تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۹۳۵۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

مروری بر فولاد ایران در سال ۹۸ در ده پرده

می متالز - صنعت فولاد ایران با وجود تحریم‌ها و همچنین ریسک‌های مقرراتی و قیمت‌گذاری در داخل کشور و سایر سرعت گیرها، عملکرد موفقی در سال 98 به ثبت رساند و پا به سال جدید با رویکرد ملی «جهش تولید» گذاشت.
مروری بر فولاد ایران در سال ۹۸ در ده پرده

پرده اول: دولت آمریکا با این‌که صنعت فولاد ایران را در سال ۹۷ تحریم کرده بود، در سال ۹۸ نیز چندین بار تحریم‌هایی علیه این صنعت اعمال کرد!

این تحریم‌ها در سال ۹۸ عبارت بودند از:

  • تحریم صنعت فولاد ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸
  • تحریم صادرات الکترود گرافیتی و کک نفتی به ایران در ۲۵ آذر ۹۸
  • تحریم شرکت‌های فولادی ایران در ۲۰ دی ۹۸

پرده دوم: صنعت فولاد ایران اما ریسک تحریم‌ها را به خوبی مدیریت کرد:

  • تولید فولاد ایران با رشد ۱۰ درصدی به حدود ۲۵ میلیون تن در ۱۱ ماه نخست ۹۸ رسید.
  • تولید شمش فولادی در ۱۱ ماه نخست ۹۸، ۱۸ درصد افزایش یافت.
  • با وجود تحریم‌ها، ۶۰ درصد از افزایش تولید شمش فولادی، راهی بازارهای صادراتی شد.
  • صادرات فولادسازان بزرگ کشور، ۲۸ درصد افزایش یافت.

پرده سوم:  سال ۹۸ به واسطه تحریم‌ها، حرکت جدیدی در شرکت‌های فولادی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات، قطعات و فرایندها در صنعت فولاد شکل گرفت. این حرکت از سال ۹۷ شروع شده بود که با برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در دی ماه سال ۹۷ شتابی مضاعف به خود گرفت و تداوم ساختارهای اطلاعاتی، مالی و رویدادی آن در انجمن تولیدکنندگان فولاد و برگزاری دومین دوره این رویداد با مشارکت گسترده تولیدکنندگان و تامین کنندگان زنجیره فولاد منتج به ۹۵.۵ میلیون یورو قرارداد ساخت داخل و بیش از ۵۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه شد.

پرده چهارم: تولیدکنندگان فولاد در سال ۹۸ با محدودیت‌ها و مقررات دست‌وپاگیر صادراتی روبرو بودند. آنان باید برای صادرات محصولات فولادی، محموله به محموله از معاونت امور معدنی وزارت صمت مجوز می‌گرفتند!انجمن تولیدکنندگان فولاد در ۱۰ اسفند ۹۸، خواستار لغو این محدودیت‌ها شد.

پرده پنجم: در کل سال ۹۸، قیمت جهانی فولاد بیش از قیمت آن در داخل کشور بود و فولادسازان با ریسک سرکوب قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا روبرو بودند.

پرده ششم: در زمستان ۹۸، بازار فولاد به عرصه تاخت‌وتاز سفته‌بازان تبدیل شد. برای مهار این سفته‌بازی، به جای مدیریت تقاضا و اصلاح جدی قیمت‌ها، عرضه سنگین به فولادسازان تحمیل شد و در ۱۱ اسفند، رکورد تاریخیِ سنگین‌ترین عرضه شمش فولادی در بورس کالا ثبت شد!

پرده هفتم: در مهرماه ۹۸، عوارض صادرات سنگ آهن از ۸ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. در زمستان ۹۸، عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات آهن اسفنجی وضع شد.

پرده هشتم: در مرداد ۹۸، نرخ فروش کنسانتره به ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان و نرخ فروش گندله به ۲۳.۵ درصد شمش فولاد خوزستان افزایش یافت.

پرده نهم: در اسفند ۹۸، کرونا در ایران شیوع پیدا کرد و تولیدکنندگان فولاد در کنار پیشگیری از نفوذ کرونا به مجتمع‌های تولیدی، به مسئولیت اجتماعی خود در زمینه مقابله با کرونا هم عمل کردند.

پرده دهم (آخر): با وجود تحریم‌ها و همچنین ریسک‌های مقرراتی و قیمت‌گذاری در داخل کشور، صنعت فولاد ایران عملکرد موفقی در سال ۹۸ به ثبت رساند و پا به سال جدید با رویکرد ملی جهش تولید گذاشت.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده