تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۹۳۳۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

محدودیت‌های صادراتی اصلی ترین چالش صنعت سرب‌ و روی کشور/ لزوم استفاده وزارت صمت از ظرفیت تشکل‌‌های معدنی

می متالز - دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران معتقد است که اولین و اصلی‌ترین مشکل صنعت سرب و روی کشور، محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات است و دائما با وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک درحال مذاکره و بررسی برای برداشتن این محدودیت‌ها هستیم.
محدودیت‌های صادراتی اصلی ترین چالش صنعت سرب‌ و روی کشور/ لزوم استفاده وزارت صمت از ظرفیت تشکل‌‌های معدنی

به گزارش می متالز، سیروس میانجی دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران  گفت: رسالت اصلی انجمن سرب و روی ایران پیگیری برنامه‌های کلان این صنعت و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات آن در آینده است.

وی ادامه داد: اولین و اصلی‌ترین مشکل صنعت سرب وروی در کشور، محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات است و دائما با وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک درحال مذاکره و بررسی برای برداشتن این محدودیت‌ها هستیم.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی افزود: ابتدای سال 98، گشایش‌هایی در صادرات این صنعت پیش آمد اما دوباره در نیمه دوم سال تعهدات ارزی را مطرح کردند که به خاطر ناهماهنگی‌های پیش آمده بین بانک مرکزی و گمرک صادرات تا پایان سال با چالش های بسیار همراه بود و هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سال 98 مانند سال97 کاهش صادرات را داشتیم، مخصوصا در ماه‌های پایانی سال یعنی بهمن ماه و در اسفند نیز به خاطر بحران شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها صادرات به کل قطع شد.

سیروس میانجی تصریح کرد: موضوع دیگر که خیلی پیگیری آن بودیم حضور بخش خصوصی و تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت صمت است .اینکه مسولان در هیچ تصمیمی بدون اظهار نظر تشکل‌های بخش خصوصی گرفته نشود. البته 50 درصد از اهداف تحقق پیدا کرده اما متاسفانه هنوز هم تصمیماتی گرفته می‌شود که بخش خصوصی هیچ نقشی در آن ندارد.

دبیر انجمن سرب وروی ایران ضمن اشاره به تلاش‌‌های انجمن برای برطرف کردن موانع صادراتی، بیان داشت: این تشکل معدنی به طور مستمر در تمامی جلسات کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران حضور دارد و درخواست داریم با توجه به شرایط جدید، تمهیداتی در مرزها مخصوصا مرز ترکیه برای صادرات روی اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: دغدغه بعدی انجمن در سال 99، تامین ماده اولیه است. سال 1398، برخی از معادن کوچک با طرح احیا وفعالسازی معادن کوچک مقیاس، توانستند وارد چرخه تولید شوند و بخشی از نیاز صنعت سرب وروی را تامین کنند اما در سال 99 تلاش داریم معادن بیشتری فعال شوند و از ظرفیت‌های خالی این صنعت بیشتر استفاده شود.

میانجی با اشاره به تغییر و تحولات پیش آمده در معاونت امور معدنی وزارت صمت، اذعان داشت:امید است بتوانیم تعاملات بیشتری را با اقای اسماعیلی معاون امور معدنی وزارتخانه داشته باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها نقش بیشتر و ویژه‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد احیا ستاد سیاست گذاری صنعت سرب وروی کشور را در وزارت صمت داده‌ایم تا مجددا فعال شود. این ستاد سیاست‌گذاری در سال های 89 لغایت 94 فعال بود و از سال 95 متاسفانه به صورت تعلیق درآمد. معاون جدید امور معدنی وزارت صمت قول مساعدی برای احیا این ستاد داده‌اند چرا که این فعالیت ستاد بسیار تعیین کننده و موجب گشایش خواهد بود.

این فعال معدنی به مشکلات فنی وتکنولوژیکی صنعت را از دیگر موضوعات خواند و اظهار داشت: یک کارگروه فنی در انجمن وجود دارد که از سال 96 تاسیس شده بود، طبیعتا در سال 99 تلاش خود را برای به روز رسانی مسایل فنی صنعت بیشتر می‌کند و در همین راستا ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها برقرار کرده است. وی ادامه داد: در سال 99 همچنین پیگیر موضوعان مربوط به مالیات، بیمه تامین اجتماعی و سیستم بانکی هستیم.

وی در ادامه تشکیل کنسرسیوم جدید سرب وروی در کشور را اقدام مناسبی عنوان کرد و افزود: هر اقدامی که باعث شود تا  تامین مواد اولیه از مشکلات کمتری برخوردار باشد، مثبت است.  همانطور که می‌دانید نزدیک 450 هزارتن ظرفیت اسمی در کارخانجات سرب وروی کشور بوجود آمده که فقط یک سوم آن در حال فعالیت است، یعنی سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده ونیروی فنی و امکانات آماده است اما در تامین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد.لذا هر شرکت و کنسرسیومی بتواند بخشی از نیاز این صنعت را برطرف کند ما از آن استقبال می‌کنیم.

عناوین برگزیده