تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۹۴۶۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اوضاع و احوال «فملی» در دوران کرونایی

می متالز - وضع ملی مس در فرآیند تولید و قیمت گذاری به روایت آمار در دوران کرونایی چگونه است.
اوضاع و احوال «فملی» در دوران کرونایی

به گزارش می متالز، قبل از شیوع ویروس کرونا، روند قیمت‌های جهانی مس با شیب ملایم مثبت بود اما به دلیل تاثیر غیر قابل انکار شیوع گسترده ویروس کرونا در اقصی نقاط دنیا به‌ویژه در اقتصادهای بزرگی مانند چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، اعضای گروه بریکس و ژاپن، شاهد روند کاهشی قیمت‌های جهانی هستیم.

به‌طوری که طی حدود یک ماه اخیر قیمت‌های جهانی مس نیز همسو با قیمت‌های جهانی سایر کالاها،‌ نفت و همچنین بازارهای بورس جهانی کاهش یافته است.

با این حال به گفته بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران به دلیل بازار مصرف قدرتمند جهانی این فلز سرخ رنگ، کاهش قیمت‌های جهانی مس با خط حمایت قدرتمند ۴۳۱۰ دلاری مواجه شده و بر خلاف بازار نفت که کماکان کاهشی است، روند قیمت جهانی مس در حدود قیمت ۴۸۰۰ دلار است که خبر خوشی برای تولیدکنندگان و سهامداران بازار مس است.

با توجه به محدود شدن فعالیت در معادن مس و کاهش میزان تولید نسبت به تقاضا به نظر می‌رسد فعلا در این محدوده در نوسان باشد. وی معتقد است با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد بازار مصرف فلزات اساسی در اختیار کشور چین است و این کشور همان‌گونه که موفق شده میانگین رشد اقتصادی بیش از ۹ درصدی را برای ۵۷ سال متوالی رقم بزند و از بحران اقتصادی جهانی ۲۰۰۸، عبور کند، از این بحران بزرگ هم عبور خواهد کرد که نتیجه آن ثبات در بازار جهانی فلزات پایه به‌ویژه مس خواهد بود.

هر چند به گفته کارشناسان اغلب واحد‌های بزرگ اقتصادی دنیا با مشکلاتی مواجه خواهند شد و نیمه نخست سال میلادی را به سختی پشت سر می‌گذارند. در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران درسال ۱۳۹۸ با ثبت رکورد جدیدی در بخش تولید و فروش مواجه شد تا فروش سالانه این شرکت ۲۲۰هزار و۷۰۰میلیارد ریال به ثبت برسد.

همچنین تا پایان سال ۹۸ تولید کاتد شرکت مس برای اولین بار در تاریخ شرکت به ۲۵۰ هزار و ۱۳۳تن رسید و تولید کنسانتره شرکت مس نیز برای اولین بار از یک میلیون و۱۸۰ هزار تن فراتر رفت.این شرکت همچنین در سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات داشته که نسبت به سال گذشته، بیش از دو برابر افزایش داشته است

عناوین برگزیده