تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۹۴۰۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سودآوری مطلوب مرجان برای این شرکت؛

سبد «تاپیکو» پر از بورسی‌ها شد

می متالز - نگاهی به سبد سهام «تاپیکو» از سهم بالای بورسی‌ها حکایت دارد؛ روایتی که شیرینی سود را زیر زبان این شرکت نشانده است.
سبد «تاپیکو» پر از بورسی‌ها شد

به گزارش می متالز، شرکت «سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین» در اسفند ماه سال ۹۸ بیش از آن که خریدار سهام باشد، در قامت فروشنده ظاهر شده است.

بر اساس گزارش عملکرد یک ماهه منتهی به اسفند، این شرکت ۵ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال سهم خریداری کرده که «تاصیکو» سهم ۹۴ درصدی از سبد خرید داشته است. در مقابل، ۱۴ هزار و ۵۰ میلیارد ریال از سهام تحت تملک خود را به فروش رساند که در صدر واگذاری‌ها «پتروشیمی مرجان» قرار دارد که دیگر جایی در سبد سهام «تاپیکو» نخواهد داشت.

به طور کلی، در مدت ۱۰ ماهه منتهی به اسفند سال ۹۸ این شرکت سرمایه‌گذار بالغ بر ۱۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال سهم خریداری کرده که تقریبا تمام این خرید‌ها از بازار سرمایه انجام شده و از سوی دیگر، ۱۵ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال دارایی به فروش رسانده که غالب آن مربوط به عرضه ۱۷ درصد از سهام شرکت «پتروشیمی مرجان» می‌شود.

این واگذاری‌ها سودی معادل ۹ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال به همراه داشته و به این ترتیب، تا پایان دوره ۱۰ ماهه منتهی به اسفند، «تاپیکو» ۱۱ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرد؛ این در حالی است که در کل سال مالی قبل، ۸۲۲ میلیارد ریال از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها کسب سود کرده بود.

در نگاه کلی، سال مالی گذشته ۹۸ درصد از درآمد‌های عملیاتی شرکت از محل سود سهام حاصل شد و تنها ۲ درصد مربوط به سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها بود. البته با توجه به حجم بالای فروش سهام در مدت سپری شده از سال مالی جاری، این ترکیب با اندکی تغییر همراه خواهد شد.

درآمد سود سهام «تاپیکو» از شرکت‌های زیرمجموعه، تا سال ۹۶ تقریبا در محدوده‌ای مشخص حرکت می‌کرد اما؛ در سال ۹۷ با جهشی بلند به بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال رسید. در امر سودسازی با فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز گام بلندی برداشته شده است.

در مجموع، با توجه به افزایش درآمد شرکت‌های زیرمجموعه در نتیجه تورم اقتصاد و همچنین کسب سود بسیار مناسب از محل فروش سرمایه‌گذاری ها، انتظار می‌رود در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه ۹۹ درآمد‌های عملیاتی «تاپیکو» رشد مطلوبی نسبت به سال مالی گذشته داشته باشد. برآورد‌های آبسیم حاکی از آن است که این شرکت توان تحقق ۸۰۰ ریال سود به ازای هر سهم را در پایان سال مالی ۹۹ دارد که نسبت به سود تحقق یافته سال مالی ۹۸ رشد ۸۵ درصدی را حکایت خواهد کرد.

نکته قابل اتکا در صورت‌های مالی «تاپیکو» سهم بالای پرتفوی بورسی است که سبب می‌شود رشد بازار سرمایه اثر قابل ملاحظه‌ای بر NAV و ساختار درآمدزایی شرکت بگذارد.

بالغ بر ۶۷ درصد از پرتفوی شرکت مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه محصولات شیمیایی است و در این بین، «فارس» بیشترین سهم را دارد. در سبد سهام غیربورسی، «نفت ستاره خلیج فارس» سهم اکثریت دارد و راه‌اندازی کامل آن اثر بسیار بالایی بر درآمدزایی این شرکت خواهد گذاشت. علاوه بر این، تکمیل و راه‌اندازی سایر پروژه‌های نیمه تمام و همچنین عرضه سهام شرکت‌های غیربورسی در بازار سرمایه، می‌تواند بیش از پیش به رشد درآمد‌های این شرکت کمک کند.

عناوین برگزیده