تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۹۱۸۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش 18 درصدی صادرات از کردستان/عراق عمده‌ترین کشور هدف صادراتی استان

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: میزان کل صادرات انجام شده در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۸ درصد افزایش داشته است.
افزایش 18 درصدی صادرات از کردستان/عراق عمده‌ترین کشور هدف صادراتی استان

به گزارش می متالز، محمد بختیار خلیقی در سنندج اظهار داشت: کل مبادلات تجاری انجام شده سال‌جاری منتهی به بهمن‌ماه ۳ میلیون و ۶۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از این حجم از مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان ۲ میلیون و ۹۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار مربوط به صادرات، ۳۶ هزار تن کالا به ارزش36.4 میلیون دلار مربوط به واردات و یک میلیون و ۵۴۵ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۸۱۶ میلیون دلار مربوط به ترانزیت است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: در ۱۱ ماهه امسال میزان کل صادرات استان کردستان ۲ میلیون و ۹۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار است که از این مقدار یک میلیون و ۱۲۶ هزارتن کالا به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار شامل صادرات از گمرکات استان و ۹۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۴ میلیون دلار صادرات از سایر گمرکات است.

 

افزایش ۱۱ درصدی صادرات از مرزهای کردستان

وی تصریح کرد: میزان کل صادرات انجام شده در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۸ درصد افزایش داشته است.

 

عراق عمده‌ترین کشور هدف صادراتی کردستان

خلیقی گفت: پنج کشور عمده هدف صادراتی استان کردستان عراق، ترکیه، افغانستان، سوریه و هند است که البته عمده‌ترین مقصد صادراتی ما عراق با یک میلیون و ۷ هزار تن کالا به ارزش 566.5 میلیون دلار است.

وی عنوان کرد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان شامل سیب تازه با سهم ارزشی ۱۱ درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۵ درصد، گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده ۳ درصد، هندوانه تازه ۲/۶ درصد و گل و غنچه گل ۲ درصد بوده است.

 

ترانزیت بیش از ۳ میلیارد دلار کالا از کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان افزود: ترانزیت کالا در استان کردستان در ۱۱ ماهه امسال یک میلیون و ۵۴۵ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۸۱۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۷درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد کاهش داشته است.

 

افزایش ۲۱۸ درصدی واردات از مرزهای کردستان

وی یادآور شد: در سال‌جاری منتهی به بهمن ماه ۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۶/۴ میلیون دلار از مرزهای استان وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۱۸ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

 

پنج کشور عمده واردات از مرزهای کردستان

خلیقی ادامه داد: پنج کشور عمده مبدا واردات در استان کردستان، عراق با سهم ارزشی ۷۳ درصد، سوئیس ۹ درصد، بلغارستان ۸ درصد، آلمان ۷ درصد و هلند ۳ درصد است که از این میان کشور عراق بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: پنج قلم عمده کالای وارداتی از مرزهای استان کردستان شامل آلیاژ آلومنیوم کار نشده، سایر اجزا و قطعات تلمبه‌های هوا با خلاء، آلومنیوم به صورت کار نشده غیرممزوج، ماشین‌آلات پرس و له کردن میوه و انواع دریل واگن تا6 اینچ است.

عناوین برگزیده