تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۹۴۱۱۰
سرویس خبر : انرژی

جهان غرق در طلای سیاه/ نفت ۱۰ دلاری هم خریدار ندارد

می متالز - رویا پیامنی- بازار جهانی نفت، متأثر از شیوع ویروس کرونا و سرازیر شدن آبشار عرضه غیرقابل کنترل نفت، غرق شده است.
جهان غرق در طلای سیاه/ نفت ۱۰ دلاری هم خریدار ندارد

به گزارش می متالز، بسیاری از مخازن خشکی پر شده و این موضوع معامله‌ گران را مجبور کرده است که نفت اضافی را در ابرتانکرهای بیکار (بلااستفاده) ذخیره کنند.

پالایشگاه‌ها درحال تعطیل شدن هستند چرا که کسی به سوخت تولیدی آنها نیازی ندارد. در بازارهای فیزیکی نفت بشکه ها با قیمتی کمتر از ۱۰ دلار دست به دست می‌شود و حتی تعدادی از تولیدکنندگان مبالغی را پرداخت می‎کنند تا مصرف کننده، نفت آنها را ببرد.

Gary Ross، مدیر ارشد بخش سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری طلای سیاه (LLC) گفت:” بازار فیزیکی نفت متوقف شده است.” تدارکات در تلاش برای تحمل کردن و کنار آمدن با شرایط موجود است، چرا که ما با کاهش فاجعه بار تقاضا روبه‌رو هستیم. تاجران نفت می‌گویند که احتمالا در این هفته شرایط بدتر شود.

در حالی که جهان در شرایط عادی روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کرد به گفته تحلیلگران و تجار تنها در طی چند هفته چیزی حدود یک چهارم از این تقاضا از بین رفته است.

با همه‌ گیری ویروس کرونا صنعت هوایی جهان، زمین گیر شده است؛ کارخانه ها و کسب و کارهای بسیاری تعطیل شده اند و میلیاردها نفر مجبور شده اند که در خانه بمانند.

مایک ویرت، مدیرعامل شرکت شورون به تلویزیون بلومبرگ گفت:” در برخی از نقاط جهان، تقاضای نفت به وضوح خاموش شده است.” در حال حاضر مشکل ضروری، کمبود مخازن ذخیره سازی در مکان های مناسب است.

با تقاضای ۲۰ میلیون بشکه کمتر از میزان عرضه، جهان مخازن کافی برای ذخیره سازی مازاد عرضه شده در طول ۲ تا ۳ ماه را نخواهد داشت. چرا که ظرفیت مخازن جهانی که عمداً در چند مرکز مانند روتردام، کارائیب و سنگاپور متمرکز شده‌اند، در دسترس هر تولید کننده ای قرار ندارد.

مشاوران و تجار می گویند: برای کسانی که به خطوط لوله و بنادر دسترسی ندارد، مخازن محلی طی چند روز آینده تکمیل می شوند، برای کسانی که به ساحل دسترسی دارند، یکی از راه حل های موجود، استفاده از ناوگان ابرتانکرها به عنوان مخازن ذخیره سازی شناور است که هم اکنون با سرعت بی‌سابقه ای در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت Frontline Ltd، که دارنده بزرگترین نفتکش جهان است، گفت: که هرگز شاهد چنین تقاضای اجاره کشتی برای ذخیره سازی طولانی مدتی نبوده است.

وی برآورد می کند که تجار می تواند چیزی حدود ۱۰۰ میلیون بشکه را در دریا ذخیره کند، اما همین ظرفیت هم تنها بعد از چند روز تکمیل می شود.

در ایالت متحده آمریکا، شرکت Plains All American Pipeline LP، که یکی از بزرگترین شرکت های خطوط لوله است، از تولیدکنندگان درخواست کرده است که به صورت داوطلبانه تولید خود را کاهش دهند و مانع از سرریز شدن شبکه خط لوله شوند که از طریق هزاران مایل سر چاه ها را به پالایشگاه ها وصل می کند.

براساس گفته های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (AIE)، در زمینه بنزین، رانندگان آمریکایی، با بیش از ۹ میلیون بشکه مصرف روزانه، بزرگ ترین منبع تقاضا برای آن هستند. از آنجا که به مردم کل ایالت ها از جمله کالیفرنیا و نیویورک گفته شده است در خانه بماند، این بدین معناست که میلیاردها سفر با اتومبیل از بین رفته است. مشابه این وضعیت در اروپا و آسیا نیز تکرار شده است.

Ben Luckock مدیر بازرگانی شرکت Trafigura گفت:” تخریب تقاضا بی سابقه است” وی تخمین می زند که میزان مصرف در ماه آوریل ۲۲ میلیون بشکه در روز باشد.

در سراسر جهان ۷۰۰ پالایشگاه وجود دارد که نفت خام را به بنزین، گازوئیل و سایر سوخت ها تبدیل می کند. در شرایط موجود این پالایشگاه ها تولید خود را کاهش داده اند و برخی از آنها به طور کامل تعطیل شده اند، چرا که وضعیت تقاضا برای تولیدات آنها بسیار خراب است.

برای نمونه در هند که ۱.۳ میلیارد نفر تا اواسط ماه آوریل، تحت فشار و در قرنطینه هستند، بزرگترین پالایشگاه این کشور، نرخ پردازش در بیشتر واحدها را تا ۳۰ درصد کاهش داده است.

در ایتالیا، مرکز شیوع ویروس کرونا در اروپا، یک پالایشگاه کوچک در روز جمعه تعطیل شد، چرا که تقاضا برای سوخت آن ۸۵ درصد کاهش یافته بود.

بازار نفت خام با از هم پاشیدن پالایشگاه ها دچار رنج و سختی می شود. نفت خامی که به دلیل غلظت و گوگردی که به همراه دارد و فرایند پالایش آن در پالایشگاه ها سخت است، با قیمتی بسیار پایین تر از معیارهای بین المللی به فروش می رسد. نفت وسترن کانادین سلکت که ماسه های نفتی البرتا را به همراه دارد، در روز جمعه با رکورد ۴.۵۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

در آمریکا، نفت خام ترش اوکلاهاما به قیمت ۵.۷۵ دلار در هر بشکه و همچنین نفت نبراسکا اینترمدیت به قیمت ۸ دلار در هر بشکه دست به دست می شود و این در حالی است که نفت خام شیرین و ایومینگ ۳ دلار در هر بشکه قیمت دارد.

شاید تعجب آور باشد که بنچ مارک‌ها همچنان به همان قیمت که قبلا فروخته می‌شدند معامله می شوند. بنچ مارک برنت که چیزی حدود دو سوم قیمت نفت جهان را تعیین می کند، در هفته گذشته ۲۴.۹۳ دلار در هر بشکه معامله شد که بسیار بالاتر از سطح تاریخی ۹.۵۵ دلار در هر بشکه در سال ۱۹۹۸ است.

Ben Luckock مدیر بازرگانی شرکت Trafigura معتقد است که قیمت های آتی احتمالا ۱۰ دلار دیگر سقوط کند.

Ross از گروه Black Gold می گوید که که دو بنچ مارک بین المللی برنت و وست تگزاس اینترمدیت در محدود قیمت بین ۱۲ تا ۱۹ دلار فروخته خواهند شد.

مرحله بعد در سقوط بازار نفت، تعطیل کردن تولیدهای گسترده است. چرا که دریل های حفاری ترجیح می دهند خاموش شوند و منتظر روزهای بهتر بمانند. همانطور که هم اکنون نشانه های این اتفاق در حال بروز است.

شرکت پتروبراس برزیل اعلام کرده است که امسال به دلیل کاهش تقاضا، تولید خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. در کانادا نیز برخی از تولیدکنندگان دست از کار کشیده اند. غول تجاری Glencore Plc نیز تولید خود را در Chad تعطیل کرده است.

برخی از تولیدکنندگان تمایلی ندارند که چاه ها را ببندند، آنها معتقدند اگر چه با قیمت های موجود مبالغی را از دست می دهند. اما همین پرداخت های نقدی از هیچ چیز بهتر است. اما با تعطیل شدن پالایشگاه ها و توقف فعالیت خطوط لوله و سرریز شدن مخازن ذخیره سازی، در نهایت این تولید کنندگان نیز مجبور می شوند که فعالیت خود را متوقف کنند.

عناوین برگزیده