تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۹۴۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات امروز:

شاخص با رکورد روزانه رشد روزانه از بالاترین عدد سال قبل گذشت +دلایل

می متالز - دماسنج بازار سهام در اولین روز کاری و در نتیجه چند عامل، ضمن ثبت رکورد جدید روزانه سال جاری، از از بالاترین عدد سال قبل گذشت و قله ۵۶۷ هزار تایی را نیز برای نخستین بار فتح کرد.
شاخص با رکورد روزانه رشد روزانه از بالاترین عدد سال قبل گذشت +دلایل

به گزارش می متالز، معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام با رشد اکثر گروه ها آغاز به کار کرد و با گذشت بیش از دو ساعت از آغاز معاملات، شاخص بورس با جهش بیش از 19 هزار و 500 واحدی ضمن ثبت رکورد جدید روزانه طی سال جاری، قله 567 هزار تایی را نیز فتح کرد که بالاترین رقم این متغیر به حساب می آید.

تا پیش از این بیشترین رقم دماسنج بازار 555 هزار و 500 واحد بود که 13 اسفند ثبت شده بود اما بعد از آن در نتیجه عواملی چون تصمیم سازمان بورس به کاهش دامنه نوسان دو درصدی (که مخالفت وزیر اقتصاد منتفی شد)، کاهش قیمت نفت و دیگر محصولات، شناسایی سود نوسان گیران و... سیر نزولی شاخص شروع شده بود.

با این حال در شرایطی امروز ارزش معاملات بورس و فرابورس از 4.5 و 2.1 هزار میلیارد تومان و ارزش روز بازارسهام شرکت های بورسی از 2 هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد که بیشترین تاثیر مثبت شاخص مربوط به دو شرکت فولاد مبارکه و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 1012 و 864 واحد و سپس شرکت های ملی مس، مپنا، بانک ملت، گل گهر و پتروشیمی پارس با 738 تا 565 واحد بود.

به این ترتیب، شاخص به 567 هزار و 231 واحد رسید و آماده ورود به کانال های بعدی و بالاتر شد.

براین اساس، دلایل جهش امروز شاخص و افزایش قیمت سهام اکثر شرکت ها، رشد قیمت دلار و پیش بینی روند صعودی این ارز، ادامه ورود نقدینگی جدید به بازار و رکود دیگر بازارها، برنامه دولت برای فروش اموال و سهام دولتی، دستور روحانی به وزیر اقتصاد برای تسریع در عرضه اموال و سهام بنگاه ها در بورس و فرابورس، برنامه ورود شرکت های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، نیاز دولت در جبران کسری بودجه از طریق عرضه 80 هزار میلیارد تومان اوراق و ... است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده