تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۹۴۱۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

راه‌اندازی واحدهای راکد نمونه عینی جهش تولید است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد در استان را نمونه عینی جهش تولید دانست.
راه‌اندازی واحدهای راکد نمونه عینی جهش تولید است

به گزارش می متالز، ناصر فغفوری با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، گفت: قطعاً با توجه به سیاست‌هایی که در سال گذشته با نام‌گذاری سال ۹۸ با عنوان سال رونق تولید بود، به نظر می‌رسد به دلیل مشکلاتی که از بحث تحریم‌ها و محدود کردن مراودات تجاری کشور است، مهم‌ترین سیاست کشور و حوزه تولید، حفظ و صیانت از اشتغال و تولید موجود بود.


وی افزود: این بدان معنی است که برنامه‌ها باید به سمتی می‌رفت که از تعطیلی کارخانجات و روندی که در واحدهای تولیدی بود، جلوگیری کرده و بتواند تثبیت صورت گیرد. همچنین از زمین‌گیر شدن برخی از کارخانجات و واحدهای تولیدی که برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند این اتفاق ممکن است در شهریورماه اتفاق بیافتد، جلوگیری شود، با این وجود سال ۹۸ یکی از سال‌های خوب و موفق، هم برای بخش خصوصی و هم برای بخش دولتی بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: اولین قدمی که باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعار سال مبنی بر جهش تولید برداریم، این است که باید نقشه راهی در استان ترسیم شود و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و … در خدمت تولید باشند تا جهشی که مد نظر مقام معظم رهبری است، محقق شود.

فغفوری از تشکیل اولین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست نماینده عالی دولت در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که باید تا ۹ فروردین‌ماه امسال همه اقدامات خود را برای تحقق برنامه‌های مرتبط با شعار سال ارائه دهند که در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز بر اساس جمع‌بندی این نقطه نظرات، نقشه راهی را اعلام خواهد کرد که حداکثر تا اواخر ماه جاری نقشه راه به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سیاستی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت مطابق با سیاست‌های وزارت متبوع و نقطه نظرات نماینده عالی دولت در استان است، در وهله اول شناسایی و احصای نقاط ضعف و قوت خود در سال گذشته آن‌هم در کم‌ترین زمان ممکن است، تا بدین طریف نقاط ضعف را قوی‌تر و برطرف کرده و نقاط قوت را شدت بخشیم تا جهشی را که در زمینه تولید در استان مدنظر است، اتفاق بیافتد.

فغفوری با تاکید بر اینکه نگاه ویژه‌ای به اجرای طرح توسعه کارخانجات خواهیم داشت، ادامه داد: قطعاً در این شرایط ایجاد کارخانجات جدید شاید مشکلات خاص خود را داشته باشد و بازاریابی‌های خاصی را بطلبد اما توسعه کارخانجات موجود که تسلط بر بازار، نحوه فروش، نحوه تولید، رفع مشکلات فنی کارخانه را دارند، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و قطعاً استقبال خوبی نیز کارخانجات موجود از اجرای طرح توسعه‌های خود خواهند داشت.

نگاه ویژه‌ای به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بالای ۶۰ درصد استان زنجان خواهیم داشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بیان کرد: همچنین نگاه ویژه‌ای به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بالای ۶۰ درصد استان خواهیم داشت و در این راستا همه منابع و پتانسیل‌های موجود را به این واحدها سوق خواهیم داد تا تعداد قابل توجهی از طرح‌های بالای ۶۰ درصد استان در سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

فغفوری، راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی راکد را سومین سیاست این سازمان برشمرد و افزود: تعداد واحدهای تعطیل بالای ۶۰ درصد استان، اگر دو سال پیش حدود ۱۰ واحد بود امروز به حدود ۳ واحد رسیده است که تلاش می‌کنیم از ظرفیت تعطیل کارخانجات موجود استفاده کرده و با کم‌ترین هزینه، این کارخانجات راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: در کنار همه این موارد، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات فعال داریم، امروز بخشی از واحدها با ظرفیت‌های ۵۰ درصد مشغول فعالیت هستند، قطعاً می‌توان با برنامه‌نویسی خوب و با استفاده از روش‌هایی مثل تولید بدون کارخانه، سفارش‌هایی را از بخش تجاری و بازرگانی برای کارخانجات گرفت تا کارخانجات با ظرفیت بالاتری فعالیت کنند تا منتج به ایجاد اشتغال با کم‌ترین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و نیز افزایش تولید شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با یادآوری اینکه یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان این است که دستورالعمل‌ها و ضوابطی که برای تولید دست و پا گیر بود را احصا کند، افزود: در همین راستا از کارخانجات در روزهای آتی استعلامی مبنی بر مهم‌ترین مشکل و فرآیند اداری آن‌ها صورت خواهد گرفت و با رفع این مشکلات می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم که همه این موارد را باید جمع‌بندی کنیم تا در نقشه راهی که تحقق شعار سال مدنظر است، لحاظ کنیم.

سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان زنجان مورد نیاز است

فغفوری با بیان اینکه به دنبال این هستیم که برخی از سرمایه‌گذاری‌های جدید که در کشور و استان مورد نیاز است، را انجام دهیم، اظهار کرد: بیماری کرونا نشان داد که ما در بخشی از واحدها می‌توانیم در صورتی که اهتمام ویژه‌تری داشته باشیم، بلافاصله نیاز استان را برطرف کنیم.

وی گفت: در حوزه تولید ماسک و ضدعفونی کننده‌ها بر پایه الکل، همچنین ژل ضدعفونی کننده و کش ماسک تقریباً در استان پتانسیل خاصی نداشتیم که با برنامه‌ریزی و اهتمام خاصی که صورت گرفت، امروز حداقل بخش عمده‌ای از نیاز درمانی استان را خودمان تامین می‌کنیم که اگر این مهم محقق نشده بود، روزهای به مراتب سخت‌تری را امروز شاهد بودیم.

عناوین برگزیده