تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۹۳۴۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت صنعتی فلزات زرفام ارض طوس:

سختی تولید دوچندان شده است/ اشتغال هزاران نفر در هاله‌ای از ابهام

می متالز - مدیرعامل شرکت صنعتی فلزات زرفام ارض طوس گفت: در صنعت ریخته‌گری کارگران با خطرهای جدی روبه‌رو هستند و با تمام این خطرات، دولت کوچک‌ترین حمایتی از قشر تولیدکننده نمی‌کند؛ به گونه‌ای که همواره در خصوص تامین مواد اولیه، پرداخت مالیات و چالش‌هایی که سازمان محیط زیست ایجاد می‌کند، با معضلات متعددی مواجه هستیم.
سختی تولید دوچندان شده است/ اشتغال هزاران نفر در هاله‌ای از ابهام

به گزارش می متالز، جواد صفرزاده اظهار داشت: این شرکت در سال 1372 در زمینه تولید شمش طلا و نقره به مرحله بهره‌برداری رسیده است. برای تولید این محصولات لجن مس و آندی را به عنوان مواد اولیه تا سال 1380 به طور مستقیم از شرکت ملی مس تامین می‌کردیم و از سال 1385 تا کنون مواد اولیه خود را از مجتمع مس سرچشمه در بورس کالا خریداری کرده و تحت عملیات خاصی قرار داده و فلزات گران‌بهای آن را جدا می‌کنیم.

وی افزود: در فرآیند تولید شمش طلا و نقره برای جداسازی و ذوب از کوره‌های دوار و زمینی استفاده می‌شود. بعد از ذوب شدن نقره آن توسط اسیدسولفوریک جدا می‌شود؛ به این صورت که اسید باعث حل شدن مس شده و نقره در این محلول به صورت جامد باقی‌ مانده و جدا می‌شود، طلا نیز با سیانور و اسید نیتریک قابل جداسازی بوده و در نهایت مقدار مس باقی‌مانده جهت تولید کاتد به کار گرفته می‌شود. قابل ذکر است که شمش مس را نیز در روند تولید مورد استفاده قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت صنعتی فلزات زرفام ارض طوس در ادامه بیان کرد: در ایران تولید شمش طلا و نقره به چند شرکت محدود می‌شود و در صنایع دستی، ساخت ظروف و وسایل تزئینی و مهم‌تر از همه، در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام محصول تولیدی ما به مصرف داخلی می‌رسد و این امر تا حد زیادی از قاچاق جلوگیری می‌کند. کارگاه‌های خصوصی همچون ما نمی‌توانند به صورت مستقیم صادرات داشته باشند، در نتیجه مازاد طلا و نقره توسط شرکت‌های مربوطه به سایر کشورها ارسال می‌شود. ظرفیت تولید به میزان مواد اولیه و سفارش‌ها بستگی دارد و ظرفیت تولید نقره در شرکت، 10 تن در سال و میزان تولید طلا نیز سالیانه 400 کیلوگرم ارزیابی شده است.

صفرزاده تصریح کرد: قیمت نهایی محصولات ما به نرخ مواد اولیه بستگی دارد. قیمت‌گذاری اصلی مس در بورس لندن صورت می‌گیرد، اما در در ایران عوامل مختلفی همچون نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا نیز قیمت نهایی محصولات را تعیین می‌کند که در شرایط فعلی شاهد نوسانات قیمت هستیم. یکی از دغدغه‌های تولیدی‌های طلا و نقره حضور پررنگ و بی‌جهت اداره‌هایی همچون دارایی و محیط زیست است. ما باید 9 درصد ارزش افزوده پرداخت کنیم و دولت بدون هیچ‌گونه نظارتی بر میزان قیمت‌ها و فروش کارخانه خواهان این میزان مالیات است؛ در صورتی که می‌‌تواند جهت حمایت از تولیدکننده این درصدها را تا حدودی کاهش دهد.
وی اضافه کرد: هر خریدی که ما انجام می‌دهیم، سریعا اداره مالیات از آن مطلع می‌شود و بدون اطلاع از مشکلات و میزان فروش، مالیات آن را طلب می‌کند که با ادامه این روند ما فرآیند تولید را تعطیل می‌کنیم و عواقب آن نیز بر عهده مسوولین مربوطه خواهد بود. از اداره محیط زیست نیز چند مرتبه با بهانه آلایندگی به کارخانه آمدند و دستور تعویض فیلترها را دادند اما با وجود تعویض فیلترها هر بار با بهانه‌تراشی‌های جدید شرایط را برای تولید سخت‌تر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صنعتی فلزات زرفام ارض طوس مطرح کرد: در صنعت ریخته‌گری کارگران با خطرهای جدی روبه‌رو هستند؛ کار با مواد مذاب و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگین ازجمله سختی‌های شغل ما محسوب می‌شود و با تمام این خطرات، دولت کوچک‌ترین حمایتی از قشر تولیدکننده نمی‌کند. در چنین شرایطی کار برای ما دشوار است و تا کنون بارها از دولت طلب کمک کرده‌‌ایم و پاسخی نشنیده‌ایم اما در حال حاضر، به دولت اعلام کردیم که از سال آینده مواد اولیه تهیه نخواهیم کرد؛ در نتیجه میزان تولید به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. حدود 50 نفر در کارگاه‌ها به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و چندین هزار نفر به طور غیر مستقیم در کارگاه‌های جواهرسازی، صنایع دستی و سایر صنایع وابسته در حال فعالیت هستند که از تولیدات ما استفاده می‌کنند و تعطیلی مجموعه‌ای مانند شرکت ما، موجب بیکاری تعداد زیادی از افراد می‌شود.

عناوین برگزیده