تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۹۴۱۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
درخواست کرونایی قطعه سازان از دولت

خودروسازی را فعلا تعطیل کنید

می متالز - انجمن قطعه سازان ایران در نامه ای به وزاری صنعت،معدن و تجارت و بهداشت و همچنین استاندار تهران، خواستار تعطیلی موقت خودروسازی کشور شدند.
خودروسازی را فعلا تعطیل کنید

به گزارش می متالز، در این نامه آمده که "با توجه به اشتغال بیش از 700 هزار نفر در خودروسازی و قطعه سازی کشور، ممکن است در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد این افراد به هر دلیل مسافرت کرده باشند و اگر حتی درصد کوچکی از این شاغلین ناقل ویروس کرونا باشند، با بازگشت به کار، خطر بسیار بزرگی را ایجاد خواهند کرد."
 در ادامه این نامه تاکید شده که بهتر است دستورات لازم برای تعطیلی خطوط تولید خودروسازان (و به تبع آن قطعه سازی) تا اوایل اردیبهشت صادر شود تا فرصتی 15 روزه برای غربالگری افراد به وجود بیاید.
آنچه از نامه قطعه سازان بر می آید، نگرانی عمیق آنها بابت شیوع ویروس کرونا در میان نیروی انسانی صنایع خودرو و قطعه است که منطقی و به جا به نظر می رسد. این نگرانی البته در اسفند ماه و پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران نیز در بین رسانه  ها و برخی کارشناسان وجود داشت، با این حال چندان جدی گرفته نشد. البته در اواخر اسفند و برای تنها چند روز، خطوط تولید خودروسازی و قطعه سازی تعطیل شد. هرچند دلیل تعطیلی خطوط تولید، مسائلی جز ویروس کرونا اعلام شد، اما در واقع نگرانی از شیوع این ویروس، خطوط تولید را به تعطیلی کشاند. در اسفند ماه همچنین خبرهایی مبنی بر ابتلای برخی کارکنان خودروسازی کشور به کرونا منتشر شد که نگرانی زیادی بابت شیوع این بیماری در خطوط تولید ایجاد کرد.
هرچه بود، با وجود هشدارهای جدی درباره شیوع کرونا، خطوط تولید خودرو و قطعه تا اواخر اسفند فعال بود و بعید نیست این ماجرا به چرخه شیوع بیماری کمک کرده باشد.
حالا اما با توجه به گسترش ابتلا و فوتی های مربوط به کرونا در کشور، نگرانی بابت شیوع این ویروس در خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان پس از پایان تعطیلات نوروزی و آغاز به کار آنها، در بین فعالان صنعت خودرو افزایش پیدا کرده است. نامه ای هم که قطعه سازان به وزاری صمت و بهداشت و استاندار تهران نوشته اند، گویای عمق نگرانی بابت شیوع کرونا در خطوط تولید خودروسازی و قطعه سازی کشور است که به حق به نظر می رسد.
با توجه به اینکه بیشتر کارگران صنایع خودرو و قطعه در فضای سربسته فعالیت می کنند و ارتباط فرد به فرد نیز میان آنها زیاد است، احتمال ابتلا به کرونا (در صورتی که فرد یا افرادی در تعطیلات نوروز به این ویروس میتلا شده باشند)، بسیار زیاد است. همچنین برخی کارگران به دلیل فعالیت در محیط هایی مانند خطوط رنگ و...، احتمالا با مشکلات تنفسی و ریوی دست به گریبان هستند و ابتلای آنها به کرونا، جان شان را در معرض خطر قرار خواهد داد. بنابراین تاخیر در آغاز به کار خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان، می تواند فرصتی را برای غربالگری نیروی انسانی فراهم کرده و خطر شیوع کرونا در این صنایع را به حداقل برساند.
البته تعطیلی موقت خطوط تولید خودرو و قطعه، یک روی ماجراست، چه آنکه روی دیگر داستان، بحث تولید به خصوص در سال "جهش تولید" است. به هر حال خودروسازی با کلی تعهدات معوق و غیر معوق روبروست، ضمن آنکه صنعت خودرو صنایع بسیاری را به دنبال خود می کشاند، بنابراین هر روز تعطیلی آن، ضرر و زیان زیادی را حاصل خواهد کرد.
هرچه هست، باید منتظر ماند و دید دولت در نهایت کدام موضوع را در اولویت قرار خواهد داد؛ سلامتی یا تولید؟

عناوین برگزیده