تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۹۳۹۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش:

ابر عرضه‌ها بر پتروپالایشی و کامودیتی‌ها

می متالز - بازار امروز را نیز با نوساناتی کم و مثبت پیش‌بینی می‌شود و این در حالیست که ممکن است، عرضه‌های سنگین در نماد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزاتی مشاهده شود.
ابر عرضه‌ها بر پتروپالایشی و کامودیتی‌ها

به گزارش می متالز، برعکس تمامی اتفاقات و ریزش سنگین شاخص بورس‌های جهانی، قیمت جهانی نفت، محصولات پتروشیمی، انواع محصولات فلزی و ...، شاخص بورس ایران با رشدی ۱۲.۶۰۶ واحدی در روز چهارشنبه بسیاری از کارشناسان مطلع از شرایط اقتصاد داخلی و صادراتی را شگفت زده کرد.

در اینکه در سال‌های اخیر و با کاهش چشمگیر فروش نفت شرایط اقتصاد داخلی تا حدودی خود را از اقتصاد بین المللی متمایز کرده شکی نیست با این وجود بسیار واضح است که کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی می‌بایست منجر به کاهش چشمگیر محصولات شرکت‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزاتی گردد.

با این وجود رشد قیمتی در نماد‌های فارس، وبملت، رمپنا، حکشتی و وغدیر و تاثیر این نماد‌ها بر شاخص کل منجر به رشد بیش از ۱۲.۶۰۶ شاخص کل در روز چهارشنبه شد.

 

اخبار بین الملل

متاسفانه اخبار ناخوشایند اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در بازار جهانی در روز‌های گذشته به قدری زیاد است که گزینش مهمترین آن‌ها کاری دشوار است اما؛ از مهم‌ترین اخبار روز گذشته می‌توان به اخبار مربوط به توافق کشور‌های عضو G۲۰ در خصوص تزریق بیش از ۵ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی جهت جبران بخشی از لطمات وارد شده در اثر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

به گزارش رویترز، رهبران گروه ۲۰ در روز پنج شنبه متعهد شدند، به منظور محدود کردن خسارات وارده به مشاغل و درآمد‌ها در اثر شیوع ویروس کرونا، تا بیش از ۵ تریلیون دلار به اقتصاد جهان ترزیق کنند و هر آنچه لازم است برای غلبه بر این ویروس انجام دهند.

چنین اتحادی میان آن‌ها از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ دیده نشده است. آن‌ها در جریان ویدئو کنفرانس به اجرای و تأمین بودجه کلیه اقدامات درمانی لازم برای توقف شیوع ویروس کرونا متعهد شدند.
آن‌ها گفتند: «گروه جی ۲۰ متعهد شده است به همراه سازمان بهداشت جهانی و موسسات بین المللی دیگر تا هر آنچه می‌تواند برای غلبه بر این بیماری مسری انجام دهد.»

بیانیه این گروه، مصالحه آمیز‌ترین لحن گروه جی ۲۰ در مورد تجارت طی سال‌های گذشته را همراه داشت و متعهد شد تا تامین تجهیزات پزشکی حیاتی و و کالا‌های دیگر در سراسر مرز‌ها را تضمین کند و اختلال در زنجیره عرضه را حل کند.

با این وجود ریزش مجدد بورس‌های اروپایی و شاخص‌های بازار بورس آمریکا در روز جمعه و پس از رشد سه روزه این شاخص‌ها نشان از وضعیت وخیم کنونی دارد؛ در همین ارتباط رئیس صندوق بین‌المللی پول عصر دیروز در سخنانی از ورود جهان به مرحله رکود اقتصادی خبر داد.

وی گفت: کاملا آشکار است که جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد مرحله رکود اقتصادی شده است. رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه اقتصاد آمریکا نیز وارد مرحله رکود شده گفت که این بحران از بحران مالی جهانی اخیر وخیم‌تر خواهد بود. جئورجیوا در ادامه گفت که بازار کشور‌های در حال توسعه به حدود ۲.۵ تریلیون دلار نیاز خواهد داشت.

رئیس صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش نیز با اعلام یک هشدار جدی گفته بود که رکود اقتصادی در سراسر جهان ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بسیار بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ باشد.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

همانگونه که اشاره شد ظاهرا اقتصاد ایران با سایر نقاط دنیا قابل مقایسه نیست و در حالی که شاهد ریزش سنگین قیمت سهام شرکت‌های ساختمانی و اوراق رهنی در بازار آمریکا هستیم، قیمت مسکن در اسفند ماه علی رغم کاهش مفرط حجم معاملات شاهد افزایش هم بود.

بر این اساس، بازار مسکن در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ یک شرایط سخت و غیر قابل پیش‌بینی را سپری کرده و معاملات مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت افت کرد. سال گذشته و در روز‌های پایانی سال بود که متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز ۱۴ میلیون تومان عبور کرده بود، در اسفند ماه پارسال باز هم این روند را ادامه داد و به ۱۵ میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز با تایید رشد قیمت مسکن در اسفند ماه ۹۸ اعلام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی است که در همین ماه تعداد مبایعه نامه‌ها با یک کاهش شدید به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره رسیده بود.

اما از اخبار امیدوار کننده در شرایط نگران کننده این روز‌های کشور و جهان می‌توان به اظهارات همتی در خصوص آزاد سازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران اشاره داشت. دکتر همتی در یادداشتی اینستاگرامی عنوان کرد: این روزها، زندگی اقتصادی مردم تحت فشار تحریم‌های ظالمانه و همه جانبه و شیوع ویروس کرونا، نیازمند پشتیبانی‌و تلاش جدی و فوری مسئولان است.

بانک مرکزی، درادامه رویکرد فعال و تلاش‌های خود، با همراهی و پشتیبانی وزیر محترم امور خارجه، تمام توان و همت خودش را صرف تأمین منابع ارزی مورد نیاز کشورمان، از محل منابع متعلق به ایران، برای تدارک دارو، تجهیزات پزشکی و انسان دوستانه نموده و به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

وی افزود پیگیری‌ها درهر دو مورد تاکنون روند مثبتی داشته است. در مورد تبلیغات برای وارونه نشان دادن تلاش‌های ایران برای استفاده از حقوق و منابع مسدود خودش برای تأمین نیاز‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم، و این ادعا که ایران درتلاش برای دسترسی به پول نقد است! نه دارو و تجهیزات پزشکی! بایستی توضیح بدهم که، تلاش ما صرفاً در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای انتقال منابع ارزی بانک مرکزی، برای تداوم تأمین دارو و تجهیزات برای مقابله با این بیماری عالم‌گیر است.

 

بازار امروز

بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی و حتی طلا در هفته‌های اخیر بر بازار امروز به سادگی عبور کرد. افت ادامه دار قیمت نفت و یا تثبیت نرخ‌های ۲۰ تا ۲۵ دلاری این ماده در ماه‌های آتی خبری بد برای تمام صنایع به ویژه صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی بوده و از این رو عرضه‌های سنگین در این نماد‌ها از اتفاقات انکار ناپذیر روز‌های آتی به شمار می‌رود.

افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی به ویژه مس تا محدوده‌ی ۴۸۰۰ دلار و روی در محدوده‌ی ۱۸۰۰ دلار خبر‌های بدی را برای صنایع فلزات پایه را نیز به همراه دارد که بی شک در روز جاری نیز شاهد قدرت عرضه‌کنندگان در نماد‌های وابسته به این گروه باشیم.

آنچه دیگر حتی بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را هم غافلگیر کرده بازار مثبت آنهم در شرایطی است که بازار‌های جهانی و قیمت محصولات اساسی رو به افولی بی سابقه است. با این حال شاید ریزش سنگین در بسیاری از نماد‌های بنیادی با ادامه این روند در ماه‌های آتی گریز ناپذیر باشد.

بازار امروز را نیز با نوساناتی کم و مثبت پیش بینی می‌کنیم و این در حالیست که ممکن است شاهد عرضه‌های سنگین در نماد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزاتی باشیم.

عناوین برگزیده