تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۹۴۴۹۲
سرویس خبر : انرژی

دورنمای توافق اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت روشن نیست

می متالز - در حالی که ترامپ وعده کاهش ۱۵ میلیونی تولید جهانی نفت را داده است که به نظر می رسد عربستان معتقد است هرگونه قراردادی نیاز به همکاری تمام تولیدکنندگان از جمله آمریکا دارد.
دورنمای توافق اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت روشن نیست

به گزارش می متالز، دونالد ترامپ تنها با یک توییت، دورنمایی از یک اتحاد جهانی نفت را برای نجات این صنعت از بزرگترین شوک تاریخ به وجود آورد. سوال این است که آیا این دورنما به همین سرعت هم از بین میرود.

پس از مداخله رسانه‌ای رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه، تاجران نفت در این فکرند که آیا عربستان، روسیه و حتی آمریکا، سه تولیدکننده بزرگ دنیا، به قراردادی برای کاهش جمعی ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز از تولید نفت می رسند یا نه.

ترامپ در توییتر گفت:« به تازگی با دوستم، محمد بن سلمان صحبت کردم و او هم با رئیس جمهور روسیه صحبت کرده بود و من انتظار دارم و امیدوارم که آنها ۱۰ میلیون بشکه در روز و شاید هم بیشتر تولید خود را پایین بیاورند. اگر این اتفاق بیفتد خبر خوبی برای صنعت نفت و گاز خواهد بود».

مشخص نیست چنین ائتلافی ممکن یا حتی  قانونی باشد. در واقع مشخص نیست این ائتلاف برای جبران سونامی نفت خامی که حالا وارد بازارها شده و دو تا سه برابر بیشتر از کاهش تولیدی است که ترامپ اعلام کرده، کافی است یا نه.

اد مورس، سرپرست تحقیقات کالا در شرکت سیتی گروپ گفت:« خیلی کم است و خیلی دیر. این کاهش تولید باید فورا انجام شود وگرنه قیمت نفت بیش از این کاهش می یابد و آنها را مجبور به کاهش تولید میکند».

ادعای ترامپ مبنی بر اینکه عربستان و روسیه آماده اند به جنگ قیمت خود پایان دهند، قیمت نفت خام برنت را در روز پنج شنبه ۲۱ درصد افزایش داد. این شاخص جهانی بخشی از این افزایش قیمت را در روز جمعه از دست داد و ۳.۲ درصد کاهش یافت. عربستان سعودی تا حدی از متحد آمریکایی خود حمایت کرد و از تمام تولیدکنندگان نفت خواست برای ثبات بازار نشستی برگزار کنند.

ولی عربستان قول کاهش تولید را نداد و تاکید کرد هرگونه قراردادی نیاز به همکاری تمام تولیدکنندگان از جمله آمریکا را دارد نه فقط اعضای اتحاد اوپک و متحدانش. روسیه به سرعت رسیدن به توافق را رد کرد.

تگزاس، مقر انقلاب صنعت نفت شیل آمریکا، تمایل خود را به مشارکت در این کاهش تولید نفت اعلام کرده است ولی توییت ترامپ چنین چیزی را در بر ندارد. نشست کاخ سفید و مدیران شرکت های بزرگ نفت آمریکا بدین معناست که کاخ سفید در فکر همکاری‌های بیشتر است.

عناوین برگزیده