برای ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت باتری و با توجه به کیفیت بالای شمش سرب در ایران، ایجاد واحدی برای تولید پلیت است که در این راستا هم افزایش میزان تولید را به همراه خواهد داشت و هم میزان اشتغال‌زایی مجموعه افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده