تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۹۳۱۰۰
سرویس خبر : انرژی
سال جهش تولید

الماسی: افزایش اشتغال و ارزش افزوده با توسعه زنجیره ارزش‌ در حوزه انرژی

می متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سال گذشته با توجه به تاکید رهبری و سیاست‌های کلی نظام، خام فروشی نفت کاهش یافت و اکنون لازم است برای جهش تولید در حوزه انرژی به توسعه زنجیره ارزش توجه کنیم.
الماسی: افزایش اشتغال و ارزش افزوده با توسعه زنجیره ارزش‌ در حوزه انرژی

به گزارش می متالز، سکینه الماسی در رابطه با نامگذاری سال به عنوان "جهش تولید" ازسوی مقام معظم رهبری، گفت: نکات بسیار مهمی پیرامون زنجیره ارزش و تولید صادرات محور در کشور ایران مغفول مانده است. ریشه اصلی مساله را باید در زنجیره ارزش‌افزوده محصولات جستجو کرد. مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که عمده محصولات صادراتی ایران در حوزه انرژی در حلقه‌های اولیه زنجیره ارزش قرار دارند.

 

وضعیت فعلی صادرات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور چگونه است؟

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت فعلی صادرات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور توضیح داد: بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران در حوزه انرژی حاکی از آن است که ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی فاصله بسیار زیادی با همین نسبت در اقلام وارداتی دارد که هر ساله نیز بر آن افزوده می شود. این روند نشان می‌دهد سبد صادراتی عمدتاً از محصولاتی با ارزش افزوده و اشتغال پایین تشکیل شده و در عوض، سبد وارداتی عمدتاً شامل اقلام صنعتی با ارزش افزوده بالاست.

وی افزود: به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی، سه محصول متانول، اوره و آمونیاک بیشترین سهم را در سبد صادرات در سال های اخیر داشتند در حالی که این مواد از حلقه های اولیه محصولات پتروشیمی محسوب می شوند که قیمت هر تن آنها از 400 دلار تجاوز نمی کند. اما محصولاتی که در حلقه های بعدی زنجیره ارزش قرار گرفته اند عبارتند از پلاستیک های مرکب (Compound) با قیمت هر تن بیش از 4000 دلار.

 

تشویق تولیدکنندگان به تولید برای صادرات با اعطای جوایز صادراتی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درمورد حرکت در مسیر شعار سال جدید و تحقق جهش تولید اظهار کرد: کشور باید برای دست یافتن به اشتغال و ارزش افزوده بیشتر در حوزه انرژی مجهز به علم و فناوری لازم برای تبدیل کالای صادراتی به محصولی در حلقه‌های بالاتر زنجیره ارزش شود تا بتواند پیش از صادرات، آن کالا را به محصول جدید تبدیل کند. یکی از راه‌های دولت‌ها برای تشویق صادرات علاوه‌بر عدم دخالت در قیمت گذاری، نظارت بر کیفیت کالاهای صادارتی و سیاست‌هایی مانند آن، اعطای جوایز صادراتی است که تولیدکنندگان را به تولید برای صارات تشویق می کنند.

عناوین برگزیده