تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۹۲۲۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه در ابعاد مختلف

می متالز - ایمیدرو امروزه تنها متمرکز بر زنجیره فولاد نیست بلکه اکنون سازمانی با اهداف عالی است که توسعه چندجانبه بخش معادن و صنایع معدنی کشور را برای تقویت جایگاه این حوزه در اقتصاد کلان، طلب می‌کند.
توسعه در ابعاد مختلف

به گزارش می متالز، چنانچه عامل «اثرگذاری» این حوزه را مدنظر قرار دهیم باید نگاهی جامع بدان داشته باشیم به این مفهوم که زنجیره‌های سرمایه‌گذاری و تجارت فولاد، مس، اکتشاف، تولید، آلومینیوم، روی، طلا، زغال‌سنگ، معادن کوچک، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین تزئینی و عناصر نادر را دربرگیرد و در عین حال، عامل انسانی و مسئولیت اجتماعی را مورد تاکید قرار دهیم.
باید یادآور شد که از نیمه دوم سال گذشته این سازمان در چنین مسیری حرکت کرده و طرح‌های جامع را علاوه‌بر زنجیره فولاد، در سایر زنجیره‌های این حوزه تدوین، بررسی و پایش کرده و یا در دستور کار قرار داده است. نکته قابل توجه این است که برنامه‌های فوق را در فضای گفت‌وگو با تشکل‌های خصوصی و خردجمعی هدایت می‌کند. ایمیدرو در این مدت به همراه مدیران و کارشناسان خود علاوه‌بر توجه به بخش تولید و توسعه ظرفیت‌ها، بر تنوع‌سازی منابع مالی، ابداع روشی برای صادرات و تامین ارز برای خزانه کشور و همچنین طرح‌های توسعه‌ای این حوزه تاکید ورزیده و آن را عملی ساخته است. همچنین افتخار دارد که با مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی و نهادهای خصوصی، بخش قابل‌توجهی از ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. از سوی دیگر ایجاد تحرک بیش از پیش در پروژه‌های توسعه‌ای به سبب همدلی و همفکری است که سازمان ایمیدرو تلاش کرده با مدیران شرکت‌های بزرگ، تشکل‌ها و همکاری نزدیک با وزارت صنعت معدن و تجارت، به منصه ظهور رساند. چنین سیاستی سبب شد برنامه راه اندازی ۳.۵ میلیارد دلار در سال‌جاری روی میز مقامات ارشد کشور قرار گیرد و در وادی عمل بنشیند. به طوری که اکنون ۱.۲ میلیارد دلار آماده افتتاح و مابقی در آستانه افتتاح یا بهره برداری قرار دارند. اکتشاف، برنامه دیگری است که در حال پیاده‌سازی قرار دارد. تا سال گذشته ۲۵۰هزار کیلومترمربع از سوی این سازمان و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دیگر ارکان این حوزه، تحت فعالیت‌های اکتشافی بود که از نیمه دوم سال ۹۷ با افزوده شدن ۴۰۰هزار کیلومترمربع، اکنون سطح جدید اکتشافات به ۶۵۰هزار کیلومترمربع رسیده است. نکته قابل توجه حضور کنسرسیومی از بخش خصوصی است که برای نخستین‌بار وارد چنین طرح عظیمی شده است. این برنامه پایه و اطمینان خاطری برای تامین مواد اولیه و خوراک طرح های جامع توسعه بخش معدن خواهد بود. از سوی دیگر احیای معادن کوچک جزو دستور کار سال‌جاری بوده به صورت پیوسته از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و راهبری این سازمان پیگیری می‌شود. در این طرح تاکنون تعداد معادن احیا شده از رقم ۱۴۵ عبور کرده که حاصل تلاش جمعی است. یکی از ثمرات راه‌اندازی این معادن، تامین خوارک بخشی از نیاز شرکت‌های بزرگ است بدین ترتیب نفع چندجانبه برای معادن و البته اشتغال‌زایی و درآمد دارد. در این میان باید به نقش‌آفرینی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اشاره کرد که علاوه بر پشتیبانی از معادن خصوصی به عنوان وظیفه ذاتی خود، حمایت از احیا و فعال‌سازی معادن کوچک را نیز عهده‌دار است. این نهاد به تازگی با افزایش سرمایه به ۳۵۰ میلیارد تومان، از قدرت مالی افزون‌تری برخوردار شده است. ایمیدرو در کنار فعالیت‌های پیشین خود، برنامه بازبینی و تدوین طرح جامع گوهر سنگ‌ها (سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی) و همچنین سنگ‌های تزئینی را با حضور تشکل‌های تخصصی در دست اجرا دارد. هم اکنون کمیته‌های مختلفی در این بخش مشغول به کار هستند. این برنامه با هدف رفع موانع این صنایع به اجرا در می‌آید.

خداداد غریب‌پور - معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو

عناوین برگزیده