تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۹۳۵۷۱
با ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی:

۵۰ میلیون تن ظرفیت بندر شهید رجایی افزایش می‌یابد

می متالز - ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن از طرح‌های در حال احداث است که ظرفیت فعلی بندر را تا ۵۰ ملیون تن افزایش می‌دهد.
۵۰ میلیون تن ظرفیت بندر شهید رجایی افزایش می‌یابد

به گزارش می متالز، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز یک‌شنبه گفت: این ترمینال با توجه به هدف‌گذاری‌ها در صنعت فولاد قادر به رفع نیاز کارخانه‌های فولاد کشور است و در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری و توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود.

الله‌مراد عفیفی‌پور در نشست تشریح برنامه‌ها و طرح‌های در دست اقدام در بندر شهید رجایی از سال ۹۸ به مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی اشاره کرد.

وی در این باره بیان داشت: مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی یک مگاپروژه بندری با پیچیدگی‌های خاص فنی و عمرانی است که موجب ارتقا جایگاه کانتینری بندر شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶,۳ میلیون TEU به ۸,۴ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵هزار DWT را از دیگر مزیت‌های فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی عنوان کرد.

عفیفی‌پور آغاز عملیات اجرایی طرح احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، آغاز عملیات اجرایی طرح احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی، افتتاح طرح احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهیدرجایی و ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور مبادی گردشگری بندر خمیر، لارک و هنگام از دیگر طرح‌های بنادر و دریانوردی هرمزگان نام برد.

وی نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسکله وی‍ژه حمل مواد نفتی بندر شهیدرجایی برای نخستین بار در بنادر کشور، تجهیز پنج ایستگاه ساحلی به سیستم شناسایی اتوماتیک و برگزاری نخستین مانور ریلی کانتینری از دیگر اقدامات مهم سال ۹۸ عنوان کرد.

عفیفی پور درباره عملکرد ۷۱ بندر هرمزگان نیز گفت: در ۱۱ ماهه سال گذشته ۸۷ میلیون تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر هرمزگان در بنادر این استان جابجا شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ادامه داد: از مجموع ۸۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۵۳ تن کالای تخلیه و بارگیری شده نیز ۵۷ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۷۲ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۲۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۵۸۱ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

وی میزان صادرات غیرنفتی از طریق بنادر تجاری هرمزگان را ۳۳ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۱۵ تن و حجم صادرات فرآورده‌های نفتی در بنادر استان را ۱۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۳۶ تن با افزایش ۵.۷ درصدی اعلام کرد.

عفیفی پور ادامه داد: در دوره زمانی یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۹۴ TEU کانتینر در مجموعه بنادر بازرگانی این استان تخلیه و بارگیری و ۵۸ هزار و ۶۰۹ فروند شناور در بنادر این استان پهلوگیری کرده‌اند.

وی افزود: از این رقم نیز، ۴ هزار و ۴۴۴ فروند شامل کشتی های بالای هزارتن و نیز ۵۴ هزار و ۱۶۵ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، کمتر از هزار تن وزن داشته‌اند.

از ۷۱ بندرتجاری و صیادی هرمزگان ۳۲ بندر آن ازجمله شهید رجایی، شهید باهنر، شهید ذاکری قشم کاوه، شهید حقانی، بندرلنگه، سیریک، کلاهی، کریان، تیاب، جاسک، چارک،، آفتاب، قشم و جوادالائمه با داشتن گمرک فعال است.

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.
این بندر در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

عناوین برگزیده