تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۹۴۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نیکزادی پناه:

لزوم ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی

می متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ضرورت هماهنگی دولت و مجلس در رفع موانع تولید و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل، گفت: مجلس باید قوانین زاید را حذف کند و دولت شرایط صادرات را برای تولیدکنندگان تسهیل کند.
لزوم ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی

به گزارش می متالز، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با یادآوری نامگذاری سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری  در توضیح راهکارهای اصلاح ساختار تولید ملی، موانع موجود را یادآور شد و گفت: «جهش تولید» پشتوانه رونق تولید است. در هر صورت تولید فرایندی دارد که باید تسهیل شود تا تولیدکنندگان در هر صنفی بتوانند به راحتی تولیدات و کالاهای خود را در معرض فروش قرار دهند. بر این اساس تمام موانع بر سر راه مسیر تولید باید حذف شود. در این زمینه قانون کافی وجود دارد و تنها دولت باید جدی‌تر به مسائل ورود کند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس باید قوانین زاید در ارتباط با تولید را حذف و قوانین ناقص را اصلاح و کامل کند، افزود: دولت نیز لازم است که نگاه تولیدی خود را تغییر دهد و مفاهیمی که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته درباره تولید ملی و اقتصاد مقاومتی فرمودند را عملیاتی کند.

وی معتقد است: دولت همچنین باید امکان تولید را در کشور در جهت رفع نیاز داخلی محقق سازد. دولت باید اقتدار خود و جمهوری اسلامی ایران را در بحث تولید و از مسیر تولید دنبال کند.

نیکزادی‌پناه با اشاره به محدودیت‌هایی که در مسیر تولید داخلی وجود دارد، یادآور شد: تولید باید برای تولیدکننده و سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی داشته باشد بنابراین دولت باید در ارتباط با واردات نگاه خود را تغییر دهد. هنگامی که تولیدکننده محصولی را تولید کند اما نتواند با قیمت واردات رقابت کند، ورشکست خواهد شد بنابراین کالاهایی باید وارد کشور شود که در داخل تولید نشود یا تولید داخل پاسخگو نباشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گاهی به حوزه صادرات نگاه‌های منفی وجود دارد، گفت: دولت علاوه بر رفع موانع تولید و کاهش واردات باید شرایطی را فراهم کند که تولیدکننده کالای خود را حداقل با قیمت کالای جهانی بفروشد تا صادرات رونق بگیرد و منافع ملی را تامین کند. همانطور که بسیاری از کشورها مانند آمریکا از تولیدکننده‌های خود حمایت و به صادرات محصولات آنها رونق می‌بخشند تا تولیدکننده اطمینان خاطر داشته باشد.

وی افزود: صادرات در کشور ما سخت و طولانی انجام می‌شود در حالی که در حوزه صادرات و بسته بندی و کیفیت کالا باید ضمن ایجاد رقابت در بازار شرایطی برای تولیدکننده فراهم شود که بتواند خود را در سطح بازارهای جهانی حفظ کند. بنابراین دولت باید فرایند تولید را تسهیل کند، مردم و تولیدکننده‌ها هم باید پیش قدم شوند. متاسفانه عمده این گروه افراد امروز در کشور از تولید می‌ترسند زیرا واردات توسعه و صادرات کاهش یافته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس با انسجام و هماهنگی باید مسیر تولید را در کشور تسهیل کنند، گفت: در صورتی که تولید داخلی با بدون چالش مسیر خود را طی کند، نیازهای داخلی خود به ویژه در شرایط تحریم تامین می‌شود و مهم‌تر اینکه از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

عناوین برگزیده