تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۹۴۲۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس معدن مطرح کرد:

کرونا و بلاتکلیفی بخش معدن در ایران

می متالز - یک کارشناس معدن و صنایع معدنی گفت: در حالی که این روزها شاهد شرایط حاد و بحرانی ناشی از شیوع شدید ویروس کشنده کرونا در کشورمان هستیم، هنوز دولت و هیات وزیران تکلیف بخش معدن و تعطیلی آنها، همچنین حق و حقوق کارگران و پرسنل شاغل در آنها را مشخص نکرده است.
کرونا و بلاتکلیفی بخش معدن در ایران

به گزارش می متالز، ” مصطفی مالداری ” امروز چهارشنبه با اشاره به تعطیلی سه هفته ای معادن در آفریقای جنوبی در شرایطی که بحران ویروس کرونا بر همه جهان سایه افکنده، افزود: این تصمیم بسیار خوبی بود که در کشور معدن خیز آفریقای جنوبی گرفته شد و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور و هیئت وزیران تکلیف بخش خصوصی و به ویژه بخش معدن و صنایع معدنی را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه کرونا موضوعی است که باید خیلی سریع تعیین تکلیف شود، ادامه داد: تعطیلات رسمی نوروز در ایران فرصت فکر کردن به مشاغل و همچنین شرایط بحرانی را برای مسئولان ایجاد کرده است، راحت ترین راه ممکن برای بخش خصوصی تعطیل کردن کارگاه‌ها و روانه کردن کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار است.
به گفته این کارشناس معدن، معادن از جمله مشاغلی است که کارگران زیادی در آنها مشغول به کارند، تجمع نیروهای انسانی در آن زیاد بوده و هر کارگر از شهری و دیاری در آنها مشغول به فعالیت است.
وی تاکید کرد: وزرا باید در این زمینه تعیین تکلیف کنند، آیا وزرای بهداشت و صنعت، معدن و تجارت تایید می‌کنند که معادن فعالیت خود را از سر بگیرند؟ در این زمینه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه دیدگاهی دارد؟ بخش خصوصی چقدر می تواند شرایط فعلی را تحمل کند؟مالداری اضافه کرد: اگر حمایتی از بخش خصوصی در این شرایط نشده و تصمیم صحیحی اتخاذ نشود، معادن بالااجبار تعطیل خواهند شد و تعداد زیادی از کارگران و نیروهای کارگری آنها روانه وزارت کار شده و دولت مجبور به پرداخت بیمه بیکاری در این شرایط خواهد بود.
وی گفت: بخش خصوصی نیز نباید فعالیت های خود را در این شرایط آغاز کند، در این صورت تکلیف نیروهای کارگری و نیروهایی که دستشان به هیچ جا بند نیست چه خواهد شد؟
این کارشناس معدن خاطر نشان کرد: کشورها و دولت‌های مختلف تصمیمات درست و بجایی برای مقابله با ویروس کرونا گرفته اند، اما دولت و وزرا در ایران در این زمینه سکوت کرده اند و هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
وی اظهار داشت: چند روز پیش دولت فرانسه اعلام کرد حقوق کارگرانی که در منازل خود بمانند از سوی دولت پرداخت خواهد شد، همچنین حقوق شرکت های خصوصی نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود تا این شرکت ها متحمل ورشکستگی نشوند، اما دولت ایران هنوز در قبال بخش تولید، اقتصاد و کار خود تصمیمی اتخاذ نکرده است.
مالداری تاکید کرد: بسیار خوب خواهد بود که پیش از پایان تعطیلات نوروزی، دولت در این زمینه تکلیف و شرایط را مشخص کند، زیرا باز شدن معادن سبب انتقال بیشتر بیماری می شود و تعطیلی آن‌ها نیز سبب می‌شود کارگران نتوانند حق و حقوق خود را دریافت کنند.
وی پیشنهاد کرد: دولت و کارفرمایان بخش خصوصی، هر یک بخشی از حقوق کارگران را متقبل شوند و معادن همچنان در تعطیلی باشند تا زمانی که بتوانیم از شرایط بحرانی عبور کنیم.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده