تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۹۳۳۴۵
سرویس خبر : زمین شناسی

قطب شمال گرم‌ترین تابستان خود را پشت سر گذاشت/ ذوب بی‌سابقه یخ‌های قطبی در گرینلند

می متالز - گرمای کره زمین سبب ذوب بی‌سابقه یخ‌های قطبی شده و شرایط خطرناکی را برای آینده موجودات زنده این سیاره به وجود آورده است.
قطب شمال گرم‌ترین تابستان خود را پشت سر گذاشت/ ذوب بی‌سابقه یخ‌های قطبی در گرینلند

به گزارش می متالز، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد گرمای هوا در تابستان گذشته موجب ذوب شدن بیش از ۶۰۰ میلیارد تن از یخ‌های قطبی منطقه گرینلند شده است. ذوب شدن این میزان از یخ‌های قطبی سبب بالا آمدن سطح دریاهای جهان به‌اندازه ۲,۵۴ سانتی‌متر شده است.

وضعیت در قطب جنوب نیز چندان خوب نیست و روند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی با سرعت بالایی ادامه دارد. تغییرات حجم یخ‌های قطبی به‌وسیله ماهواره‌های ناسا به‌طور مرتب کنترل می‌شود. جدیدترین تصاویر ماهواره‌ها حاکی از پیشی گرفتن سرعت ذوب یخچال‌ها در قطب شمال نسبت به قطب جنوب است.

گرینلند با داشتن صدها میلیارد تن یخچال طبیعی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منابع آب شیرین در جهان به شمار می‌رود. از همین رو ذوب شدن یخ‌های این منطقه علاوه بر کاهش چشمگیر میزان ذخیره آب شیرین در دنیا شرایط به وجود آمدن فاجعه انسانی با بالا آمدن بی‌سابقه سطح دریاها را فراهم می‌کند.

ایزابلا ولکوگنا، متخصص زمین‌شناسی و محققی که به‌طور ویژه در مورد یخ‌های قطبی در گرینلند تحقیق می‌کند، گفت: دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که ذوب یخ‌های قطبی در تابستان سال گذشته بسیار بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود ولی به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردیم این حجم عظیم از یخچال‌های طبیعی به‌سرعت ذوب شود. با توجه به روند ادامه‌دار گرمایش زمین باید دولت‌ها در سراسر جهان باهم متحد شده و برای کاهش عوامل گرم‌کننده سیاره خاکی تلاش کنند.

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تن از یخچال‌های طبیعی منطقه گرینلند ذوب‌شده است. اگر در مقایسه‌ای ساده تنها آب موردنیاز شهری مانند لس‌آنجلس در آمریکا را که سالانه ۱ میلیارد تن است در نظر بگیریم به عمق فاجعه پیش رو پی خواهیم برد.

قطعاً انسان‌ها می‌توانند با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش برداشت از منابع انرژی طبیعی و تولید کمتر زباله از گرمایش افسارگسیخته کره زمین جلوگیری کرده و حیات را برای آیندگان حفظ کنند. نباید فراموش کرد که در این زمینه همه شهروندان در تمامی کشورها مسئول هستند.

عناوین برگزیده