تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۹۳۱۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در جلسه ستاد راهبری دولت چه گذشت | نشست بانک مرکزی برای جهش تولید

می متالز - نخستین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید با ریاست رئیس سازمان برنامه و بودجه و به منظور تعیین اولویت‌ها و هماهنگی‌های لازم در این سازمان برگزار شد.
در جلسه ستاد راهبری دولت چه گذشت | نشست بانک مرکزی برای جهش تولید

به گزارش می متالز، نوبخت در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: با تشکیل این ستاد موضوعات و موارد مورد نیاز برای جهش تولید مطرح می‌شود که اگر نیاز به قانون باشد آن را به مجلس می‌بریم و اگر نیاز به تصویب و تأیید باشد موضوعات را در هیئت وزیران مطرح می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با نامگذاری سال به نام جهش تولید بنا گذاشتیم برای تحقق این هدف از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم از این رو علاوه بر نمایندگان قوه مقننه و قوه قضائیه، بخش خصوصی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و بانک مرکزی در کنار سازمان برنامه و بودجه در ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید حضور دارند.

نوبخت با بیان این که هم اکنون دو برنامه تولید و اشتغال در بودجه ۹۹ و برنامه اقتصاد مقاومتی در بودجه ۹۸ در دست اجرا داریم، گفت: داریم بررسی می‌کنیم که اگر قرار است جهشی اتفاق بیافتد آیا می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در برنامه‌های موجود استفاده کنیم؟ ما از محل تبصره ۱۸ برای یک میلیون فرصت شغلی استفاده کردیم و این در حالی است که علاوه بر برنامه‌هایی که در بودجه ۹۹ پیش بینی شده براساس برنامه اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۸، ۵۷۰ طرح اقتصادی در سراسر کشور در دست اجرا داریم که هم منابع مالی آن و هم خود طرح‌ها مشخص است بنابر این می‌خواهیم ببینیم علاوه بر استفاده از این ظرفیت‌ها چطور می‌توانیم با گسترش این ظرفیت‌ها برای تحقق جهش تولید استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: هم اکنون بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در دست اجرا داریم که البته برای توسعه این طرح‌ها به برنامه‌های بیشتری نیاز داریم.

نوبخت گفت: در جلسه آینده ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هفت برنامه آماده شده برای جهش تولید را ارائه خواهد کرد ضمن این که کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز پژوهش مجلس، مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا شاخص‌های مورد نیاز برای جهش تولید را آماده کند علاوه بر این از ظرفیت‌های استانی نیز برای جهش تولید استفاده خواهیم کرد بنابر این به استانداران و روسای برنامه و بودجه استان‌ها اعلام کردیم که ظرفیت‌های موجود برای جهش تولید را به ستاد اعلام کنند.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه مسئولیت برنامه ریزی و بودجه ریزی برای جهش تولید را بر عهده دارد و با افتخار این مسئولیت را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: براساس گزارش مرکز آمار در ۹ ماهه اول سال گذشته بیش از ۸۴۰ هزار فرصت شغلی به فرصت‌های موجود اضافه شد، اما از آنجا که ۳ میلیون بیکار در کشور داریم و در هر خانواری بیکار وجود دارد این میزان شغل ایجاد شده احساس نمی‌شود.

نوبخت افزود: همچنین توانستیم تعدادی از شرکت‌های تعطیل شده را به روند فعالیت باز گردانیم، اما همچنان تعدادی از واحد‌های تولیدی تعطیل و غیر فعال است بنابر این اگر بخواهیم آثار فعال شدن واحد‌های تولیدی و ایجاد اشتغال در زندگی مردم دیده شود و شتاب بیشتری یابد باید برنامه‌های متناسب تری در پیش گیریم اگر چه راهی را که در پیش گرفتیم درست است.

نخستین جلسه راهبردی جهش تولید در بانک مرکزی

به گزارش بانک مرکزی، در این جلسه  دکتر عبدالناصر همتی با اشاره به مسؤولیت بانک مرکزی در ایجاد ثبات اقتصادی و تأمین اعتبارات لازم برای تولید و هدایت بانک‌های کشور در مسیر رشد اقتصادی، از مدیران بانک مرکزی خواست در هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی کشور در جهت تحقق شعار سال، برنامه‌های اجرایی لازم را طراحی و عملیاتی کنند.

در این جلسه در خصوص محور‌های مورد نظر برای پیگیری و تحقق شعار سال، تصمیم لازم اتخاذ شد و مقرر شد در ستادی با مسؤولیت معاونت اقتصادی بانک، جزئیات سایر برنامه‌ها بررسی و تدوین شود.

یادداشت عبدالناصر همتی

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نخستین نشست راهبردی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای جهش تولید مطالبی را ارائه کرد.

دکتر عبدالناصر همتی در یادداشت خود نوشت: بعداز ظهر امروز، همزمان باعید مبعث رسول اکرم (ص) در نخستین نشست راهبردی در مورد برنامه‌های بانک مرکزی برای جهش تولید، با حضور معاونان و دیگر مدیران ارشد بانک مرکزی، سیاست‌های پولی، اعتباری و ارزی مؤثر بر رشد اقتصادی را در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در این جلسه تأکید شد که «جهش تولید» نیازمند برنامه ریزی برای پشتیبانی از بانک‌ها جهت تأمین اعتبار لازم در حمایت از تولیدکنندگان و زنجیره تولید، در کنار روند اصلاح نظام بانکی، با اولویت اصلاح ترازنامه بانکها، شفاف سازی تراکنش‌های بانکی و ممانعت از ورود منابع بانک‌ها به فعالیت‌های سفته بازانه، جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق به کشور تحت هر عنوان به ظاهر موجه، برگشت کلیه ارز‌های ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، توجه به بخش خدمات و اقتصاد دانش بنیان و بالا بردن قدرت خرید مردم از کالای ایرانی، از طریق کارت‌های اعتباری.. و مهمتر ازهمه، توسعه عملیات بازار باز برای کنترل نرخ سود و تورم است.

وی افزود: مقرر شد جزئیات برنامه‌ها با محوریت معاونت اقتصادی بانک و به ویژه در مواردی که با سیاست‌های مالی و تجاری مرتبط می‌شود در هماهنگی با سایر دستگاه‌های اقتصادی دولتی و نهاد‌ها و بخش‌های غیردولتی، تدوین و پیگیری شود.

عناوین برگزیده