تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۹۳۲۵۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نگاه اجمالی به عملکرد ایران خودرو دیزل در سال ۱۳۹۸

می متالز - از سری گزارش های بررسی عملکرد خودروسازان داخلی در سال ۹۸، این بار به سراغ ایران خودرو دیزل رفتیم و مهمترین اقدامات این شرکت در سال ۹۸ را بررسی کردیم.
نگاه اجمالی به عملکرد ایران خودرو دیزل در سال ۱۳۹۸

به گزارش می متالز، سال ۹۸ برای خودروسازان ایرانی سال بسیار سختی بود و اکثر قریب به اتفاق خودروسازان سعی کردند با جنگ و دندان شرایط خود را حفظ کنند تا بتوانند راهکارهایی برای عبور از شرایط تحمیل شده به صنعت خودرو بیابند.

ایران خودرو دیزل به واسطه فعالیت در حوزه خودروهای کار و تجاری، سال ۹۸ را به نسبت خوب آغاز کرد و تحویل هزار دستگاه مینی بوس شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی را استارت زد. ایران خودرودیزل با شناخت از این موضوع که نوسازی و تعمیرات اتوبوس های فرسوده و مستهلک درون شهری که درسطح شهرها تردد دارند هر ساله هزینه های کلانی را بر دوش شهرداری ها می‌گذارد، برای ورود به حوزه بازسازی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام آمادگی کرد.

این راهکار ایران خودرو دیزل در شرایطی که خطوط تولید آن به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی با کمبودهایی مواجه بود، روش مناسبی برای چرخش چرخ های این شرکت در شرایط تحریم بود چرا که هم نیاز ناوگان به خودروهای بهبود یافته را تامین می کرد هم از بیکاری و تعدیل کارگران جلوگیری به عمل آورد.

این طرح هر چند به واسطه بروز برخی مشکلات به صورت تمام و کمال اجرا نشد اما به واسطه این تجربه، ایران خودرو دیزل توانست در ماه های بعد، نوسازی اتوبوس های شهری را با بهره گیری از تجارب این طرح اجرا نماید.

سال ۹۸، حاشیه هایی نیز برای خودروسازان کار و تجاری همراه داشت که مهمترین آن، داستان حذف فیلتر جذب دوده توسط خودروسازان بود که برای چند وقتی خودروسازان گروه کار و تجاری را به راس اخبار حوزه خودرو آورد.

 ایران خودرو دیزل در نامه ای خواستار معافیت از قانون الزام تجهیز کامیون ها به DPF یا صدور مجوز محدود در خصوص خودروهای مجهز به فیلتر دوده تولیدی در کشور تا زمان تامین سوخت با استاندارد و کیفیت مناسب شد چرا که استفاده از فیلترهای جذب دوده را در آن برهه زمانی بدون تامین سوخت باکیفیت و استاندارد بی‌ فایده و الزام بر اجرای آن را صرفا باعث هدررفت منابع ارزی کشور می دانست.

در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست پس از جمع‌ بندی‌های نهایی تاکید کرد که با حذف فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مخالف است و اعلام کرد خودروسازان باید «فیلتر جاذب دوده» را در خودروهای سنگین نصب کنند.

ایران خودرودیزل در میانه های سال ۹۸ و با توجه به نیاز بازار به خودروهای ون و وجود ۱۳ هزار ون فرسوده در کشور، برنامه های خود برای نوسازی ون های فرسوده را اعلام کرد. شرکت «ایران خودرو دیزل» در همین سال وعده داد که برنامه تولید ون گازسوز را اعلام و نیاز بازار به ون های دوگانه سوز را با تولید و عرضه ون وانا پایه گازسوز برطرف کند.از نکات مثبت ون وانا گازسوز این بود که این ون می تواند بیش از ۳۵۰ کیلومتر را با موتور پایه گاز سوز بپیماید.

آذرماه سال ۹۸ را باید زمان تغییرات در مدیریت ارشد ایران خودرو دیزل بنامیم چرا که در این ماه، محمد زالی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره موظف شرکت ایران خودرو دیزل جایگزین مهدی یونسیان شد.

در اواخر آذرماه، آمار تولید ۶ ماه نخست سال ۹۸ اعلام و مشخص شد شرکت ایران خودرو دیزل در نیمه نخست سال، ۲۳۲۵ دستگاه از محصولاتش را به قیمت بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان به فروش رسانده است.

۲ ماه پایانی سال برای ایران خودرو دیزل از شلوغ ترین ماه های سال بود که اتفاقات مثبتی در آن رقم خورد.

در بهمن ماه و همزمان با آغاز دهه فجر، اولین سری از خودروهای آتش نشانی به شرکت فرودگاه ها تحویل داده شد.

در همین ماه مشخص شد که تولید تجاری ها در شرکت ایران خودرودیزل رشد ۳۰ درصدی داشته است. در اواخر بهمن ماه اعلام شد که موتور ۳۵۵ و ۴۵۷ به یورو۵ ارتقا پیدا می کند که به نوعی یکی از بهترین اتفاقات سال در حوزه خودروهای کار و تجاری با اعلام این خبر رقم خورد.

ماه پایانی سال را باید ماه شیوع کرونا و متاثر شدن صنعت از این ویروس بدانیم. ایران خودرو دیزل نیز تحت تاثیر شیوع این ویروس در کشور، با توجه به امکانات خود پیشقدم شد تا بتواند بخشی از نیاز بخش درمانی را برطرف کند.

ایران خودرو دیزل در اواخر اسفندماه با تجهیز و تحویل ۶۳ دستگاه آمبولانس مرسدس بنز به وزارت بهداشت توانست گام مهمی در کمک به سیستم درمانی کشور بردارد.

در آخرین روزهای سال، بحث افزایش قیمت محصولات ایران خودرودیزل در رسانه ها منتشر شد که ایران خودرودیزل در واکنش به این اخبار، هرگونه افزایش قیمت در محصولات خود را رد و اعلام کرد: هرگونه افزایش قیمت محصولات، مطابق قانون و همواره با تأییدیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می شود.

عناوین برگزیده