تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۹۳۳۸۹
سرویس خبر : محیط زیست
رییس جمهور:

سخت‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا بیشتر می‌شود/ تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است

می متالز - رئیس جمهور: از فردا یک سری سختگیری‌هایی اجرا و اعمال می‌شود که مردم باید برای اجرای آن آمادگی داشته باشند، چون برای سلامت و زندگی آن‌ها ضرورت دارد.
سخت‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا بیشتر می‌شود/ تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است

به گزارش می متالز، حسن روحانی در نشست هیات دولت گفت: امروز کسب و کارها دچار مشکل شده است، برای این دوره حداقل ۱۵ روز در نظر گرفتیم و چند روز از آن نیز سپری شده است و این طرح باید تا ۱۶ فروردین اجرا شود و طرحی که جرا می‌شود سختگیرانه است. مردم بدانند این کار به خاطر نیاز ضروری و سلامت مردم است.

رییس جمهور درباره کمک به کسب و کار مردم نیز گفت: آن مقدار که توان داشتیم تا امروز اعلام کردیم برای سه میلیون نفر بسته ویژه معیشتی چهارماهه در نظر گرفتیم و برای ۴ میلیون نفر وام و تسهیلات خاصی در نظر گرفتیم و برای مسئله مالیات و چک و بیمه کارگران، این‌ها همه مصوباتی بود که تصمیم گرفتیم و ابلاغ کردیم مصوبات دیگری هم خواهیم داشت.

وی افزود: فردا جلسه ویژه اقتصادی داریم و از توان دولت و امکان کشور برای اینکه مردم در فشار کمتری باشند استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: هر طرحی برای موفقیت، کمک و مشارکت مردم را می‌طلبد و اگر عده‌ای از مردم نخواهند آن را اجرا کنند اجرای طرح سخت می‌شود.

محدودیت‌ها بیشتر می‌شود 

رئیس جمهور گفت: طرحی که قرار است تا ظهر امروز تصویب و ابلاغ شود، ممکن است سختگیرانه باشد. دیروز در ستاد مبارزه با کرونا بحث مفصلی در خصوص اینکه محدودیت‌ها باید سختگیرانه باشد، انجام گرفت؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی را ارائه داده است که در آن به فاصله گذاری و سختگیری بیشتر تاکید کرده است، چون این طرح نیاز به فرصت برای بررسی بیشتر داشت به کمیته امنیتی اجتماعی که به ریاست وزارت کشور است، ارجاع شد.

رئیس جمهور گفت: از دیروز بحث‌های زیادی برای تدوین این طرح انجام شده است که تا ظهر امروز تصویب و ابلاغ خواهد شد و ممکن است برخی از مصوبات آن سختگیرانه باشد و برای سفرها مشکل ایجاد کند و از مردم بخواهد زودتر از سفر برگردند و از سفرهای موج بعدی ممانعت کنند.

روحانی افزود: مردم باید مطلع باشند که این‌ها همه به نفع آنان است و ممکن است پارک‌ها بسته شوند و مراسم سنتی روز ۱۳ فروردین انجام نشود و چاره‌ای جز این هم نداریم.

به کشورهای دیگر کمک می‌کنیم و کمک هم می‌گیریم 

رئیس جمهور گفت: بنای ما بر این است که تا حد توان اگر کسی از ما کمک خواست به او کمک کنیم و کمک کشورهای دیگر را هم در چارچوب سیاست‌های وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان دریافت کنیم.

روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: از وزارت خارجه تشکر می‌کنم و دستورالعمل اولیه ما این است که هر کشوری که می‌خواهد کمک کند کمک‌ها را برای کرونا دریافت می‌کنیم، شاید بعضی از کمک‌ها کم باشد و ما به آن نیازی نداشته باشیم، اما مبنای ما این است که هر کشوری از ما کمک بخواهد در حد توان کمک کنیم و هر کشوری هم به ما کمک کند، دریافت کنیم.

وی ادامه داد: وزارت خارجه حرکت خوبی برای هدایت افکار عمومی به " نه گفتن به تحریم ها" شروع کرد. در شورای امنیت مصوبه‌ای به تصویب رسیده که همه تحریم‌ها کنار زده شود و با یکی از کشورها که عضو غیر دائم بود صحبت کرده ایم و گفت طرح ما آماده است و می‌خواهیم به شورای امنیت ارائه دهیم؛ هدف ما این است که پول هایمان را آزاد کنیم.

وی گفت: بخش‌های مختلف هم تلاش می‌کنند نیازهای مردم در زمینه‌های بهداشت و درمان را تامین کنند البته بار اصلی مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت است، همه مقامات از مردم درخواست کردند این ایام را بدون سفر بگذرانند و در مراکزی که در سال‌های گذشته میزبان مسافر بود از جمله شمال کشور، مرکز، جنوب و خراسان رضوی، خیلی خوشحالم که از کاهش سفر و همکاری مردم خبر می‌دهند و استاندار خراسان رضوی از کاهش ۸۵ درصدی سفرها خبر داده است.

 رئیس جمهور گفت: با این که در روزهای گذشته فعالیت اقتصادی را ناچار شدیم در بخش بزرگی از کشور تعطیل کنیم و کسب و کارها را تعطیل کنیم مگر آنجایی که مواد لازم و کالاهای ضروری را در اختیار مردم قرار می‌دهد مانند فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها یا جاهایی که برای زندگی مردم ضرورت دارد، تعطیل کردیم. این کار به این دلیل بوده است که سلامت مردم برای ما اهمیت داشته است.

روحانی گفت: ناچار هستیم آب و برق و انرژی مردم را تأمین کنیم و مواد غذایی و محصول کشاورزی را تأمین کنیم تا همه آن‌هایی که برای تولید کار می‌کنند و تمام کارخانجاتی که اکنون مواد خوراکی لازم یا مواد شوینده لازم را تولید می‌کنند آن‌ها بتوانند به فعالیت خودشان به صورت حداکثری ادامه دهند برای این که نیازهای مردم تأمین شود.

وی افزود: نیاز داریم به این که بخش اعظم مردم در خانه بمانند و هم نیاز داریم اقلیت کوچکی برای تأمین نیازهای ضروری کنار فعالیت‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی خودشان باشند.

رئیس جمهور گفت: این کار به خوبی انجام می‌گیرد یعنی امروز مردم برای تأمین نیازمندی‌های ضروری شان الحمدلله در شرایط نسبتاً مناسبی قرار دارند و ضرورت‌های زندگی مردم در فروشگاه‌ها وجود دارد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

روحانی افزود: ما باید در اینجا از همه رانندگانی که از بنادر مواد اولیه را به کارخانه‌ها می‌رسانند یا اجناس را از کارخانه‌ها به مغازه‌ها می‌رسانند و در اختیار مردم قرار می‌دهند، تشکر کنیم.

رئیس جمهور گفت: همچنین از آن بخش ریلی و هواپیما که محصولات لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند و پروازهای لازم را انجام می‌دهند و همچنین از بخش اقتصادمان تشکر کنیم که نیازمندی هایمان را تأمین می‌کنند.

روحانی افزود: هر جا که لازم است هواپیمای ما می‌رود لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را وارد کشور می‌کند، باید از همه این‌ها تشکر و سپاسگزاری کنیم به خاطر کار بزرگ و عظیمی که انجام داده اند.

عناوین برگزیده