تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۹۴۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اقبال صادرات محورها با تکیه بر دو عامل + پیش بینی اصلاح شاخص و معاملات آتی

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز موج صعودی شاخص و ورود نقدینگی از ٢٨ اسفند از اقبال صادرات محورها با تکیه بر دو عامل، پیش بینی اصلاح مقطعی بورس و روند افزایشی معاملات طی هفته آینده خبر داد.
اقبال صادرات محورها با تکیه بر دو عامل + پیش بینی اصلاح شاخص و معاملات آتی

به گزارش می متالز، ولید هلالات با اشاره به رشد روزهای اخیر بازار سرمایه به ایرنا گفت: واقعیتی که در مورد بازار وجود دارد، بحث تاثیر گذاری تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و شیوع ویروس کرونا بر روند معاملات بازار سرمایه در روزهای پایانی سال گذشته بود. کاهش نرخ کامودیتی‌ها و روند منفی بازارهای جهانی در هفته پایانی سال ٩٨ باعث تشدید عرضه‌ها شد. با توجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا و اثر آن بر روند معاملات بازار، فعالان حاضر وجود چنین فضای مثبت معاملاتی را برای ایام نوروز پیش‌بینی نکرده بودند.

وی به رشد معاملات اوراق مشارکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزهای پایانی سال ٩٨ تاکید کرد و افزود: افرادی که سهام را نقد کرده بودند تا پایان تعطیلات نوروزی و مشخص شدن سمت و سوی بازار جهانی به سمت خرید اوراق مشارکت پیش رفتند. رشد نرخ دلار در روزهای پایانی سال و افت بازار جهانی، زمینه افزایش قیمت اوراق مشارکت را در بازار فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: میزان چشمگیری از نقدینگی در اختیار سهامداران است که این افراد منتظر بودند تا بعد از تعطیلات نوروزی اقدام به خرید و ورود سرمایه‌ها به بورس کنند که برخلاف پیش‌بینی‌ها کلید آغاز موج صعودی شاخص و ورود نقدینگی از ٢٨ اسفند زده شد.موضوعی که به شدت بازار را در سال گذشته تحت تاثیر قرار داد، تعطیلی بسیاری از صنایع به علت رکود و ورود آنها برای تامین مالی به بورس بود که این موضوع باعث ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار شد.

هلالات عنوان کرد: ورود نقدینگی قوی به بورس از یک طرف و عدم عرضه از سوی حقیقی ها از طرف دیگر زمینه رشد شاخص بورس را طی چند وقت اخیر فراهم کرده است. با رشد نرخ دلار نیمایی و سامانه سنا در صورت مدیریت ویروس کرونا و  ورود آن به شیب نزولی، سهام صادرات محورها که وزن اصلی شاخص را تشکیل می‌دهند به دلیل افزایش قیمت دلار وارد فاز صعودی خواهند شد.

وی با بیان اینکه اهرم دلار تا حدودی از ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و شرکت‌های وابسته به دلار را جبران کرد، توضیح داد: قیمت‌های جهانی در نهایت ٢٠ درصد کاهش داشتند در حالی که متوسط قیمت دلار تا ٤٠ درصد صعودی بود. نگرانی از شیوع کرونا و تاثیرگذاری آن بر موضوعات پیرامون که باعث ریزش بازار شد کنار رفته اما ممکن است بازار سرمایه شاهد اصلاح مقطعی باشد و بعد از آن دوباره وارد فاز افزایشی شود.

هلالات با پیش‌بینی روند معاملات در بازار امروز گفت: به نظر می‌رسد امروز شاهد افزایش موج عرضه در بازار باشیم که علت آن مربوط به چند روز تعطیلی پیش رو است. با توجه به باز بودن بازارهای جهانی در تعطیلات پیش رو، سهامداران ترجیح می‌دهند به دنبال خرید نباشند و اقدام به عقب نشینی از معاملات بازار کنند اما طبق بررسی‌های صورت گرفته بازار برای هفته آینده دوباره افزایشی خواهد بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده