تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۹۳۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اقتصاد در گذر زمان

از «محکومیت اقدام انگلیس به استخراج خاک سرخ معادن ابوموسی» تا «آزاد شدن 1.7 میلیارد دلار دارایی توقیف شده بانک مرکزی»

می متالز - موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
از «محکومیت اقدام انگلیس به استخراج خاک سرخ معادن ابوموسی» تا «آزاد شدن 1.7 میلیارد دلار دارایی توقیف شده بانک مرکزی»

به گزارش می متالز، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

8 فروردین 1314، وزارت امور خارجه در یادداشتی به سفارت انگلیس، اقدام آن کشور در کسب امتیاز استخراج خاک سرخ معادن ابوموسی و صدور آن به انگلستان را محکوم کرد و آن را تعرض به حاکمیت ملی ایران دانست. این امتیاز از سوی حاکم شارجه به انگلیسی ها واگذار شد.

8 فروردین 1333، انتظام وزیر خارجه ایران با بیان اینکه انعقاد قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوطه در خارج از مرزهای ایران با قانون ملی شدن صنعت نفت مغایرت ندارد، راه را بر کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران هموار کرد. در پی این سخنان کنسرسیوم شرکتهای 8 گانه خارجی مربوط به نفت ایران از 22 فروردین 1333 رسماً کار خود را آغاز کردند.

8 فروردین 1357، ایران گفت‌ و گوهایی را برای خرید 4 نیروگاه اتمی جدید از آلمان غربی آغاز کرد. همزمان با این گفت ‌و‌ گوها، مذاکرات ایران با آمریکا برای خرید 6 الی 8 رآکتوراتمی تولید انرژی ادامه دارد.

همچنین در این روز به دلیل اعتصابات گسترده کارگران در سراسر کشور، حکومت شاه طی توافقی با دولت بنگلادش هزاران کارگر و تکنسین آن کشور را استخدام می کند.

8 فروردین 1396، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 1395 را معادل 9 درصد اعلام کرد که بر این اساس نرخ تورم سالیانه پس از 26 سال تک رقمی شد.

8 فروردین 1397، بر اساس گزارش های منتشر شده، سیریل راماپوسا رییس جمهور آفریقای جنوبی پیشنهاد کرد که قاره ی آفریقا واحد پولی جدیدی را ایجاد کند.

8 فروردین 1398، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از لغو توقیف 1.7 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر داد.

منبع: تابناک
عناوین برگزیده