تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۹۱۹۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان وضعیت معدن در سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند

تشویق سرمایه‌گذاری در اکتشاف

می متالز - مشکلاتی که کشور در سال۱۳۹۸ پشت‌سر گذاشته است آنقدر گسترده بود که توانست بر تمامی حوزه‌های اقتصادی تاثیر‌گذار باشد.
تشویق سرمایه‌گذاری در اکتشاف

به گزارش میم تالز، ازجمله آنها می‌توان به سیل، شروع دوباره تحریم‌ها، افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت ماشین‌آلات و ابزارآلات معدنی، ایجاد موانع برای رشد تولید و در آخر ویروس کرونا اشاره کرد.
 

امید به آینده معدن

عباسعلی ایروانی، مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: وقایع غیرقابل‌پیش‌بینی که درحال‌حاضر در کشور درحال وقوع است باعث شده که پیش‌بینی فعالیت‌های اقتصادی ازجمله فعالیت‌های معدنی برای سال آینده با چالش روبه‌رو شود. او ادامه داد: آنچه می‌توان پیش‌بینی کرد امید به آینده و تلاش برای رفع مشکلات موجود است. مردم ما متاسفانه روزبه‌روز با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند، راه‌های مبارزه با آن را تجربه می‌کنند و این باعث می‌شود تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی آنها افزایش پیدا کند.
مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آسیب‌هایی که به اقتصاد و بخش معدن وارده شده است، تاکید کرد: تا به امروز آسیب در بخش‌های مختلف اقتصادی زیاد بوده است، ضعف توانایی در کنترل و جلوگیری از بروز بحران‌ها و ایجاد فضای مناسب برای محتکران و سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط، آسیب‌های زیادی را به مردم وارد کرده است. در این روند تمام بخش‌های اقتصادی ازجمله معدن از آن بی‌نصیب نبوده و گریزی برای‌شان نیست.
ایروانی با اشاره به شرایط سخت برای معدنکاران کشور ادامه داد: فعالیت‌ها در بخش معدن جزو کارهای سخت و پرریسک هستند ولی فعالان معدنی کشور به خاطر موقعیت و ویژگی شغلی افرادی سخت‌کوش بوده و در شرایط دشوار، قدرت مقابله با بحران‌ها و رفع مشکلات را داشته‌اند. به‌این‌ترتیب اگر یک همبستگی، همدلی و حمایت ملی وجود داشته باشد می‌توانند مشکلات را شکست دهند.
مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه وضعیت معدن در سال آینده را نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد، گفت: با همه اینها، بخش معدن به نسبت سایر بخش‌ها وضعیت بهتری خواهد داشت و می‌تواند از شرایط سخت عبور کند و به رشد خود هر چند به‌کندی ادامه دهد.
 

دسترسی آزاد به اطلاعات‌پایه در حوزه معدن

راضیه لک، رئیس و دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: جایگاه ساختاری پژوهشکده علوم زمین در ارتباط دوسویه با 2 وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت موقعیت ویژه‌ای را در ارتباط دانشگاه و جامعه فراهم کرده است.
رئیس و دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بابیان اینکه برای سال آینده محورهایی موردتوجه این پژوهشکده است، گفت: کمک به تولید ثروت جدید ملی (اشتغال، پیشرفت و توسعه منطقه‌ای) از طریق دسترسی آزاد به اطلاعات تولیدشده درکل کشور در حوزه زمین‌شناسی و معدن، تولید اطلاعات‌پایه موردنیاز و کاربردی، کشف ذخایر جدید و توسعه معادن و تشویق سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف و خدمات پشتیبان ازجمله موارد موردتوجه سازمان زمین‌شناسی در سال آینده است.
لک در ادامه به محور دیگر فعالیت پژوهشکده شامل جلوگیری از هدر رفت سرمایه با شناسایی دقیق علمی مخاطرات زمین‌شناختی اشاره‌کرد و گفت: شناخت تمامی ظرفیت‌های علوم زمین در رابطه با آمایش سرزمین و ارائه راهکار کاهش ریسک بالای طبیعی و همچنین توجه به تغییرات اقلیمی و پررنگ کردن نقش مطالعات مرتبط با علوم زمین در کاهش اثرات مربوط به تغییر اقلیم بر اکوسیستم‌های مختلف ازجمله موارد دیگر موردتوجه برای سال آینده سازمان زمین‌شناسی است.
او به برنامه پیشنهادی پژوهشکده علوم زمین در حوزه‌ اکتشاف مواد معدنی اشاره کرد و گفت: تولید اطلاعات‌پایه و تهیه بستر مناسب برای اکتشاف سیستماتیک از طریق تهیه نقشه‌های کاربردی و تعیین مدل‌های کانی‌سازی براساس تیپهای مختلف کانیزایی، توسعه عمق اکتشاف برای شناسایی کانسارهای پنهان با تکیه‌بر روش‌های ژئوفیزیک هوایی و شناسایی تیپ ماده معدنی، باز پردازش و تفسیر داده‌های ژئوفیزیک هوایی تولید شده در کشور و تلفیق با سایر لایه‌های اطلاعاتی به ‌منظور هر چه کاربردی‌تر کردن داده‌ها در زمینه اکتشاف معادن، نفت و آب زیرزمینی، واگذاری گواهینامه‌ها و پروانه‌های اکتشاف از بخش دولتی به بخش خصوصی در صورت داشتن متقاضی و از طریق مزایده ازجمله مواردی است که در حوزه اکتشاف این سازمان برای سال آینده در نظر گرفته ‌شده است.
رئیس و دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین ادامه داد: مشارکت بخش‌خصوصی در عملیات اکتشافی در مرحله پروانه اکتشاف و تهیه شیوه‌نامه و راهنمای سرمایه‌گذاری اکتشافی، به‌روزرسانی استراتژی اکتشاف با به‌کارگیری از فناوری‌های نوین، به‌روز نگه‌داشتن آزمایشگاه‌های جامع تخصصی معدنی و جلوگیری از خروج ارز ازجمله موارد دیگر برای رشد اکتشاف در سال آینده است.
او تاکید کرد برای تحقق این هدف باید موارد دیگر شامل شناسایی و تعیین نیاز آینده صنایع کشور به مواد معدنی و برنامه‌ریزی کلان برای اکتشاف آنها، توجه خاص به اکتشاف عناصرنادرخاکی و عناصر استراتژیک، توجه به اشتغال‌زایی و توسعه در مناطق محروم از طریق شناسایی و پیجویی مواد معدنی کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی و هدایت سرمایه‌گذاری‌های معدنی را نیز مدنظر قرار داد. لک به برنامه پیشنهادی این پژوهشکده در حوزه‌ فعالیت‌های زمین‌شناسی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر تولید و انتشار نقشه‌های زمین‌شناسی کشور در زمینه سیاست‌های کلان کشور و برنامه بین‌المللی یونسکو، تمرکز بر فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور در ۳حوزه آب، محیط‌زیست و علوم زمین و جامعه و یا به عبارت بهتر ترویج علوم زمین برای تمامی اقشار از اهمیت خاصی برای این پژوهشکده برخوردار است.
رئیس و دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی در حوزه آب نیز گفت: مطالعات و شناسایی منابع آب کارستی با اولویت آبهای مرزی که از کشور خارج می‌شود ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده است. این مطالعات باید به‌منظور تامین منابع جایگزین برای آب شرب، کاهش فشار بر آبخوان‌های آبرفتی و مرتبط با بحران آب از قبیل فرونشست و فروچاله‌ها در دشت‌های کشور باشد.
او همچنین درباره برنامه‌های این سازمان برای حفظ محیط‌زیست گفت: مطالعات تغییر اقلیم شامل خشکسالی، ریزگرد، زلزله، تهیه نقشه و ارائه راهکارهای مناسب ازجمله موارد موردتوجه برای سال آینده این پژوهشکده است.
لک در ادامه از اهمیت آگاهی مردم و مسئولان سخن گفت و بیان کرد: آگاهی آنها از موضوعات مرتبط با علوم زمین می‌تواند کشور را از آسیب‌های مرتبط با مخاطرات زمین‌شناختی تا حدودی حفظ کند. در همین رابطه متخصصان و استادان وظیفه‌دارند با بیان موضوع‌ها و دستاوردهای علمی به بیان ساده تمرکز کرده و آموزش همگانی را در دستور کار خود قرار دهند.
او همچنین به چالش‌های موجود در آینده اشاره کرد و گفت: 3چالش پیش‌رو در آینده عبارت از تغییر اقلیم، رشد هوش مصنوعی و ضعف دسترسی به اطلاعات تولیدشده در کشور است که با اثرات مثبت و منفی بر اکوسیستم‌های مختلف، ما را متوجه نگاه نو به دانش علوم‌زمین می‌کنند.
بدیهی است با در نظر گرفتن شرایط کشور که درگیر موارد مختلف سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها، ریزگردها، نوسانات سطح آب دریاچه‌ها و... است، موضوع تغییر اقلیم نیاز به مطالعات وسیع‌تر و خاص‌تر دارد.
رئیس و دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به رشد هوش مصنوعی به‌عنوان چالش دوم اشاره کرد و گفت: رشد روزافزون هوش مصنوعی و توانایی ربات‌ها در دنیا ازجمله موارد بدیهی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور بشر را با چالش روبه‌رو می‌کند. ازآنجایی‌که ربات‌ها قادر هستند بخش زیادی از کارهایی را که هم‌اکنون انسان انجام می‌دهد، انجام دهند به‌این‌ترتیب لازم است فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط با موضوع ذکرشده در حوزه زمین‌شناسی و معدن شناسایی شود و آموزش نیروهای جوان و دانشجویان با تغییراتی همراه شود به‌گونه‌ای که بتوانند آمادگی لازم را برای آینده داشته باشند.
او ضعف دسترسی به اطلاعات تولیدشده در کشور را به عنوان چالش آخر بررسی کرد و گفت: برای رفع آن باید دست به تکمیل و توسعه پایگاه داده‌های علوم زمین و برنامه‌ریزی سریع برای دسترسی آزاد به داده‌های تولیدشده در کشور زد.

عناوین برگزیده