تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۹۱۷۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

دلایل نوسانات بازار فولاد

می متالز - در ماه‌های پایانی سال قیمت انواع محصولات فولادی با جهش‌های ناگهانی همراه شد.
دلایل نوسانات بازار فولاد

به گزارش می متالز، البته ناگفته نماند حوادثی که در ماه‌های پایانی سال رخ داد در این افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبودند. یکی از عوامل تاثیر ا فزایش نرخ ارز بود که این بازار را دچار نوسان کرد. از سوی دیگر وارد شدن ایران به فهرست سیاه FATF نیز بر بازار تاثیرگذار بود. هرچند که براساس تجربه سال‌های گذشته وزنه نرخ ارز همراه با تاثیرگذاری بیشتری همراه بوده و هست. اما با وجود تمام این عوامل و رکود در بازار، بسیاری از فعالان بازار براین باورند که قیمت محصولات فولادی نباید به این اندازه افزایش می‌یافت.
مجموع این عوامل سبب ورود دلالان به این بازار شد. رکود بازار نیز برخی از  واحدهای تولیدی را مجبور به واگذاری و فروش محصول به دلالان کرد. آنها نیز محصولات را احتکار می‌کردند و نتیجه احتکار هم برهم خوردن بازار است.
البته این احتکار در محصولات نهایی همچون تیرآهن و میلگرد بیشتر خود را نشان داد. نکته قابل توجه در این روند این بود که  بسیاری از این واحدها مجوز صادرات دارند اما به دلیل گران بودن قیمت‌ها در بازار تمایل به صادرات محصول نهایی نداشته و به احتکار کالا در داخل تمایل بیشتری نشان دادند.
سودحاصل از صادرات برای این صادرکنندگان تا پیش از این رقمی معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات بود. روند افزایش نرخ در بازار داخلی به سمتی پیش رفت که صادرکنندگان با فروش کالا در بازار داخل به همین میزان یا بالاتر از بازار داخلی سود می‌برند.
بنابراین با توجه به نقش واسطه‌ها در نوسان و افزایش قیمت کالا، بدون حضور دلالان قیمت‌ها افت می‌کند. البته با شیوه‌نامه‌های دولتی و همچنین تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار، قیمت‌ها شروع به افت خواهند کرد.

مجید محمودی - کارشناس فولاد

عناوین برگزیده