تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۹۱۶۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

عرضه‌های سنگین در نماد‌های بزرگ

می متالز - بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی و حتی طلا در روز چهارشنبه بر بازار امروز به سادگی عبور کرد.
عرضه‌های سنگین در نماد‌های بزرگ

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت

به گزارش می متالز، در حالی که عرضه‌های سنگین در نماد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های وابسته به این صنعت در روز چهارشنبه شاخص کل را تحت الشعاع خود قرار داده بود، اما معاملات مثبت نماد‌های بانکی و خودرویی از نکات جالب توجه بود.
عرضه‌های سنگین در نماد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در حالی سهامداران و سرمایه گذاران این روز‌های این صنایع را در بورس مجبور به عقب نشینی کرده است که به نظر می‌رسد این روند ادامه دار بوده و با افت سنگین قیمت نفت در روز‌های گذشته و به ویژه در روز پنجشنبه، در روز جاری و حتی هفته‌های آتی همچنان شاهد کاهش قیمت سهام مرتبط با این گروه‌ها هستیم.

 

اخبار بین الملل

متاسفانه بازار‌های مالی دنیا همانند هفته‌های گذشته عمدتا تحت الشعاع اخبار مربوط به شیوع بیماری کرونا قرار گرفته به نحوی که در دو روز انتهایی هفته نیز شاهد افت شاخص بورس‌های بین المللی و افت مجدد قیمت کامودیتی‌ها بودیم.

پس از آنکه روز چهارشنبه شاهد انتشار در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و آمریکا و اجرای برخی سیاست‌ها برای کنترل این ویروس بورس آمریکا به رشد ۱۱ ساله خود پایان داد و بدترین روز معاملاتی در ۳۲ سال گذشته را تجربه کرد.

دستور روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای توقف تمام پرواز‌ها بین آمریکا و اروپا هر سه شاخص اصلی بورس وال استریت در سراشیبی سقوط قرار داد. شاخص S&P۵۰۰ و نزدک برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ و بحران رکود بزرگ اقتصادی، شب گذشته شاهد بازار صف‌های فروش بودند و عملا روند رشد ۱۱ ساله آن‌ها متوقف شد.

شرکت‌های پرطرفدار در شاخص داوجونز نیز بدترین روز را از سال ۱۹۸۷ به بعد و دوشنبه سیاه آن سال تا به امروز تجربه کردند.   دو شاخص S&P۵۰۰ و نزدیک با توجه به از دست دادن حدود ۱۰ درصد از ارزش خود فقط در معاملات روز گذشته طی ۱۶ روز معالاتی گذشته ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

زمانی اعلام می‌شود که بازار در شرایط نزولی یا خرسی قرار گرفته که بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهد که این اتفاق عملا برای بورس آمریکا افتاده است.  

اما این تمام ماجرا نبود و افت بازار‌های بورس کشور‌های اروپایی از آلمان گرفته تا انگلستان و هلند بازار سهام کشور‌های آسیایی نیز شاهد افت‌هایی بی سابقه بودند، به طوری که در ساعات اولیه دیروز شاخص نیکی بورس ژاپن هم ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و بورس‌های کره و اندونزی مجبور شدند برای جلوگیری از ریختن بیشتر بازار معاملات را متوقف کنند و در پایان روز معاملاتی شاهد افت بیش از ۶ درصدی نیکی ژاپن بودیم.

ارزش واحد‌های پولی وون کره، روپیه اندونزی، در معاملات امروز کاهش یافت و ارزش روپیه هند در برابر دلار به کمترین میزان در چند ماه گذشته رسید. سهامداران نسبت به اثرگذاری سیاست‌های دولتی در آمریکا و آسیا برای مقابله با اثرات منفی شیوع کرونا تردید دارند.

بانک مرکزی ژاپن دیروز به سمت تزریق نقدینگی به بازار رفت و در اقدامی برنامه‌ریزی نشده ۱.۹ میلیارد دلار اوراق قرضه را از بازار جمع کرد.

اندونزی از برنامه خود برای اجرای دومین بسته حمایتی  به ارزش ۱.۵۵ میلیارد دلار را اعلام کرد و مقامات بانک مرکزی کره اعلام کردند که به دقت در حال نظارت بر بازار هستند و در صورت نیاز اقدام خواهند کرد.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

متاسفانه شیوع کرونا نیز بسیاری از مشاغل داخلی کشور را تحت الشعاع قرار داده و این موضوع منجر به اتخاذ سیاست‌هایی حمایتی از مسئولین نظام بانکی کشور شده است. در این خصوص قیطاسی دبیرشورای هماهنگی بانک‌های دولتی ونیمه دولتی اعلام کرد: با توجه به بخشنامه بانک مرکزی ج. ا. ا آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی که از بابت شیوع ویروس کرونا دچار مشکل مالی شده اند و خودشان تشخیص می‌دهند که واجد شرایط مفاد بخشنامه ابلاغی هستند و مشمول تعویق اقساط وام هایشان به مدت سه ماه می‌شوند تقاضا داریم به شعب بانک‌ها مراجعه نکنند و بعد از سپری شدن مهلت سه ماهه نسبت به واریز قسط خردادماه ۱۳۹۹ اقدام نمایند و این سه قسط تعویق شده سیستمی به پایان قراردادهایشان منتقل می‌شود.

 

بازار امروز

بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی و حتی طلا در روز چهارشنبه بر بازار امروز به سادگی عبور کرد. افت ادامه دار قیمت نفت و یا تثبیت نرخ‌های ۳۵ دلاری این ماده در ماه‌های آتی خبری بد برای تمام صنایع به ویژه صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی بوده و از این رو عرضه‌های سنگین در این نماد‌ها از اتفاقات انکار ناپذیر روز جاری به شمار می‌رود.

افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی به ویژه مس تا محدوده ۵۴۵۰ دلار و روز در محدوده ۱۹۵۰ دلار خبر‌های بدی را برای صنایع فلزات پایه را نیز به همراه دارد که بی شک در روز جاری نیز شاهد قدرت عرضه کنندگان در نماد‌های وابسته به این گروه هستیم.
افت سنگین شاخص کل بورس در روزجاری محتمل‌ترین رخداد بازار امروز به شمار می‌رود که بی شک ذهن بسیاری از سهامداران را برای اتخاذ استراتژی‌های هیجانی‌تر در روز‌های آتی مشغول می‌کند.

عناوین برگزیده