تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۹۴۶۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هشدار واله در مورد افت قیمت سنگ آهن

می متالز - بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان می گوید رکود اقتصاد جهانی ناشی از کرونا قیمت مواد اولیه فولادی را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
هشدار واله در مورد افت قیمت سنگ آهن

به گزارش می متالز، لوسیانو سیانی پیرس، مدیر مالی ارشد واله در یک جلسه توجیهی به تحلیلگران گفت: تقاضای ضعیف کارخانه های فولادی خارج از چین، اختلالات عرضه در سایر نقاط جهان را جبران می کند، بخصوص قیمت ها که به طرز چشمگیری طی امسال مقاومت کرده اند. بنا به گفته پلتس، قیمت سنگ آهن به طور متوسط 90 دلار در هر تن بوده که به برخی از بزرگترین شرکتهای معدنی جهان کمک کرده تا در برابر هرج و مرج اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا مقاومت کنند. با این حال، به گزارش فولاد ایران، تحلیلگران به طور فزاینده نگران کاهش تقاضا در اروپا و همچنین چین هستند. طی هفته گذشته سنگ آهن با 6 درصد کاهش به 82 دلار در هر تن رسیده که کمترین قیمت شش ماه اخیر است. تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت ها طی هفته های آینده تا 17 درصد افت کرده و به 70 دلار در تن برسد. گفته می شود تولید کمتر استرالیا و برزیل در راستای کاهش عرضه معادن داخلی در چین باعث افت قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول سال شده است. مشکلات مربوط به عرضه برای جلوگیری از شیوع ویروس در مناطق معدنی همچنان ادامه دارد اما این کاهش هم اکنون با تقاضای پایین اروپا، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده جبران می شود.
به گفته واله، در اروپا تقریباً 15 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد منحل شده است. ایالات متحده 5 میلیون تن ظرفیت تولید را کاهش داده، در حالی که ژاپن 3.3 میلیون تن کاهش تولید داشته است. تحلیلگران می گویند "به نظر می رسد تقاضا در چین باز می گردد و نگرانی اصلی در مورد اروپا، ژاپن و کره است که کاهش تقاضای آنها مهم است.
سنگ آهن منبع اصلی درآمد واله و رقبایش است. این شرکت ها که می توانند با صرف کمتر از 15 دلار در هر روز مواد اولیه فولادسازان را تامین نمایند، طی یک سال گذشته سودهای کلانی را به دست آورده اند زیرا در پی یک رشته اختلال در عرضه و تقاضای شدید چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، قیمت تولیدات آنها به بالای 120 دلار در هر تن رسیده است.

پس از اینکه برزیل مجبور به بستن معادن خود به دلیل سقوط مرگبار که منجر به جان بیش از 250 نفر شد، میزان تولید واله در سال گذشته به یک پنجم سقوط کرد و به 302 میلیون تن رسید. این شرکت در سال جاری هدف تولید سالانه 340 تا 355 میلیون تن را در برنامه خود قرار داده، اما رسیدن به این هدف بستگی به دریافت مجوزهای نظارتی دارد. با فرض اینکه واله به هدف خود برسد و پکن بسته محرک بزرگی را برای رشد اقتصادی راه اندازی نکند، اکثر تحلیلگران انتظار دارند که قیمت سنگ آهن از سطح فعلی کمتر شود.
دلیل آن تقاضای ناامیدکننده صنعت فولاد چین است که در جریان بحران ویروس کرونا قرار دارد و همچنین رکود فعالیت های صنعتی در سایر نقاط جهان. تحلیلگران سیتی گروپ می گویند: "رکود بازار آهن و فولاد چین قیمت ها را پایین می کشد و سنگ آهن را نیز با خود می برد."

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده