تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۹۳۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست دبیر کل کانون کارگزاران برای عرضه محصولات در بورس کالا + ۱۲ پیشنهاد

می متالز - دبیر کل کانون کارگزاران بورس از مدیرعامل بورس کالا با توجه به لزوم مبارزه با شیوع کرونا با توصیه به انجام عرضه ها در این بورس بصورت دو هفته یک بار، ۱۲ پیشنهاد ارائه کرد.
درخواست دبیر کل کانون کارگزاران برای عرضه محصولات در بورس کالا + ۱۲ پیشنهاد

به گزارش می متالز،  روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس طی نامه‌ای به حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا با توجه به شرایط فعلی و لزوم مبارزه با شیوع ویروس کرونا در تمام ابعاد برای جلوگیری از حضور کارمندان، مدیران شرکت‌های عرضه کننده، خریدار، کارگزار، کارمندان بانک ها و ... و همچنین جلوگیری از افزایش نقل و انتقالات بانکی به عرضه کنندگان توصیه شود، عرضه های بورس کالا پس از تعطیلات نوروز نیز بصورت دو هفته یک بار انجام شود.

  1. در این راستا اقدامات اجرایی زیر نیز پیشنهاد می شود:
  2. اطلاع رسانی کامل و لازم به خریداران و سایر ذینفعان در خصوص زمان عرضه توسط هر عرضه کننده یا درمورد هر کالا انجام پذیرد.
  3. قیمت های پایه کلیه محصولات دوهفته یکبار تعیین شود.
  4. عرضه ها بصورت سلف باشد و در خصوص مباحث حقوقی تحویل یا تأخیر، مانعی برای فروشنده ایجاد نشود اما فروشنده با بیشترین تلاش و همکاری کالای خود را بصورت فوری تحویل خریدار کند.
  5. مقدار عرضه کالا حداقل دو برابر کف عرضه باشد ولی در یک هفته عرضه شود.
  6. کالاها ترجیحاً به اندازه‌ای عرضه شود که وارد سیستم مچینگ (مازاد عرضه) شود و با همکاری عرضه کننده و بورس کالا مچینگ به اندازه دو هفته جهت دسترسی خریدار معتبر باشد.
  7. کالاهایی که برای مبارزه با این بیماری مصرف خاص دارند بصورت اختصاصی عرضه شوند و از این قاعده پیشنهادی با توجه به شرایط مستثنا باشند.
  8. تمام عملیات post trade مبتنی بر وب باشد و بصورت دورکاری امکان انجام آنها میسر باشد.
  9. در صورتی که امکان عرضه کالاها در دو هفته یکبار میسر نباشد عرضه‌ها تنها در روزهای زوج هفته برگزار شود و عملیات تسویه نیز تنها در روزهای زوج ممکن باشد.
  10. در صورت خرید کالا پیش پرداخت خریداران مستقیم به حساب اتاق پایاپای واریز شود و به حساب کارگزار واریز نشود.
  11. با توجه به مشکلات انتقال وجوه و تهیه اسناد لازم جهت تسویه قراردادها بصورت اعتباری، مهلت تسویه قراردادهای بورس کالا بدون جریمه از سه به ۵ روز کاری افزایش یابد.
  12. مدارک مورد نیاز کاغذی توسط بورس کالا نظیر فرم دستی نامه های پایاپای و نامه‌های کمیت و کیفیت و تحویل، مدارک پذیرش و ... بصورت الکترونیکی و با امضای دیجیتال (مشابه سامانه کارا در شرکت سپرده گذاری مرکزی) در حال حاضر دریافت شود.
  13. کالاهایی که در شرایط فعلی عرضه های آنها ضرورتی ندارد حتما با اعلام قبلی در بازه های زمانی طولانی تر عرضه شوند.
منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده