تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۹۴۰۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش حیاتی بازار سرمایه در تحقق جهش تولید/ بنگاه ها برای تامین مالی به بازار سرمایه بروند

می متالز - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که شعار سال ۹۸ به دلیل برخی از مقررات محدود کننده تحقق پیدا نکرد، اما امید است در سال جاری با درک درست و به موقع از برخی سیاست‌گذاری‌ها شاهد بهبود فضای کسب و کار و جهش تولید باشیم. در این میان بنگاه‌ها در سال ٩٩ می‌توانند به جای مراجعه بیشتر به بانک‌ها و تامین نیاز خود از طریق بازار پول به سمت بازار سرمایه بروند و از ظرفیت‌های موجود در این بازار برای تامین نیاز مالی خود استفاده کنند.
نقش حیاتی بازار سرمایه در تحقق جهش تولید/ بنگاه ها برای تامین مالی به بازار سرمایه بروند

به گزارش می متالز، حسین سلاح ورزی با اشاره به ابزار و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق شعار جهش تولید و تداوم تولید اشاره کرد و افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا تنها کانال درآمد یا تامین نیاز ارزی‌ کشور به دلیل تحریم‌های گسترده از محل صادرات غیرنفتی یعنی تولیدات صادراتی بود.

وی ادامه دارد: با توجه به اینکه ویروس کرونا بخش عمده‌ای از مشاغل و کسب و کارهای کوچک را از بین برده و نیازهای ارزی کشور را به شدت افزایش داده است؛ بنابراین جهش تولید می‌تواند از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.

سلاح ورزی اظهار داشت: در کنار موضوع ضرورت بهبود فضای کسب و کار و کاهش مقررات محدود کننده برای جهش تولید، تامین نقدینگی و سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها به عنوان امری حیاتی و ضروری تلقی می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به محدودیت‌های موجود در بانک‌ها و بازار پول برای تامین مالی بنگاه‌ها تاکید کرد و افزود: نقش بازار سرمایه در تقویت شرکت‌ها، بنگاه‌ها و تداوم تولید صادراتی نقشی اساسی و حیاتی است.

وی گفت: بنگاه‌ها در سال ٩٩ می‌توانند به جای مراجعه بیشتر به بانک‌ها و تامین نیاز خود از طریق بازار پول به سمت بازار سرمایه بروند و از ظرفیت‌های موجود در این بازار برای تامین نیاز مالی خود استفاده کنند.

سلاح ورزی به مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: عمق بازار سرمایه که به عنوان یکی از بازارهای مهم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود می‌تواند از طریق تامین‌های مالی گسترده افزایش یابد و از میزان تلاطم و نوسانات آن کاسته شود، همچنین این اقدام باعث کاهش فشار به بازار پول و بانک‌ها برای تامین مالی خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران وجود برخی از فضای مقرراتی را به عنوان مهمترین مانع و چالش برای تحقق شعار جهش تولید مطرح کرد و گفت: در کشور شاهد مجموعه‌ای از قوانین و مقررات محدودکننده‌ای هستیم که فضای فعالیت برای کسب و کار را سخت کرده و باعث ایجاد برخی از محدودیت‌ها برای شرکت‌ها، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در جهت توسعه، افزایش تولید و ایجاد کسب و کارهای جدید شده است.

سلاح ورزی با بیان اینکه شعار سال ٩٨ محقق نشده است، افزود: سال گذشته در کشور شاهد برخی از محدودیت‌های بین المللی از نظر تراکنش‌های مالی، کاهش شدید فروش نفت و درآمدهای کشور بودیم که از طریق استفاده از برخی استراتژی‌ها در برابر تحریم می‌توانستیم برخی از محدودیت‌ها را برای تولیدکنندگان را از بین ببریم و اجازه دهیم تا توان تولید داخل بیشتر شود.

 وی به مهمترین الزامات برای تحقق شعار سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: به این موضوع باید فراتر از شعار نگاه کرد، همه برنامه‌های پیش رو باید بر مبنای بهبود فضای کسب و کار و کاهش مقررات محدود کننده در جهت افزایش توان تولید داخلی باشد تا این امر منجر به جهش تولید صادراتی شود.

عناوین برگزیده