تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۹۴۴۸۱
سرویس خبر : انرژی

صادرات گاز ایران به ترکیه، ۱۱ انفجار در ۱۵ سال

می متالز - پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه در حالی وارد بیستمین سال خود شده که در ۱۵ سال گذشته ۱۱ انفجار در خط لوله صادرات گاز رخ داده که در بیشتر آنها می‌توان رد پای خرابکاری گروهک‌های تروریستی ترکیه‌ای را دید.
صادرات گاز ایران به ترکیه، ۱۱ انفجار در ۱۵ سال

به گزارش می متالز، ترکیه اولین مشتری گاز ایران با خط لوله به شمار می‌رود. صادرات گاز به این کشور بر اساس توافقی در میانه دهه ۹۰ میلادی، از سال ۲۰۰۱ آغاز شد.

صادرات گاز ایران به ترکیه اگر چه تا ۵ سال بعد از آغاز، با امنیت کامل در جریان بود اما بعد از آن با حوادث تروریستی فراوانی رو به رو بوده و همین امر باعث شده تا در ۱۵ سال گذشته جریان گاز بین دو کشور با وقفه‌هایی همراه شود.

از سال ۸۵ تاکنون، ۱۱ مورد انفجار در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه به ثبت رسیده، انفجارهایی که در اغلب موارد رد پای گروهک تروریستی پ. ک. ک را دارد.

اولین مورد این موارد به اوایل خرداد سال ۸۵ باز می گردد. در آن زمان خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه از سوی خرابکاران ناشناس مورد حمله قرار گرفت و در خاک ترکیه منفجر شد.

در مورد بعدی به فاصله ۲ ماه و در ۲۸ مرداد همان سال، حادثه دیگری در مسیر صادرات گاز ایران به ترکیه اتفاق افتاد و گروهک های تروریستی اقدام به خرابکاری و انفجار در این خط کردند.

اما پرونده حمله به این خط لوله صادراتی در سال ۸۵ به همین جا ختم نشد و مهر سال ۸۵ دوباره جریان گاز ایران به ترکیه به دلیل انفجار خط لوله در خاک ترکیه و در نزدیکی مرز بازرگان متوقف شد.

بعد از این اتفاق، امنیت نسبی در صادرات گاز به ترکیه در جریان بود و یک سال بدون حادثه ثبت شد،  اما در ۱۹ شهریور سال ۸۶  دوباره سریال انفجارها از سر گرفته شد.

۶ خرداد سال ۸۷ دوباره جریان گاز به دلیل انفجار در نزدیکی مرز بازرگان و در عملیاتی شبه خرابکارانه متوقف شد.

سال ۸۸ بدون حادثه در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه گذشت اما شهریور سال ۸۹ قطع ۱۱ روزه جریان گاز صادراتی به دلیل خرابکاری گروه تروریستی پ. ک. ک رقم خورد.

مورد بعدی انفجارها در خاک ایران اتفاق افتاد و ۷ مرداد سال ۹۱ جریان گاز به مدت ۲۴ ساعت متوقف شد.

به فاصله دو هفته، انفجاری در خاک ترکیه رخ داد. انفجار ۲۱ مرداد سال ۹۱ در نزدیکی مرز ایران اتفاق افتاد اما علت آن اعلام نشد.

از سال ۹۱ تا ۶ مرداد سال ۹۴، حادثه ای ثبت نشد. اما در این تاریخ دوباره خط لوله صادراتی گاز ایران در خاک ترکیه منفجر شد. انفجاری که مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز ایران از علت آن اظهار بی اطلاعی کرد.

سال ۹۵ نیز بدون حادثه سپری نشد و ۷ آبان آن سال انفجار دیگری در خاک ترکیه به وقوع پیوست و جریان صادرات گاز را متوقف کرد.

در آخرین مورد نیز انفجاری در فاصله ۱.۵ کیلومتری مرز بازرگان در خاک ترکیه رخ داد. انفجاری که به فاصله ۲۴ ساعت گروهک پ. ک.ک. در بیانیه ای مسوولیت این بمب گذاری را بر عهده گرفت.

در این بیانیه تاکید شده که نیروهای این گروه به نیروهای محافظ خط لوله صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه حمله کرده و در این درگیری یکی از اعضای این گروهک با عملیات انتحاری چندین خودروی زرهی نیروهای محافظ ترکیه را منفجر کرد که در نتیجه این انفجار، خط لوله گاز نیز منفجر شده است.

طولانی شدن زمان تعمیر خط لوله گاز آسیب دیده، ایران را بر آن داشته تا به ترکیه پیشنهاد تعمیر خط لوله را بدهد که از سوی آنکارا با آن موافقت نشد.

در انفجار آخر نیز که سحرگاه روز ۱۲ فروردین امسال به وقوع پیوست، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت که تعمیر خط لوله ۳ تا ۵ روز زمان می برد و در این مدت جریان گاز متوقف خواهد بود.

عناوین برگزیده