تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۹۳۵۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴ سیگنال برای بازار ارز در هفته نخست سال ۹۹ / دلار چه خواهد شد؟

می متالز - در دو روز کاری هفته اخیر قیمت صرافی ملی اعلام نشد، بانک‌ها مجاز به افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز شدند و در همین حال رئیس کل بانک مرکزی خبر داده که بخشی از منابع مسدود شده ایران آزاد می‌شود. در همین حال نگرانی بابت ریزش شاخص بورس و تهدید آن برای ارز کم‌رنگ شد.
۴ سیگنال برای بازار ارز در هفته نخست سال ۹۹ / دلار چه خواهد شد؟

به گزارش می متالز، در هفته نخست روز کاری امسال قیمت دلار صرافی ملی اعلام نشد و این درحالیست که در روزهای پیشین با وجود تعطیلی، اما صرافی ملی قیمت دلار را اعلام کرده بود.

چهارم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ قیمت فروش دلار ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و بدون تغییر نسبت به روزهای واپسین سال ۹۸ اعلام شد.

ثبات قیمت دلار صرافی ملی و سپس اعلام نشدن آن، در حالیست که چهارشنبه ششم فروردین ماه اعلام شد: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که آخرین روز سال ۹۸ به بانک‌ها ابلاغ کرده بود، ضمن اعلام نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز را به نظام بانکی داده است.

بدین ترتیب نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در پایان سال ۹۸ برای یورو که قبلا ۸,۵۰۰ تومان بود به ۱۰,۲۰۰ تومان و دلار که قبلا ۷,۵۰۰ تومان بود به ۸,۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

با وجود این اتفاقات که هیچ کدام نشان از کاهش نااطمینانی در بازار ارز نداشتند اما روز چهارشنبه رئیس کل بانک مرکزی خبر مهمی را اعلام کرد.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیات دولت گفته است: با تلاش‌هایی که وزارت امورخارجه و بانک مرکزی انجام داده است به نتایج خوبی رسیده‌ایم و احتمال آزاد شدن بخشی از منابع مسدود شده ما که به ناحق از سوی آمریکا مسدود شود می‌رود از این رو امیدواریم با آزاد شدن این منابع آنها را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و هر چیز که مورد استفاده مردم است به‌ کار بگیریم.

این سه سیگنال ارزی در هفته نخست سال ۹۸ درحالیست که کارشناسان هم نسبت به آینده قیمت دلار چندان تصویر یکسانی ندارند.

داود سوری، اقتصاددان درباره آینده دلار معتقد است: الان ارز به هیچ دردی نمی خورد و ممکن است به عنوان قاچاقچی دستگیر شوید. دولت سعی می‌کند با محدود کردن معاملات نقل و انتقال پول از فعالیت‌هایی که هزینه مبادله را بالا می‌برد جلوگیری و بازار را کنترل کند. این بازار برای رشد آماده است اما بستگی دارد دولت چقدر روی آن کنترل داشته باشد.

 سال ۹۹ سال کدام بازار است؟

در همین حال حسین عبده تبریزی، اقتصاددان نیز اعتقاد دارد: معجزه افزایش مداوم قیمت سهام، مسکن و دارایی‌هایی چون خودرو بالاخره در جایی فرو می‌ریزد. این پیش‌بینی دشوار نیست که وقتی بریزد نقدینگی کجا می‌رود. اولین حرکت سرمایه‌گذاران در آن زمان بازار ارز خواهد بود.

این درحالیست که چهارمین سیگنال برای بازار ارز، شاخص بازار سهام است که عبده تبریزی افت این شاخص را به منزله افزایش نگرانی برای بازار مطرح کرده اما در دومین روز کاری هفته نخست سال ۹۹ شاخص بازار سهام بیش از ۱۲ هزار واحد افزایش یافت تا نگرانی‌های ارزی از این ناحیه کمرنگ شود.

آیا وضعیت بازار ارز در فروردین ماه امسال مثل سال گذشته خواهد شد؟ در فروردین ماه سال گذشته دلار و سکه حدود پنج درصد و بورس بیش از ۱۴ درصد افزایش یافته بود.

عناوین برگزیده