تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۹۱۹۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

موعد تسویه معاملات اعتباری

می متالز - با توجه به افت سنگین بازار در جریان معاملات روز گذشته و کاهش نگرانی‌ها در خصوص تعطیلی زود هنگام روز‌های کاری، به نظر می‌رسد که به تدریج از امروز شاهد بهبود روند معاملات باشیم.
موعد تسویه معاملات اعتباری

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روز گذشته و پس از برخی شایعات مبنی بر احتمال قرنطینه شدن تهران، شاهد افزایش سنگین فشار فروش در بازار سرمایه بودیم. از همان ابتدا نیز کذب بودن این خبر محرز و مشخص بود. با این حال سرمایه‌گذارانی که در هفته پایانی نیاز به نقدینگی داشتند، نسبت به فروش سهام خود اقدام کردند. مشکلات سیستم‌های معاملاتی نیز مزید بر علت گردید و جو وحشت و نگرانی در سطح بازار را افزایش داد.

موارد فوق منجر به افت سنگین شاخص کل شد. در پایان معاملات شاخص کل با کاهش سنگین ۱۷ هزار و ۴۷۳ واحدی به کمتر از ۵۰۳ هزار واحد رسید و به این ترتیب شاهد در آستانه افت شاخص کل به کمتر از ۵۰۰ هزار واحد هستیم. شاخص هم وزن نیز با ۱.۸۱ درصد کاهش به ۱۱۶ هزار و ۹۱۴ واحد رسید. نماد‌های فملی، فارس، فولاد و رمپنا بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود ۵۸ هزار میلیارد ریال رسید.

 

سیاست و اقتصاد کلان

پس از بروز شایعاتی در خصوص احتمال قرنطینه شدن تهران، شاهد حضور مجدد مردم در سطح خیابان‌ها و به ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم. این موضوع جو نگرانی را در بازار سهام نیز ایجاد کرد. با این حال، استاندار تهران ضمن تکذیب شدید این موضوع، آن را رد کرد و از افزوده شدن ساعات کاری تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هدف کاهش تمرکز جمعیت در شهر تهران خبر داد. همچنین، این اطمینان خاطر به مردم داده شد که هیچگونه کمبودی در خصوص کالا‌های مورد نیاز مردم در بخش بهداشتی و غذایی وجود ندارد و مردم از هجوم به فروشگاه‌ها و خرید سنگین اقلام مورد نیاز خودداری کنند.

همچنین از فردا شاهد محدود شدن بیشتر فعالیت بانک‌ها هستیم و با توافق صورت گرفته، ساعت کار بانک‌ها محدودتر شده و از جمله بانک‌های خصوصی از فردا تا ۱۶ فروردین ماه به صورت کشیک فعالیت می‌کنند. بانک‌های خصوصی از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین به صورت کشیک فعالیت می‌کنند؛ به طوری که ساعت کاری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ در ایام غیر تعطیل و از ۹ تا ۱۲:۳۰ در بقیه ایام خواهد بود.

در خبری از حوزه کلان اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی غیر نفتی کشور در سه فصل سال جاری به ۱.۳ درصد رسید. وی در پست اینستاگرامی خود عنوان داشت که گزارش آماری بانک مرکزی حاکی از آن است که در فصل سوم سال ۹۸، رشد اقتصاد غیر نفتی مثبت ۳.۳ درصد و رشد اقتصادی با نفت در این فصل مثبت ۱.۲ درصد بوده است. بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب با ۷.۸، ۷ و ۱.۲ درصد رشد مثبت در فصل سوم، این رشد اقتصادی را رقم زده‌اند؛ بنابراین در نتیجه عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد، رشد اقتصادی غیر نفتی کل ۹ ماهه معادل ۱.۳ درصد مثبت شده است.

در خبری از بازار نفت، رییس جمهور آمریکا درپی ریزش شدید قیمت نفت، به مقامات انرژی این کشور دستور داد میزان زیادی نفت برای پر کردن ذخایر اضطراری کشور خریداری کنند. پر کردن ذخایر استراتژیک نفت که هفته گذشته در پی ریزش قیمت‌های نفت از سوی برخی از لابی گر‌های نفتی مطرح شد، دولت آمریکا را قادر خواهد کرد ۷۷ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کند. قیمت نفت در پی صدور دستور دونالد ترامپ افزایش پیدا کرد و کاهش هفتگی چشمگیری که در مسیر ثبت آن قرار داشت را محدود کرد. با این حال بعید است این خرید بتواند افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگانی مانند روسیه و عربستان سعودی در ماه آینده را جبران کند.

 

بازار امروز

با توجه به افت سنگین بازار در جریان معاملات روز گذشته و کاهش نگرانی‌ها در خصوص تعطیلی زودهنگام روز‌های کاری، به نظر می‌رسد که به تدریج از امروز شاهد بهبود روند معاملات باشیم.

با این حال موعد تسویه معاملات اعتباری برخی کارگزاری‌ها و همچنین نیاز به نقدینگی برخی اشخاص حقیقی و حقوقی در روز‌های پایانی سال، همچنان می‌تواند تا حدی بازار را در معاملات امروز و فردا با عرضه زیادی مواجه کند.

با این حال به نظر می‌رسد که امروز خریداران در قیمت‌های منفی با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به جمع کردن عرضه‌های صورت گرفته بپردازند.

عناوین برگزیده