تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۹۳۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج و بهره‌برداری از ذخایر معدنی «کپه داغ» در حال انجام است

می متالز - سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان گفت: بهترین و اصلی‌ترین ماده کشف‌شده در معادن شمال شرق این شهرستان «کلسیت» بوده که ماده اولیه بسیاری از محصولات محسوب می‌شود و استخراج از این معادن هم‌اکنون در حال انجام است.
استخراج و بهره‌برداری از ذخایر معدنی «کپه داغ» در حال انجام است

به گزارش می متالز، سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان با اشاره به وجود دو زون(پهنه) معدنی در شمال شرق و جنوب شرقی این شهرستان، اظهار کرد: بهترین و اصلی‌ترین ماده کشف‌ شده در معادن منطقه کپه داغ کلسیت بوده که در معدن بردر خلوص آن به بالای ۹۹ درصد و در معدن دربادام بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است

سید ایمان وهاب‌زاده با بیان اینکه معدن دربادام کاملاً فعال بوده و از حدود یک سال گذشته توسط سرمایه‌گذاران جدیدی در حال برداشت و استخراج است، افزود: معدن بردر به دلیل دسترسی سخت کم فعالیت است و چون هر دو معدن کلسیت بوده و در اختیار یک سرمایه‌گذار قرار دارد در حال حاضر در دستور کار بهره‌برداری نبوده و از ظرفیت معدن دربادام استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: البته از گذشته‌ها تاکنون حرف‌هایی مبنی بر وجود معادت نفت و جیوه در این منطقه بیان می‌شد و هیچ‌کدام نیز تاکنون رد نشده، اما مشکلی که وجود دارد، قرارگیری این منطقه در حوزه مناطق حفاظت‌ شده محیط‌ زیست بوده، بنابراین، کار آن‌چنانی صورت نگرفته است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان بابیان این موضوع که در قسمت جنوب شرقی شهرستان نیز معادن پوزولان و پوکه قرار دارد، تصریح کرد: از وقتی سیمان‌ها از حالت پوزولانی خارج‌ شده نسبت به این ماده معدنی استقبال کمتری صورت می‌گیرد و علناً این معدن غیرفعال شده است.

وهاب‌زاده تأکید کرد: معدن پوکه این شهرستان با چگالی کم، خوب بوده، اما مشکل سطح دسترسی به آن است، در ۶ ماه آخر سال هم به دلیل برف‌گیر بودن منطقه و حتی سیلابی شدن مسیر، دسترسی ممکن نیست و در فصول‌ خاص معدن فعال است.

وی با یادآوری اینکه ماده معدنی کلسیت به‌عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات شناخته می‌شود، افزود: کلسیت استخراج‌ شده از معدن دربادام این شهرستان برای خوراک دام صنعتی استفاده‌ شده و سرمایه‌گذاران این معدن به دنبال راه‌اندازی یک واحد تولید کاغذ نیز هستند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان یادآور شد: در منطقه کپه داغ یک معدن دولومیت نیز وجود دارد، اما به دلیل دور بودن معدن و افزایش هزینه حمل‌ونقل و انرژی، در حال حاضر غیرقابل‌ برداشت است.

عناوین برگزیده