تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۵۴۱
کد خبر: ۹۲۵۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران عنوان کرد:

موانع بانکی بر سر راه فروش اعتباری محصولات آلومینیومی

می متالز - مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران گفت: فروش اعتباری یکی از انواع روش‌های فروش محصولات آلومینیومی در بورس کالا است که در سال‌های اخیر به دلیل موانعی که بانک‌ها ایجاد کرده‌اند، امکان خرید و فروش از این طریق به شدت کاهش یافته است.
موانع بانکی بر سر راه فروش اعتباری محصولات آلومینیومی

 

به گزارش می متالز، حمیدرضا مقدسی اظهار داشت: فروش اعتباری بر اساس برنامه‌ای که برای ما مشخص کرده‌اند، دوره انتظار پرداخت دو ماهه دارد و با ارائه ضمانت‌نامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی باید صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در هفته یک بار عرضه نقدی و اعتباری محصولات آلومینیومی شرکت ایرالکو در بورس کالا انجام می‌شود و شرکت‌هایی که تمایل دارند می‌توانند تقاضای خود را اعلام و خرید را انجام دهند؛ شرکت ایرالکو به آن‌ها پیش فاکتور می‌دهد و آن‌ها باید مراحل بانکی لازم را طی کنند که بعد از آن می‌توانیم محصول درخواستی را به آن‌ها تحویل دهیم.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: شرکت‌های مصرف‌کننده شمش خالص آلومینیومی از این نوع فروش استقبال خوبی می‌کنند و در چهار ماه گذشته، به طور متوسط 20 درصد فروش شرکت، از طریق فروش اعتباری بوده است.

مقدسی مطرح کرد: سایر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه آلومینیومی نیز فروش اعتباری دارند البته استقبال از این نوع فروش چشمگیر نیست و در سال‌های اخیر تمایل شرکت‌ها به خرید از این طریق کاهش یافته است.

طی کردن مراحل سخت بانکی

مدیر بازاریابی و فروش شرکت عنوان کرد: علت اصلی عدم استقبال از فروش اعتباری، محدودیت‌هایی است که بانک‌ها برای شرکت‌ها مشخص و به نوعی مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند؛ برای مثال، شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی خواهان خرید اعتباری هستند اما زمانی که می‌خواهند ضمانت‌نامه بگیرند یا اعتبار اسنادی گشایش کنند، طی کردن آن مراحلی که بانک‌ها مشخص کرده‌اند برای شرکت‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است و باید سپرده اولیه داشته باشند که این امر شرکت‌ها را محدود می‌کند.

وی افزود: عقیده دارم که مصرف‌کنندگان خواهان خرید از این طریق هستند اما به واسطه محدودیت‌ها و تضمین‌هایی که بانک‌ها از آن‌ها طلب می‌کنند؛ شرکت‌ها نتوانسته‌اند از این نوع فروش بهره‌ای ببرند و خرید را از این طریق انجام دهند.

اخذ تضمین‌های بانکی با طرح حمایت از تولیدکننده منطبق نیست

مقدسی تصریح کرد: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از این نوع خرید استفاده کنند باید تضمین‌هایی را به بانک ارائه دهند که می‌تواند شامل ملک یا گشایش اعتبار باشد. برخی از شرکت‌ها به علت گرفتن وام نمی‌توانند چنین اعتباری را از بانک‌ها دریافت کنند و خرید اعتباری حداقلی را انجام می‌دهند؛ درصورتی که اگر این موانع کمتر بود، فروش اعتباری بیشتری انجام می‌گرفت.

وی تاکید کرد: برطرف کردن این محدودیت‌ها و موانع باتوجه به دستورالعمل‌های بانک، سخت شده است و بانک‌ها برای اینکه ضریب نقدشوندگی را افزایش دهند، تضمین‌های زیادی از خریدار (تولیدکننده محصولات آلومینیومی) می‌گیرند که این امر با اهداف مطرح شده در خصوص حمایت از تولیدکننده منطبق نیست.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: در صورتی فروش اعتباری ما افزایش می‌یابد که تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی ایجاد شود و باید نگاه قانون‌گذاران حمایت از تولید باشد زیرا تنها از این طریق است که می‌توان به افزایش فروش امیدوار بود.

مقدسی اذعان کرد: در تمام بازارهای بورس‌ دنیا، فروش اعتباری رونق زیادی دارد که دلیل این امر اقداماتی است که کارگزاران آن‌ها انجام می‌دهند؛ کارگزاران واسط بین فروشنده و خریدار هستند که باید اعتباردهنده نیز باشند؛ در صورتی که در کشور ما کارگزاران چنین نقشی ندارند حتی کارگزارانی که به سیستم‌های بانکی وابسته هستند، نقش اعتبار دادن به خریدار یا فروشنده را ندارند.

وی در ادامه مطرح کرد: در کشور ما کارگزاران تنها نقش واسط دارند که عملیات فروش را انجام می‌دهند و نقشی در افزایش یا بهبود روند فروش ندارد که اگر بخواهیم با توجه به بورس‌های جوامع بین‌الملل فعالیت کنیم، به جای اینکه اعتبار را بانک‌ها به خریداران بدهند و یا اعتباری را تضمین کنند، کارگزاران باید این اقدامات را انجام دهند اما در حال حاضر، فاصله زیادی بین برنامه‌ها و اقدامات ما با سایر کشورها وجود دارد و کارگزاران به دلیل این نقصی که در کشور وجود دارد، نمی‌توانند این نقش را به بهترین نحو ایفا کنند.

مدیربازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: علاوه بر نقص قانونی که در این زمینه مشاهده می‌شود، مشکل عدم تامین مالی نیز وجود دارد البته ممکن است که سازمان‌ها و نهادهای بالادستی نیز محدودیت‌هایی برای این کارگزاران قرار داده باشند. یکی از عمده مشکلاتی که در بورس کالا وجود دارد، نقش نداشتن کارگزاران در خرید و فروش است. زمانی که بورس ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که تفاوت زیادی میان وظایف و نقش بانک‌های داخلی و خارجی وجود دارد؛ به نحوی که بانک‌ها در کشور نقش تضمینی به منظور نقدشوندگی و ارائه‌دهنده کمک یا تسهیلات ندارند.

فروش اعتباری شرکت‌های المهدی و جاجرم

مقدسی تصریح کرد: شرکت المهدی و آلومینای ایران (که محصولات المهدی و ایرالکو را به واسطه مطالباتی که دارد در بورس کالا عرضه می‌کند)، فروش اعتباری چهار ماهه با کارمزد 1.5 درصد به صورت ماهیانه دارند.

وی بیان کرد: در بازه سه یا چهار ساله، بانک‌ها ضمانت‌نامه بانکی ارائه نمی‌دادند یا اعتبار اسنادی گشایش نمی‌کردند و به صورت بسیار محدودشده چنین اقداماتی را انجام می‌دادند که دلیل این امر، به خاطر مشکلاتی است که در سیستم‌های بانکی به واسطه اختلاس‌ها به وجود آمده بود و بانک‌ها به دنبال ایجاد قوانینی بودند که این مشکلات را مرتفع کنند.

مدیربازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران اضافه کرد: مشتریانی داشتیم که خواهان خرید اعتباری بودند اما به واسطه محدودیت‌های بانکی که وجود داشت، نمی‌توانستند خرید اعتباری انجام دهند حتی چند بار پیشنهاداتی را در جهت کاهش موانع خرید مطرح کردند که ما به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، نمی‌توانستیم آن پیشنهادات را اجرا کنیم.

مقدسی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری، فعالیت بانک‌ها در زمینه فروش اعتباری بهبود پیدا کرده است و این اختیار را دارند که اعتبار اسنادی دهند؛ به همین خاطر، شاهد هستیم که خدمات بیشتری را به شرکت‌های متقاضی ارائه می‌دهند.

برنامه‌ریزی برای جذب نقدینگی بیشتر

مدیربازاریابی و فروش شرکت ایرالکو بیان کرد: موضوع نقدینگی در زمینه خرید و فروش اعتباری اهمیت زیادی دارد. ما به عنوان فروشنده، به دنبال برنامه‌ریزی برای جذب نقدینگی هستیم و به همین خاطر، بحث فروش اعتباری را مطرح می‌کنیم؛ همچنین، برنامه‌هایی برای آخر سال یا ابتدای سال آتی داریم زیرا معمولا حجم فروش در این چند ماه کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، مشتریان ما نیز به دلیل کاهش حجم سرمایه در گردش نمی‌توانند با نقدینگی کامل برای خرید مواد اولیه مورد نیاز اقدام کنند و تمایل به خرید اعتباری دارند.

وی تصریح کرد: اولویت اول شرکت، فروش به صورت نقدی است زیرا برای تامین مواد اولیه و پرداخت هزینه‌های شرکت، فروش به صورت نقدی بهترین راه کار است البته شرکت ایرالکو برنامه‌هایی نیز برای جذب نقدینگی در ایامی از سال که با محدودیت‌های فروش یا کاهش متقاضی مواجه است، دارد. برای مثال، در نیمی از فروردین ماه به واسطه تعطیلاتی که وجود دارد، میزان تقاضا و فروش ما کاهش می‌یابد اما باید فروش اعتباری داشته باشیم تا بتوانیم برای آن ماه جذب نقدینگی داشته باشیم.

مقدسی توضیح داد: فروش اعتباری یا نسیه با فروش آتی متفاوت است، در فروش آتی یا سلف، پول دریافت و ارسال محصول درخواستی در ماه‌های آتی صورت می‌گیرد و ماهی 1.5 درصد نیز از قیمت محصول کم می‌شود در صورتی که این روند در فروش اعتباری برعکس است.

عناوین برگزیده